Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Joost Michielsen en Jan-Willem de Jong aan kop bij Open Prometheus Kampioenschap / PK HSB
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Joost Michielsen en Jan-Willem de Jong aan kop bij Open Prometheus Kampioenschap / PK HSB Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Joost Michielsen heeft Jan-Willem de Jong achterhaalt bij het Open Prometheus Kampioenschap. Hij versloeg met zwart Timon van Dijk, terwijl Jan-Willem remiseerde tegen Walter Anema.

Joost stond echter lange tijd duidelijk minder, maar wist de partij te kantelen. Jan-Willem stond tegen Walter weliswaar een pion voor, maar zeer gedrukt. Beide spelers leek remise een mooi resultaat.

Michiel van Woerden blijft het bijzonder goed doen, nu hield hij Henk Happel op remise. Beide spelers volgen de twee koplopers op een halfje.

In de B-groep handhaafde Lieuwe Boskma zijn 100 procent score. Nu werd Nadeem Taverne aan de zegekar gebonden. In een bijzonder scherpe partij leek Nadeem in eerste instantie de beste papieren te hebben, maar Lieuwe nam het initiatief over. Het kostte nog een boel zweet en tranen, maar voor de vijfde keer bracht hij de vis op het droge.

Hans van der Wijk volgt als enige op een half puntje. Hij versloeg met de witte stukken Casper Ruigt.

De uitslagen in groep A:

wit-zwart
1Jan-Willem de Jong-Walter Anema½-½
2Timon van Dijk-Joost Michielsen0-1
3Henk Happel-Michiel van Woerden½-½
4Mark Versteegh-Koert ter Veen½-½
5Hora Vlam-Igor Coene1-0
6Arno Wiersma-Diederik van Rappard0-1
7Kees Dekker-Jan van den Bergh1-0
8Dave Kent-Mitchell de Ruijsscher0-1
9Jos Ouwerkerk-Remko de Waard0-1
10Dirk van Nieuwkerk-Johan ’t Hart1-0
11Danny Lindhout-Henk van Huizen½-½
12René van Alfen-Willem Jan v/d Broek0-1
Bye: 5 Chiel van Oosterom
Oneven: 12 Jan-Willem Weenink

De uitslagen in groep B:

wit-zwart
1Nadeem Taverne-Lieuwe Boskma0-1
2Hans van der Wijk-Casper Ruigt1-0
3Ger Honderd-Patrick Tjioe½-½
4Bart Germeys-Jan Nienhuis1-0
5André van der Weijde-Ton Paalvast½-½
6Martin Glimmerveen-Gerrit Bussmann1-0
7René Torenstra-Farhang Farid1-0
8Han Nicolaas-Kees Vellekoop1-0
9Steven Mast-Corniel Nobel0-1
10Peter Riemersma-Jan van der Kolk1-0
11Monique Keuzenkamp-Kees Venema0-1
12Farshid Ansari-Sjaak Ouwerkerk0-1
13Gert Butterman-Rens ter Veen0-1
14Jan van Lier-Simon Broos½-½
15Simon Dirkse-Pieter Struiksma½-½
16René Herbold-Ronald Bokhove0-1
17Job Eisses-Max van Herpen1-0
18Hans Hendriks-Hans-Olaf Veldhuyzen0-1
19Leo Zuijdgeest-Marten Kats1-0
Bye: 5 Gerbrand Beekman, 7 Diederik van Heijgen, 34 Youri Tegelaers, 12 Teun van Dijk

11-03-2005 00:58 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Mast-Nobel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een kleine herindeling kreeg ik een nieuwe tegenstander: Steven Mast. Daar was ik niet zo blij mee: afgezien dat Steven veel minder zwak is dan zijn elo van 1299 doet vermoeden is het voor mijn weerstandsrating ook geen verbetering (1372, 1735, 1592, 1368, 1299). En dan laten we het door Walter aangetoonde Elo-boost ook nog buiten beschouwing.

Enfin, ik besloot er een spannende pot van te maken, en dat is gelukt, maar het had voor mij veel minder goed kunnen aflopen... Frons Nee! Frons



Wit heeft zojuist de positionele afbraakzet 14.g4? gespeeld.

14...exd5 15.Pxd5

Tja, hier had ik bedacht: 15...Lxd5 16.fxe5 Pxg4 en zwart zou iets beter staan. Dat is niet helemaal waar bleek thuis, want Fritzs (of is het Fritz’) suggestie 17.Lf4 zorgt dat wit idd het voordeel houdt.

Maar ja, ik was dus op de spannende tour...

15...Txe5??!?!? 16.Pxf6+ Dxf6 17.fxe5 Dxe5 18.Lf4!

Oeps, helemaal gemist. Wat nu? Ik sta opeens verloren, arg... (Gedachten als: hoe leg ik dat morgen uit op het forum schoten al door mijn hoofd)

18...De4!?



Gewoon op de kale koning spelen dan maar.

19.Dxd6? Lb7

Ik was bang voor 19.Te1! daar ik niet mag slaan op f4 wegens mat: 20.Te8+ Lf8 21.Txf8+ Kxf8 22.Dd8 mat. Nu heb ik in ieder geval eeuwig schaak.

20.Kf2 Te8?



Tja, helemaal gemist dat de koning nu naar g3 kan. Ook met hulp van Fritz kreeg ik dat niet meer mat, sterker nog, zwart verliest dan. Alle andere zetten verliezen voor wit.

21.Le5 Txe5 22.Dd8+ Te8 23.Dxe8+ Dxe8

Wit ruilt nu af naar een makkelijk gewonnen stelling. Er volgde nog:

24.Tfe1 Dc6 25.Te5?? Df6+ 26.Tf5 Dxa1

En wit gaf het op.

Over twee weken kan ik niet, dus dat is een reglementaire nul, wat het het de laatste ronde wordt weet ik niet, maar ik moet haast wel winnen om een een (tpr-technisch) goed toernooi te spelen.

edit: foute zetten, met dank aan Mark

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 11-03-2005 at 14:29.

11-03-2005 10:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde met Wit tegen Farhang Farid. Voormalig lid van Tijdnood, maar nu huisschaker en geen lid van de KNSB Frons Zo krijg ik die rating nooit omhoog Glimlach

In een Tsjech Benoni kwam ik bijzonder goed uit de opening met loperpaar, ruimtevoordeel en Zwart met een draak van een zwarte loper.

Geheel in mijn stijl (?!) geef ik dit plezierige voordeel weg met een speculatief offer waar Fritz gehakt van maakt. Maar het was ingewikkeld genoeg.
Dit was het resultaat:



Wit aan zet. Tja... ongeveer gelijk zou ik zeggen. Maar kies maar eens een plan dat Zwart nog een tijdje zo vast laat staan. Vooraf bedacht: Pg5, Te6 en verdubbelen.
Nee dus.
24.h4?? gatver.
Zwart pakt het niet voortvarend aan:



30.Pd8 en er valt nog een pion.

Ik heb dus eeuwig schaak... maar mijn tegenstander heeft vanaf zet 12 meerdere malen remise aangeboden.
Niet dus!
In tijdnood liet hij zijn dame instaan. Lullig, maar het hoort erbij. Objectief gezien had ik de remise moeten pakken.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

11-03-2005 12:53 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Ik speelde met Wit tegen Farhang Farid. Voormalig lid van Tijdnood, maar nu huisschaker en geen lid van de KNSB Frons Zo krijg ik die rating nooit omhoog Glimlach


Farid heeft nog steeds gewoon een rating, al staat die niet meer zichtbaar in de laatste ratinglijsten omdat hij geen KNSB-lid meer is. De laatst bekende rating van Farid is 1684, dus je kan er vanuitgaan dat hij dat ongeveer heeft.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

11-03-2005 14:17 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Tring? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eigenlijk zag ik er een beetje tegen op: De Jong met zwart. En tja, dat hij zojuist GM Dennis de Vreugt had uitgeschakeld, dat is alleen maar leuk voor hem.
Echt bang hoef ik natuurlijk niet voor hem te zijn, want met snelschaken had ik nog van hem gewonnen. En zijn clubgenoot Timon had ik moeten verslaan.
Maar mij onderschatten, daar zal hij wel voor oppassen.

Weer zwart! Twee keer eerder had ik al in het Prometheus toernooi zwart tegen hem. De eerste keer speelde ik nog remise, maar de tweede keer verloor ik (al had ik nog kunnen ontsnappen). Vandaar dat ik bij het snelschaken voor de oude remise-wapen Wolga koos. Dat beviel toen zo goed, dat durfde ik nog wel een keer.

Niet echt voorbereid, ik kwam zelfs te laat aan, nadat ik een cursus halverwege had verlaten en in de file had gestaan. Daarom koos ik al snel voor een avontuur: De dame ging van b6 met wapperende haren naar b4. Alsof ik al weer vergeten was dat dhr Grooten maandag nog maar een keertje had herhaald: "In de opening niet 2x met een zelfde stuk spelen, en zeker niet met je dame achter kleine boertjes aan". (Woorden van die strekking).

De dame op b4 stond aardig in de weg, en werd daar zelfs bijna gestrikt. Ze moest snel terug naar b8, en er ging een a-pion van het bord. Normaal gesproken de bedoeling in de Wolga, maar nu even niet.

Aangezien er nu een wit paard op a5 stond, wellicht tijd om op de andere vleugel de boel open te breken. Na wat schermutselingen kreeg ik een beetje compensatie voor mijn pion, en toen maakte hij een foutje (kun je op wachten met die Westlanders).

In plaats van zelf de loper op g7 te ruilen, liet hij Lg7-d4 toe. Ik wist direct, dat hij hier goed van zou balen, dat ik volgens kille berekeningen nog steeds minder zou staan, maar opeens wel het spel zou kunnen maken. Een mooi moment voor een remise aanbod.


Remise?


Als hij doorspeelt, dan heb ik opeens extra bedenktijd (want mijn genereus aanbod zou hij zeker enige tijd in overweging nemen) en kan ik vervolgens rustig op winst spelen. Als hij aanneemt, dan is mijn objectief wankele stelling gered.
Hij nam het aan, en onderweg naar huis besefte ik waarom ik zo bang was om te verliezen:
Ik was na de file vergeten om mijn GSM uit te schakelen.

11-03-2005 23:53 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller