Delfts Schaakforum » DSC Forum » Algemeen [DSC] » Jan Rebel overleden
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Jan Rebel overleden Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen zondagmiddag (16 januari) is op 82-jarige leeftijd Jan Rebel overleden. Hij was al geruime tijd ziek.

In zijn lange lidmaatschap van de club heeft hij veel betekend voor DSC. Hij heeft onder andere in het bestuur zitting gehad, maar zich ook op vele andere wijzen ingezet voor de vereniging. Hij werd in het jubileumjaar 1995 dan ook benoemd tot lid van verdienste van DSC.

De laatste jaren was hij niet vaak meer op de club, zijn gezondheid liet dat helaas niet toe. Maar hij liet zich altijd goed op de hoogte houden, zowel door persoonlijke contacten met leden als door het AxiomA.

We verliezen in Jan Rebel een bijzonder vriendelijke man en DSC-er in hart en nieren. We zullen hem missen.

Op verzoek van de familie vindt de crematie plaats in strikt besloten kring.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 18-01-2005 at 16:20.

18-01-2005 03:56 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jan was een bijzonder prettige man in de omgang. Ondanks zijn gedwongen wegblijven van de club (hij had al jaren last van zijn ogen) bleef hij betrokken bij DSC. Hij las de hem gebrachte of toegezonden Axioma's van voor naar achter, en was trots op "zijn" club, en de manier waarop die zich ontwikkelde.

Een van zijn andere passies was het verzamelen van schaakpostzegels. In dat kader reisde hij stad en land af, en had contacten met andere verzamelaars, waaronder Anotoli Karpov, "waaraan hij soms wel eens postzegels verkocht". Hij schreef daarover ook een aantal artikelen in ons clubblad.

Jan wist dat hij ging sterven. Hij heeft mij enige maanden gelden wel eens verteld dat hij het gevoel had dat hij "in geleende tijd leefde".
Als gevolg van zijn ziekte was hij snel moe. Hij bleef echter onverminderd geinteresseerd in andere mensen en hun bezigheden.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

18-01-2005 12:58 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb - nu al weer een jaar geleden - in verband met zijn gezondheid een aantal clubbladen bij hem langs gebracht. Ook heb ik hem een aantal keer bezocht om de stukken die hij het AxiomA had toegezonden - of die wij hem gevraagd hadden te schrijven - met hem door te nemen en in zijn mooie en zeer uitgebreide verzameling te kijken wat er als illustratie kon dienen.

Zijn medeleven met de club - Ted gaf dat al aan - was enorm. En ookal speelde hij - vanwege zijn gezondheid - geen partijen meer, hij bekeek nog regelmatig stellingen en speelde partijen na, vooral uit de krant en AxiomA. De vriendelijkheid en zijn bescheidenheid maakte hem tot de mens die hij was.

Ik durf niet te zeggen dat ik hem goed gekend heb, maar de herinneringen die ik heb, zijn me dierbaar.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-01-2005 13:17 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op verzoek van de familie vindt de begrafenis of crematie plaats in strikt besloten kring.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

18-01-2005 15:57 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Spijtig Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Spijtig dat de club hem geen uitgeleide kan doen. Maar deze wens respecteert men.
Ja, hij was uiterst geinteresseerd in DSC, en hij was eind jaren '80 geen gemakkelijke tegenstander. Geier speelde hij, en dat kende ik toen nog niet.
Hij had interessante zaken die aan het schaken raken. Postzegels, dat boek over schaakpersoonlijkheden, dat soort dingen. Schaken had voor hem een breder kader dan houtjes schuiven.
Spijtig.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 18-01-2005 at 17:14.

18-01-2005 17:13 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

begraven Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wij vermoeden dat de heer Rebel gisteren begraven of gecremeerd is. Gisterochtend stond de lijkauto op het pleintje bij ons achter, en meer dan een uur later stond hij er nog. Arme man, zelfs na zijn dood moest hij nog wachten.
Het doet mij en mijn vrouw wel wat. Hij woonde bij ons om de hoek en we kwamen hem incidenteel tegen, een keurige, aimabele heer die altijd beleefd en vriendelijk was, ook als hij mijn vrouw alleen tegenkwam groette hij altijd. En op zaterdagochtend zat hij in de hoek voor het raam de krant te lezen. Tsja.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

21-01-2005 09:03 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
chessstamp
forumlid


geregistreerd: 22-01-2005
aantal berichten: 1

Jan Rebel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het klinkt misschien raar maar Jan is mijn verzamelvader geweest. Toen ik begon met het verzamelen van het motief schaken op suikerzakjes, lucifermerken, postzegels. loterijbriefjes, telefoonkaarten, stropdassen, munten, etc. etc. etc.,
Ja, toen heeft Jan me aan de hand genomen.
Later gaf Jan meer van zichzelf bloot en kreeg ik de gelegenheid om ietsje meer van de mens Jan Rebel te leren kennen.
Zoals zo vaak; de besten gaan vaak niet als laatste.
Voor mij: Old collectors never die, they just fade away after my own death.
Jan. verd. .... ik had nog zoveel met je willen bepraten,....de tijd was kort (ik realiseer me nu die kl.... business waarin ik zelf zit) ......ik zal je missen.........en je kent me........dat betekent de komende weken vaak wakker liggen en denken aan............


Nico

nico.van.der.plas@wanadoo.nl
www.euwe.nl

22-01-2005 00:39 chessstamp is offline Send an Email to chessstamp Homepage of chessstamp Search for Posts by chessstamp Add chessstamp to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller