Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC4 haalt het net niet
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

DSC4 haalt het net niet Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC4 is het net niet gelukt om kampioen te worden. Winst was noodzakelijk. Het werd 4-4. Daarmee werd het vierde tweede achter kampioen HSV 1.

De avond begon als zo vaak dit seizoen slecht. Teamleider Albert liet een dodelijke penning toe en moest al snel opgeven. Enige tijd later krijgt Theo Rekveldt een remise aanbod in een voor hem slechte stelling. Albert Kemeling laat het oordeel aan Theo over, maar die had blijkbaar niet door dat hij slecht stond en met het ook op de stand speelt hij door.

Even later moet hij een kwaliteit geven om mat te voorkomen en is het 0-2. Jan Neutel weet het witte openingsvoordeel in een Aljechin snel te neutraliseren met een correcte remise als resultaat.

Aan bord 3 speelde Sander van Gennip tegen de sympathieke Mazuera Vargas en komt via zetverwisseling in een Schots 4 paardenspel met g6 van zwart. In een scherpe stelling denkt Sander de buit binnen te halen, maar zijn tegenstander heeft goed gerekend en wint het materiaal terug. Sterker nog, Sander doet een pion cadeau en gaat een nadelig eindspel in. Als hij vervolgens zijn toren laat insluiten en die moet geven voor een stuk is het pleit beslecht. Een ½-3½ achterstand, zodat de overige 4 borden moeten winnen om kampioen te worden.

Invaller Martin Glimmerveen verbruikt veel tijd om een vervlakking van de stelling uit de weg te gaan. Heb de partij niet goed gevolgd, maar op enig moment staat hij een kwaliteit achter en heeft nog weinig tijd op de klok. Om het kampioenschap veilig te stellen forceert zijn tegenstander zetherhaling, 1-4 en vervlogen is onze hoop op het kampioenschap.

Pieter Quist heeft in een interessante Grunfelder een pion buitgemaakt en omzeilt ondanks een slinkende bedenktijd alle lastige klippen en bereikt een gewonnen toreneindspel, 2-4.

Alleen Bart Meulmans en René van Alfen zijn dan nog bezig. Bart staat nog steeds een pion voor na een tweepaardenspel in de nahand. Langzaam maar zeker weet hij zijn stukken in het spel te betrekken. Vanwege tijdnood in mijn eigen partij heb ik het vervolg niet meer gezien, maar uiteindelijk gaat zijn tegenstander veel te lang door in een verloren stelling, 3-4.

René speelde een Grunfelder waarin beide spelers veel tijd verbruikten. Renés tegenstander had wat meer ruimte en besloot tot een kwaliteitsoffer. Het loperpaar en de zwakke zwarte velden gaven hem compensatie. Inmiddels in tijdnood gekomen geeft hij een belangrijke pion weg en als hij later de kans mist om zijn dame te geven tegen twee torens gaat er nog een stuk van het bord en is het pleit beslecht: 4-4.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 23-03-2005 at 11:15.

22-03-2005 08:34 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
René van Alfen René van Alfen is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 28-02-2002
aantal berichten: 92

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

HSV is de terechte kampioen geworden. Geen moment hebben we zicht gehad op meer dan een gelijkspel.

De avond begon als zo vaak dit seizoen slecht. Teamleider Albert liet een dodelijke penning toe en moest al snel opgeven. Enige tijd later krijgt Theo een remise aanbod in een voor hem slechte stelling. Albert laat het oordeel aan Theo over, maar die had blijkbaar niet door dat hij slecht stond en met het ook op de stand speelt hij door. Even later moet hij een kwaliteit geven om mat te voorkomen en is het 0-2. Jan Neutel weet het witte openingsvoordeel in een Aljechin snel te neutraliseren met een correcte remise als resultaat.

Aan bord 3 speelde Sander tegen de sympathieke Mazuera Vargas en komt via zetverwisseling in een Schots 4 paardenspel met g6 van zwart. In een scherpe stelling denkt Sander de buit binnen te halen, maar zijn tegenstander heeft goed gerekend en wint het materiaal terug. Sterker nog, Sander doet een pion cadeau en gaat een nadelig eindspel in. Als hij vervolgens zijn toren laat insluiten en die moet geven voor een stuk is het pleit beslecht. Een 0,5-3,5 achterstand, zodat de overige 4 borden moeten winnen om kampioen te worden.

Invaller Martin Glimmerveen verbruikt veel tijd om een vervlakking van de stelling uit de weg te gaan. Heb de partij niet goed gevolgd, maar op enig moment staat hij een kwaliteit achter en heeft nog weinig tijd op de klok. Om het kampioenschap veilig te stellen forceert zijn tegenstander zetherhaling, 1-4 en vervlogen is onze hoop op het kampioenschap.

Pieter heeft in een interessante Grunfelder een pion buitgemaakt en omzeilt ondanks een slinkende bedenktijd alle lastige klippen en bereikt een gewonnen toreneindspel, 2-4. Alleen Bart en schrijver dezes zijn dan nog bezig. Bart staat nog steeds een pion voor na een tweepaardenspel in de nahand. Langzaam maar zeker weet hij zijn stukken in het spel te betrekken. Vanwege tijdnood in mijn eigen partij heb ik het vervolg niet meer gezien, maar uiteindelijk gaat zijn tegenstander veel te lang door in een verloren stelling, 3-4. Mijn eigen partij was een Grunfelder waarin beide spelers veel tijd verbruikten. Bij thuiskomst bleek het overigens allemaal lange tijd al eerder gespeeld te zijn. Mijn tegenstander had wat meer ruimte en besloot tot een kwaliteitsoffer. Het loperpaar en mijn zwakke zwarte velden gaven hem compensatie. Inmiddels in tijdnood gekomen geeft hij een belangrijke pion weg en als hij later de kans mist om zijn dame te geven tegen twee torens gaat er nog een stuk van het bord en is het pleit beslecht, 4-4.

Teleurstellend dat we niet hebben kunnen pieken deze wedstrijd, maar zoals gezegd is HSV terecht kampioen geworden: een matchpunt en een hoop bordpunten meer dan wij gehaald hebben. Volgend seizoen in de herkansing.

__________________
I play against pieces

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by René van Alfen on 23-03-2005 at 10:51.

23-03-2005 10:51 René van Alfen is offline Send an Email to René van Alfen Homepage of René van Alfen Search for Posts by René van Alfen Add René van Alfen to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tanx voor de aanvulling René: deze is toegevoegd aan het nieuwsbericht... Halleluja Ja! Halleluja

Jammer dat jullie het net niet haalden. Want achteraf denk je bij dat remiseaanbod: pakken die handel...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-03-2005 11:12 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er valt niet zo heel aan toe te voegen. We hebben geen kansen gehad op de overwinning. Halverwege schatte Dolf de einduitslag op 5-3 voor HSV.
Dat speelde mee in mijn beslissing om Theo te laten doorspelen.

Achteraf was viel dat verkeerd uit. Anderzijds was de remise van Martin geforceerd door zijn tegenstander en had dat onder andere omstandigheden waarschijnlijk tot een nederlaag van Martin gelden.

HSV is gewoon de terechte kampioen.

Het levert 1 voordeel op. Er spelen volgend jaar geen DSC-teams tegen elkaar (mits het tweede niet degradeert)

23-03-2005 12:38 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zei op dat moment al tegen Albert dat Theo heel slecht stond. En voor mijn gevoel verloor hij twee a drie zetten later een kwaliteit...

23-03-2005 12:40 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Albert
Anderzijds was de remise van Martin geforceerd door zijn tegenstander en had dat onder andere omstandigheden waarschijnlijk tot een nederlaag van Martin geleden.


Het was een andere wedstrijd geworden, dat zeker. De nederlaag van Theo kwam immers vrij vroeg, en dat heeft invloed op de resterende partijen.

Quote

Het levert 1 voordeel op. Er spelen volgend jaar geen DSC-teams tegen elkaar (..)

Hmm, dat vind ik zelf een nogal schrale troost als ik zo vrij mag zijn.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-03-2005 12:59 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
BartM BartM is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 26-09-2003
aantal berichten: 281

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René van Alfen
HSV is de terechte kampioen geworden. Geen moment hebben we zicht gehad op meer dan een gelijkspel.


Ik treed René volledig bij. HSV1 was op papier niet alleen sterker, ook achter de borden sloegen ze soms hard toe. Wat me wel verraste is dat ze de punten niet op de hoogste borden pakten, want daar zaten hun kanonnen (OK, die van ons zaten daar ook en waren blijkbaar beter Knipoog ).

In elk geval hebben wij te vaak nipte overwinningen gehaald dit seizoen, terwijl zij er meestal ruim overheen gingen. De beste ploeg heeft het heel verdiend gehaald, zowel gisterenavond als over het ganse seizoen bekeken waren ze sterker.

Quote

Originally posted by René van Alfen
Bart staat nog steeds een pion voor na een tweepaardenspel in de nahand. Langzaam maar zeker weet hij zijn stukken in het spel te betrekken. Vanwege tijdnood in mijn eigen partij heb ik het vervolg niet meer gezien, maar uiteindelijk gaat zijn tegenstander veel te lang door in een verloren stelling, 3-4.


Inderdaad had ik een pion tegenover een zet of drie ontwikkelingsachterstand, iets wat met wit misschien net kan (volgens mij wel, anders speel ik het niet). Blijkbaar waren ze er bij HSV gans de partij van overtuigd dat ik er makkelijk af zou gaan, en misschien verklaart dat waarom ik mijn tegenstander moest bewijzen dat zelfs Belgen K+D tegen K kunnen winnen Lach. Ik kan me voorstellen dat dat met twee seconden op de klok niet lukt, maar als je meer tijd hebt dan je tegenstander... dan gaat hij Ja!.

__________________
Ik schaak, dus ik ben.

23-03-2005 19:27 BartM is offline Send an Email to BartM Search for Posts by BartM Add BartM to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller