Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Veel verrassingen in tweede ronde Open Prometheus/PK-HSB
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Veel verrassingen in tweede ronde Open Prometheus/PK-HSB Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de tweede ronde ging een groot aantal favorieten met een heel of half punt minder naar huis dan je zou verwachten. Zo verloor Chiel van Oosterom in de slotfase van de partij van Michiel van Woerden, en ging Joost Michielsen tenonder aan een actief kwaliteitsoffer van Igor Coene. Ook Diederik van Rappard verloor, hij ging aan de aanval van Mark Versteegh ten onder.

Ook Henk Happel en Kees Dekker verloren beide een half punt aan op papier zwakkere tegenstanders.

In de B-groep was er een groot aantal remises te noteren. Er zijn nog drie spelers over met het volle pond: Teun van Dijk, Rens ter Veen en Lieuwe Boskma.

De uitslagen in groep A:
1 Igor Coene ( 1 ) - Joost Michielsen ( 1 ) 7- 2 1-0
2 Jan van den Bergh ( 1 ) - Timon van Dijk ( 1 ) 9- 3 0-1
3 Henk Happel ( 1 ) - Walter Anema ( 1 ) 4- 10 ½-½
4 Michiel van Woerden ( 1 ) - Chiel van Oosterom ( 1 ) 23- 5 1-0
5 Kees Dekker ( ½ ) - Arno Wiersma ( ½) 6- 16 ½-½
6 Willem Jan van den Broek( ½ ) - Hora Vlam ( ½ ) 18- 11 0-1
7 Koert ter Veen ( ½ ) - Johan 't Hart ( ½ ) 13- 21 1-0
8 Jos Ouwerkerk ( ½ ) - Mitchell de Ruijsscher( ½ ) 26- 15 0-1
9 Mark Versteegh ( 0 ) - Diederik van Rappard( 0 ) 17- 8 1-0
10 Jan-Willem Weenink ( 0 ) - Dave Kent ( 0 ) 12- 22 0-1
11 René van Alfen ( 0 ) - Remko de Waard ( 0 ) 20- 14 0-1

De uitslagen in groep B:
1 Ton Paalvast ( 1 ) - Hans van der Wijk ( 1 ) 11- 2 ½-½
2 Gerbrand Beekman ( 1 ) - Teun van Dijk ( 1 ) 5- 12 0-1
3 Patrick Tjioe ( 1 ) - Rens ter Veen ( 1 ) 15- 6 0-1
4 Diederik van Heijgen( 1 ) - Simon Dirkse ( 1 ) 7- 20 ½-½
5 Lieuwe Boskma ( 1 ) - Youri Tegelaers ( 1 ) 9- 34 1-0
6 Corniel Nobel ( 1 ) - Bart Germeys ( ½ ) 17- 10 ½-½
7 Rudi Matai ( ½ ) - Sjaak Ouwerkerk ( ½ ) 3- 41 1-0
8 Pieter Struiksma ( ½ ) - Ger Honderd ( ½ ) 37- 14 ½-½
9 René Herbold ( ½ ) - Farhang Farid ( ½ ) 35- 16 ½-½
10 Jan van Lier ( ½ ) - René Torenstra ( ½ ) 25- 26 0-1
11 Steven Mast ( ½ ) - Gerrit Bussmann ( 0 ) 45- 13 ½-½
12 Max van Herpen ( 0 ) - Gert Butterman ( 0 ) 33- 23 1-0
13 Peter Riemersma ( 0 ) - Farshid Ansari ( 0 ) 24- 32 1-0
14 Nico 't Hoen ( 0 ) - Hans Hendriks ( 0 ) 27- 38 1-0
15 Hans-Olaf Veldhuyzen( 0 ) - André van der Weijde( 0 ) 39- 28 ½-½
16 Jan Nienhuis ( 0 ) - Marten Kats ( 0 ) 29- 40 1-0
17 Monique Keuzenkamp ( 0 ) - Leo Zuijdgeest ( 0 ) 42- 44 1-0
18 Jan van der Kolk ( 0 ) - Ronald Bokhove ( 0 ) 31- 43 1-0

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Torenstra jr. on 28-01-2005 at 02:00.

28-01-2005 00:57 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kreeg een Stauntongambiet tegen me. Tenminste, dat denk ik... Grijns
Ik speel zelf wel eens Staunton met Wit, maar in dit geval opende mijn tegenstander 1.c4. Om maar meteen irritant te doen deed ik 1... f5, hoewel dat niet zo slim schijnt te zijn. 2.e4 fxe4 3.Pc3 Pf6 4.d3 exd3 (Hmm. Fritz is Out of Book?!) 4.Lxd3 en die pion heb ik niet meer weggegeven, hoewel het er wel enigszins eng uitziet. Het leek me speelbaar.



Vreemde opening, omdat normaal in de Staunton een pion op d4 staat. c4 lijkt niet terzake te doen. Toch moet je alles dan goed narekenen.
Ik kon overigens drie partijen vinden met hetzelfde begin, en die waren ook allemaal voor Zwart Glimlach.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

28-01-2005 01:48 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gunstig, nog maar 3 man op 100% score. Dan verkleinen mijn 2 byes mijn kansen niet al teveel Knipoog

Hulde aan Mark, overigens Glimlach

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 28-01-2005 at 10:34.

28-01-2005 10:34 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een leuke pot gisteren, ondanks dat ik het dan in de opening helemaal verknalde: In een voor mij bekende variant trapte mijn opponent wijzelijk niet in de beruchte valkuil, waarna ik zelf op het verkeerde moment een pion ging terugveroveren. Dat ging danig ten koste van mijn stelling, want oppeens was ik degene die met zijn stukken in de knoop kwam:



Helemaal uit, alleen gelukkig voor mij speelde zwart hier 26...De6? en niet 26...Dg3! waarna wit het niet lang meer droog houdt vanwege een nogal merkwaardige vorm van tempodwang.

Daarna liet mij tegenstander het toe dat ik afruilde na een Dame-eindspel.



Dit hield ik mede door de tijdnood van mijn tegenstander remise. Maar het gaf wel een lekker gevoel, om je vanuit zo’n verloren stelling terug te vechten na een moeilijk (en waarschijnlijk verloren) eindspel en dat te keepen. Ik klaag niet, en hoop dat ik de weg naar boven weer gevonden heb....

edit: typografie

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 28-01-2005 at 15:41.

28-01-2005 10:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die partij van gisteren was echt heel stom. Ik stond de hele partij ietsje beter, maar ik versnelde mijn tempo niet op tijd en ik kwam in tijdnood. Dat ging nu eens een keer totaal niet goed: ik kwam eerst heel slecht te staan en toen het vervolgens zo was dat ik beter stond, viel mijn vlag. Dit zal waarschijnlijk wel in de top-5 staan van verliezen tegen een lagere elo in een officiële partij.

28-01-2005 14:59 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jouw top-5 of die van het toernooi?

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

28-01-2005 15:40 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van mij, van het toernooi weet je het nog niet.

28-01-2005 15:48 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Helemaal uit, alleen gelukkig voor mij speelde zwart hier 26...De6? en niet 26...Dg3! waarna wit het niet lang meer droog houdt vanwege een nogal merkwaardige vorm van tempodwang.


Ook na 26...De6 zou ik alvast een borrel bestellen, denk ik Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

28-01-2005 18:53 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na 26...Dg3 is het op slag uit. Na 26...De6 staat zwartuurlijk nog steeds gewonnen, maar er is nog heel veel werk te verzetten. Of een borrel daarbij helpt weet ik niet.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

28-01-2005 20:20 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Poker-gezicht? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tegen Henk Happel speelde ik een schijn-stukoffer. Veel meer dan gelijk spel stelde het niet voor, maar na enkele kleine onnauwkeurigheden veroorloofde ik mij een blunder. Wit kwam binnen met Tc4-c7 schaak, en na Kg7-g8!?! kon winnend Dc1-h6 (aanval op g7 en h7) volgen. In plaats van Kg8 kon ik ook Kf6 spelen, maar dat is ook straal verloren. Aangezien Tc7 niet met overtuiging was gespeeld, gokte ik erop dat mijn oppo winst via de a1-h8 diagonaal zou zoeken.
Mijn poker-gezicht wist ik gelukkig strak te houden (of: door de rimpels in mijn gezicht waren mijn werkelijke emoties niet te zien?) en wit probeerde met b2-b4 mij op te rollen.
Hij had gemist dat ik mijn dame tegen 2 torens kon offeren en kwam derhalve zelfs iets beter te staan.
Pokeren is echter niet aan mij besteed: Nog zwaar onder de adrenaline door de mogelijke mat bij heldere hemel wilde ik mijn rikketik niet aan een winst-poging bloot stellen. Met zulke remises word je natuurlijk nooit kampioen, als ik later groot ben moet ik zulke stellingen gaan uitmelken.
Ik zal de direct betrokkenen meer leed besparen, door hier geen diagram te plaatsen.

29-01-2005 13:20 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller