Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Joost Michielsen en Jan-Willem de Jong gedeeld eerste bij Open Prometheus Kampioenschap / PK HSB
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Joost Michielsen en Jan-Willem de Jong gedeeld eerste bij Open Prometheus Kampioenschap / PK HSB Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joost Michielsen en Jan-Willem de Jong wonnen allebei hun partijen in de laatste ronde. Jan-Willem versloeg Mitchell de Ruijsscher, Joost won van mede-koploper Walter Anema. Beide spelers eindigen daarmee op 5½ uit 7. De weerstandspunten zullen uitsluiten wie de winnaar wordt van het Open Prometheus Kampioenschap, voor de titel Persoonlijk Kampioen HSB moeten beide spelers een tweekamp spelen.

De B-groep werd overtuigend gewonnen door Hans van der Wijk. Hij versloeg in de laatste ronde Teun van Dijk en eindigde zo op 6½ uit 7. Martin Glimmerveen en Bart Germeys eindigden op de gedeelde tweede plek, een vol punt achter hem.

De uitslagen:

Groep A
 witpt zwartptuitslag
1Walter Anema4½-Joost Michielsen4½0-1
2Jan-Willem de Jong4½-Mitchell de Ruijsscher4 1-0
3Chiel van Oosterom4 -Diederik van Rappard4 0-1
4Kees Dekker4 -Igor Coene3½1-0
5Michiel van Woerden3½-Remko de Waard3½0-1
6Koert ter Veen3 -Henk Happel3½0-1
7Hora Vlam3 -Jan van den Bergh3 0-1
8Mark Versteegh3 -Willem Jan v/d Broek3 0-1
9Timon van Dijk3 -Johan 't Hart2½1-0
10Jan-Willem Weenink2 -Dirk van Nieuwkerk2½½-½
11René van Alfen2 -Henk van Huizen2 1-0 R
12Arno Wiersma2 -Jos Ouwerkerk1½½-½
13Danny Lindhout1½-Dave Kent1½0-1 R


Groep B
 witpt zwartptuitslag
1Hans van der Wijk5½-Teun van Dijk4½1-0
2Martin Glimmerveen4½-Lieuwe Boskma5 1-0
3Nadeem Taverne4½-Bart Germeys4½0-1
4Ger Honderd4 -Rens ter Veen4 0-1
5Peter Riemersma4 -Han Nicolaas4 0-1
6Farhang Farid3½-Casper Ruigt3½0-1
7Gerbrand Beekman3½-Patrick Tjioe3½½-½
8René Torenstra3½-Gerrit Bussmann3½1-0
9Corniel Nobel3½-Diederik van Heijgen3½½-½
10Simon Dirkse3 -Ton Paalvast3 0-1
11André van der Weijde3 -Simon Broos3 ½-½
12Job Eisses3 -Kees Venema3 0-1
13Jan van Lier3 -Sjaak Ouwerkerk3 1-0
14Youri Tegelaers3 -Gert Butterman2½1-0
15Kees Vellekoop2½-Jan Nienhuis2½1-0
16Pieter Struiksma2 -Ronald Bokhove2 1-0
17Monique Keuzenkamp2 -Jan van der Kolk2 0-1
18Farshid Ansari2 -René Herbold2 ½-½
19Leo Zuijdgeest1½-Hans Hendriks1½0-1
20Hans-Olaf Veldhuyzen1½-Marten Kats ½½-½

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

08-04-2005 00:56 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na de twee byes vanwege externe verplichtingen en een remise tegen Ger Honderd moest ik gisteravond winnen van Lieuwe Boskma om een prijs te winnen. Ik had wit en ik wist dat hij frans speelt...

Ik had dus een pionoffer voorbereid: White to play and win:



Na verloop van tijd leek er echter weinig van mijn aanval terecht te komen:



Ik dacht hier met 18. Dg4 voordeel te behalen, maar het ontnuchterende 18. ... Dg5 volgde.
Gelukkig raakte zwart hier het spoor enigzins bijster. Een aantal damezetten achter elkaar zorgde ervoor dat hij dezelfde ontwikkelingsproblemen hield, en dat ik mijn ontwikkeling kon voltooien en een aanval op kon zetten. De pionwinst die hij aanvankelijk in gedachten had, bleek een dame te kosten, dat zorgde bij hem voor twijfels.
Uiteindelijk kwam de volgende stelling op het bord:



Hier speelt zwart 25. ... g6?. Het probleem was dat er nogal wat kandidaat zetten zijn, en er nogal veel grappen in zitten, en met een kwartier op de klok is dat dus lastig. Wat er wel gespeeld had moeten worden is me niet helemaal duidelijk, wit lijkt gewoon voordeel verkregen te hebben. De textzet verliest echter direct:
26. Pg7! De7
27. hxg6 fxg6
28. Tf8+! Kd7?
29. Tf7
Zwart geeft het op.


Nog beter is echter:
29. Dg4+ Kc6
30. Dxg6+

Al met al, risico genomen en gewonnen, al gaf ik halverwege niet veel meer voor mijn kansen. Ik leek gewoon een pion achter te staan. Zoals als Joost al zei, bleek het gelukkig toch lastig te spelen voor zwart.
Hiermee deel ik de tweede prijs met Bart Germeys, dus nog een leuk geldprijsje ook.

Volgend jaar echter toch maar A-groep denk ik, mocht ik mee doen. Ratingfavoriet zijn in een groep maakt het toch wel lastig.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 08-04-2005 at 12:39.

08-04-2005 12:36 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In deze zeer complexe stelling bood wit remise aan:



Dit werd aangenomen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

08-04-2005 12:48 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1. e4 e5
2. Pc3
And black is fine, as seen in Nobel - Van Heijgen, Delft 2005 ½-½.

Knipoog

08-04-2005 12:53 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joost, gefeliciteerd met de gedeelde eerste plek en succes in de tweekamp

08-04-2005 14:07 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik begreep dat Mitchell (de Ruijsscher, tegenstander van Jan-Willem) in een toreneindspel heel lang in een remise-eindspel de zaak nog had kunnen houden.

Jan-Willem baalde ondanks zijn overwinning na afloop dat hij het zover had laten komen (misschien ook omdat vriendin Bianca Muhren aanwezig was geweest om hem te supporteren).

En Joost had dan ongedeeld HSB-kampioen geweest. Nu gaat hij in een tweekamp aantonen dat hij de sterkste is.
Zoals ik gisteren al tegen hem zei: hij is de enige in Nederland met een dubbele kans op de halve finales van het NK volgend jaar: als HSB-kampioen en als Nederlands kampioen tot en met 20 jaar (in Schagen over een paar weken).

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

08-04-2005 14:26 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zeg Ted, zijn we niet een beetje aan het luchtfietsen nu?

08-04-2005 15:15 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb altijd lucht in mijn banden, jij niet?

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

08-04-2005 15:39 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank je wel voor de aanmoedigingen Chiel en TedGlimlach

De 2 barragepartijen tussen mij en Jan Willem gaan gespeeld worden op maandag 18 april bij SIO en op donderdag 21 april bij Prometheus.
Ik ga natuurlijk mijn uiterste best doen, maar toch haal ik de halve finale plek liever via de door Ted genoemde alternatieve wegKnipoog

Ik denk trouwens wel dat Jan Willem volledig terecht heeft gewonnen, in het type toreneindspel wat hij had wint de sterkere speler bijna altijd in de praktijk. Er blijven toch altijd een hoop manieren om het fout te doen...

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Joost on 08-04-2005 at 16:14.

08-04-2005 15:48 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Netjes Joost, netjes Martin.

Beetje jammer Corniel en Diederik, van dat gebrek aan strijdlust.

En succes Joost natuurlijk!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

08-04-2005 17:20 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had andere verplichtingen die avond die niet optimaal te combineren waren met deze partij. Ik ben nooit eerder een 'salon-remise' overeengekomen, en zal dat voorlopig ook niet meer doen. Maar ik stem in met Martin: “and black is ok”. Draaiend hoofd Ja! Draaiend hoofd

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

08-04-2005 17:48 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Terug in de massa Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Even stond ik gedeeld aan kop, vol in de schijnwerpers.
Natuurlijk was ik de underdog, maar zou dat mij niet een schare supporters opleveren ? Gelukkig niet, want nu ben ik de enige die teleurgesteld achter is gebleven.
(Achter gebleven? Wie was toch die man die tot diep in de nacht naar een leeg bord staarde? Nee, ik verzamelde mijn spullen en droop af.)

Vooraf had ik getekend voor zo'n toernooi: Een vlotte overwinning, een goed getimede remise-aanbod, kansrijke stellingen die ik op leerzame wijze deels verprutse, een gemiste eindspelwending, halfje gesnoept van een (gedeeld) winnaar, ratingwinst en spannende vechtpartijen.
Maar het is wel even zuur om vlak voor de finish te struikelen over een loper en met je gezicht te landen in een paardenvijg (na Ld2-e3??, in een ongeveer gelijkstaande stelling, haalde zwart met Pe4-c3 een kwaliteit op). Na met een mouw mijn gezicht schoon geveegd te hebben, probeerde ik met gescheurde broekspijpen toch nog met een laatste krachtsinspanning de finish te halen, maar nee ik haal het niet en zie links en rechts van mij anderen mij nog inhalen.
Op zich hoef ik niet te klagen over mijn partij tegen Joost: ondanks een matig verlopen opening blijf ik redelijk op de been, speel meestal goede zetten en word gestrafd voor mijn fouten. Ik had alleen stiekum hoop gekregen door een "chronisch voordeeltje": mijn oppo had na 28 zetten nog maar 10 minuten over. Dat betekent foutjes, alleen werden die door de verkeerde speler gemaakt.

Ik heb het er vandaag (=vrijdag, dag na de laatste ronde) nog met een niet-schaker over gehad: de betekenis van de schaakcomputers en het leven van een schaker. Over 10 jaar zal de intellectuele uitstraling van een schaakbord in film en reclame zijn verworden tot de uitstraling van een telraam: best wel kundig als je daarmee redelijk overweg komt, maar alleen schattig voor oudjes met nostalgische gevoelens. Voor de liefhebbers blijft schaken een leuk spel, maar de resultaten zijn van ondergeschikt belang.

Met mijn nederlaag in plaats van een klinkend resultaat ben ik dus gewoon eigenlijk de tijd ver vooruit!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Walter on 09-04-2005 at 12:48.

08-04-2005 22:17 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
1. e4 e5
2. Pc3
And black is fine, as seen in Nobel - Van Heijgen, Delft 2005 ˝-˝.
Knipoog


a) Sterke grootmeesters gebruikte deze variant met Wit:
L McShane Resultaat=3.5/6 2002-2005 Elo-Ř: 2613 Partijen: 6
S Mamedyarov Resultaat=2/2 2002-2004 Elo-Ř: 2599 Partijen: 2
A Shirov Resultaat=2/3 2004-2005 Elo-Ř: 2729 Partijen: 3
Ni Hua Resultaat=1/1 2004 Elo-Ř: 2587 Partijen: 1
S Sulskis Resultaat=1/1 2003 Elo-Ř: 2586 Partijen: 1
G Milos Resultaat=1/1 2003 Elo-Ř: 2592 Partijen: 1
J Hector Resultaat=1/1 2003 Elo-Ř: 2553 Partijen: 1
Zhang Pengxiang Resultaat=0.5/1 2003 Elo-Ř: 2557 Partijen: 1
A Mikhalchishin Resultaat=0.5/1 2003 Elo-Ř: 2561 Partijen: 1
I Rogers Resultaat=0.5/1 2004 Elo-Ř: 2582 Partijen: 1

3. Statistieken

Wit scoort boven gemiddeld (57%).
Wit presteert Elo 2329 tegen een oppositie van Elo 2279 (+50).
Zwart presteert Elo 2201 tegen een oppositie van Elo 2251 (-50).
Wit wint: 768 (=45%), remises: 401 (=24%), Zwart wint: 532 (=31%)
Het remise quotient is laag. (5% Snelle remises , < 20 Zetten)

Wit's winsten zijn korter dan gemiddeld (37).
Zwart's winsten zijn van gemiddelde lengte (39).
Remises zijn korter dan gemiddeld (36).

Grijns Spelfouten, (c) ChessBase

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-04-2005 02:38 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Wit wint: 768 (=45%), remises: 401 (=24%), Zwart wint: 532 (=31%)
Het remise quotient is laag. (5% Snelle remises , < 20 Zetten)

Remises zijn korter dan gemiddeld (36).


Oh... Knipoog Lach Knipoog

Nou daar gaan de statistieken omtrent de remises...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-04-2005 09:39 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Eindstanden Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Via http://www.cosmo.speedxs.nl/OPK/ vindt u de volledige eindstand.

09-04-2005 12:44 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb centjes gewonnen! Kan ik eindelijk die klok betalen die DSC voor me gekocht heeft :p

Ik had een aardig toernooi. Ik mag met een TPR van 1800+ niet klagen, maar het had toch zeker wel 1 of 2 halfjes meer mogen zijn. Volgend jaar beter.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

12-04-2005 02:26 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik lees net op de HSB-site dat Joost en Jan-Willem hun eerste barrage-partij remise hebben gespeeld. Komende donderdag is de tweede partij, waarmee Joost natuurlijk de HSB titel gaat pakken!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

20-04-2005 23:33 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Niet helemaal Arno; Jan-Willem heeft vanavond gewonnen en is dus kampioen van de HSB! Joost speelde naar eigen zeggen niet helemaal lekker vanavond, maar daarover zal ie zelf wel iets zeggen hier....of niet Knipoog

21-04-2005 23:59 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik hou mn mond maar liever dicht over gisteravond Rolt met ogen

22-04-2005 13:14 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En gister had je nog zo veel te zeggen ... Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

22-04-2005 14:57 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller