Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC3 boekt grote zege op Botwinnik 1 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00 2 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC3 boekt grote zege op Botwinnik 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het derde team van heeft op overtuigende wijze het eerste team van Botwinnik op een dikke 6½-1½ nederlaag getracteerd.

Veel Delftse borden kwamen met een prettig voordeeltje uit de opening. Het eerste punt ging echter naar Botwinnik; Matthijs had teveel gaten in zijn stelling en zijn tegenstander maakte daar dankbaar gebruik van.

Daarna kwamen de punten echter in grote getalen binnen. Koert won een kwaliteit, maar zijn tegenstander leek nog wat vervelende dreigingen te hebben. Koert parreerde deze keurig, en kon daarna de winst naar zich toe trekken.

Arno kwam met een fijn ruimtevoordeel uit de opening, en nadat hij zijn stukken klaar had gezet en in het centrum door wilde gaan breken ruilde zijn tegenstander zijn fianchetto-loper. Geen goed idee, aangezien er een niet te stoppen koningsaanval volgde.

Henrik had een wilde partij. Naar ruim 10 zetten stond er een gedekte witte pion op f7, Henriks koning op f8, maar Henrik had 3 stukken op f2 en 2 op h2 gericht. Na het optrekken van de stofwolken had Henrik een kwaliteit meer, en dat werd langzaam maar zeker in een punt omgezet.

Ook Willem Jan en Bob waren met ruimtevoordeel uit de opening gekomen. De duimschroeven werden ook daar langzaam aangedraaid. De stellingen werden steeds beter, en resulteerden dan ook in nog eens twee fraaie punten.

Teamcaptain Teun zag in het middenspel zijn tegenstander een ruïne overhouden als het om de pionnenstructuur ging. De speler van Botwinnik had weliswaar het loperpaar en controle in het centrum, maar geen aanknopingspunten in de zwarte stelling. Teun had die aanknopingspunten wel in de witte stelling, en speelde het bekwaam uit.

Het laatste halfje werd door invaller Bart Meulemans toegevoegd. Hij had lange tijd een op het oog klein voordeeltje gehad, maar aan het einde was daar niets van over, en werd tot remise besloten.

Een zeer dikke overwinning dus, op een tegenstander die vorig jaar uit de KNSB-competitie degradeerde.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-01-2005 01:53 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd, mannen!

Henrik, dit schreeuwt om een FENnetje Grijns.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

14-01-2005 02:44 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heren,

Ik had veel verwacht, maar zo'n overwinning is extreem goed. klasse. En inderdaad: tegen een team dat vorig jaar nog 3e klasse KNSNB speelde. Dan moet er meer mogelijk zijn zou je zeggen! Dit jaar wordt moeilijk, volgend jaar dan maar?

Gefeliciteerd!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

14-01-2005 09:12 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik begreep dat er een DSC-team de punten binnenhaalde in tijdnood... Da's weer eens wat anders. Maar Dolf roept het al jaren, en ik ben het al jaren met hem eens. Dit team heeft het (op termijn) in zich on landelijk te operen. Kampioen gaan jullie dit jaar niet worden, maar hoog eindingen kan!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-01-2005 09:14 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vergeleken met andere, in inwonersaantallen vergelijkbare, universiteitssteden heeft Delft bar weinig teams die landelijk spelen.

Dat kan en moet anders.

Zelf sta ik met mijn Elo van ca 1900 niet in de toptwintig van de club en toch speel ik tweede bord van het derde.

Overigens spatte gisteravond de ambitie van het team en de overwinning was allerminst geflatteerd.

Credo:

Wees niet bang iets nieuws te verzinnen.
Denk aan de amateurs die aan de Ark timmerden.
Professionals bouwden de Titanic.

14-01-2005 09:47 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Individuele uitslagen:

Botwinnik 1 (1987) - DSC3 (1904) 1½ - 6½
1. Eugene Verwiel (2067) - Bob Voogt (2033) 0 - 1
2. Stefan Buchly (1979) - Koert ter Veen (1941) 0 - 1
3. Jan-Willem Duijzer (2024) - Willem-Jan van den Broek (1895) 0 - 1
4. John Pouwels (2124) - Teun Timmerman (1846) 0 - 1
5. Laurens Smaal (1953) - Arno Wiersma (1902) 0 - 1
6. Caspar Ebben (-) - Matthijs Ransijn (1897) 1 - 0
7. Frank Michielen (1783) - Bart Meulemans (1870) ½ - ½
8. Pieter Heek (-) - Henrik Tamerus (1847) 0 - 1

14-01-2005 13:47 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je Elo's er bij legt, wordt de prestatie nog indrukwekkender. Halleluja Ja! Halleluja

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-01-2005 14:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Inderdaad hebben we gisteren een prachtige overwinning behaald tegen Botwinnik 1. Dit team heeft een sterke top, en (voor promotieklasse-begrippen) tamelijk zwakke staartborden. Vooraf ging ik er dus vanuit dat we de punten zouden pakken aan bord 5 t/m 8. Niets bleek minder waar: aan bord 1 t/m 5 was de score 5 - 0 voor DSC!!

Ik speelde tegen collega-teamleider John Pouwels, op papier de sterkste van het team. Na de opening koos hij voor een afwikkeling waarbij hij loperpaar en ruimtevoordeel had, maar wel een versplinterde pionnenstructuur op de koningsvleugel. Ik slaagde erin mijn paard met een steunpunt op f4 te krijgen, en rond de 30ste zet af te wikkelen naar een dubbel toreneindspel. Gezien zijn slechtere pionnenstructuur en de stand op de borden bood ik remise aan, wat hij weigerde. Twee zetten later speelde hij na 29. ..., Thg8 30. Tee5 (??) en stond de volgende stelling op het bord:



Invaller Bart Meulemans vroeg me na de partij wat er tegen 30. ..., f6 was.... Een zet die geen moment in me is opgekomen, maar die wel een volle toren wint. Frons

Nu speelden we nog een tijdje door, tot de volgende stelling:



Nu speelde Pouwels 41. Kf3 en bood, met beiden nog twee minuten op de klok, op zijn beurt remise aan (41. Txa5, Kxa5 wint voor zwart). Maar ik had gezien dat we de wedstrijd gingen winnen en ging voor mijn eigen kans. Na. 41. ..., Ta3+ 42. Ke4, Txh3 43. Kd4, Tf3 44. Tg4, c3 45. Tg1, c2 46. Tc1, Txf4+ 47. Ke3, Tc4 48. Kd3, Kb5 49. f4, f5 50. Kd2, Kb4 51. Kd3, Tc3+ 52. Kd2, Kb3 vond wit het genoeg.

Op de andere borden viel ook veel te genieten, Arno berichtte er al over. Bob is bezig met een indrukwekkend seizoen, hij heeft nu al 5,5 uit 6 aan de topborden. Ook ditmaal rolde hij met gepointeerd spel de zwarte Pircstelling op. Koert won ook mooi, maar liet nog een mooiere kans liggen in een stelling die er ongeveer zo uitzag:



Koert speelde 23. ..., Pd3 en won, maar 23. ..., e4 is direct uit vanwege de pointe 24. Dxg5, Ph3+ met stukwinst. Maar Koert is geweldig in vorm, 4 uit 6 met de zwarte stukken!

Persoonlijk was ik heel blij met de overwinning van Henrik, die het dit seizoen tot nu toe niet meezat. Hij en invaller Bart kregen na zo'n drie uur spelen remise aangeboden terwijl we 1 - 0 achterstonden. Beiden gingen ze op mijn verzoek voor de winst, en bij Henrik lukte dat gelukkig. Bart speelde een hele creatieve partij, ging op het laatst misschien iets te ver in zijn winstpogingen, maar wist in tijdnood netjes remise te houden.

Matthijs was de pechvogel, na zo'n twintig minuten was zijn tegenstander er nog niet en viel er een jeugdspeler in. Deze speelde erg snel, en Matthijs onderschatte de kracht van zijn zetten een beetje, was mijn indruk.

Tot slot de stellingen van Arno en Willem-Jan: die speelden beiden een mooie aanvalspot, terecht beloond met een vol punt.

Na deze wedstrijd zijn we veilig en gaan we voor een maximaal resultaat: de derde plaats in de poule en een plek in de bekerfinale. De kwartfinale is op 31 januari uit tegen WSC.

14-01-2005 14:40 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

30...f6? 31.Txg8 en ik zie niet in hoe je hier een toren wint, sterker nog, daarna hangt er een zwarte toren en een pion. Een van beide ga je verliezen...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-01-2005 15:08 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@ Corniel 30...f6 Txg8 31.Txg8+ (schaak!) en daarna slaat zwart de andere toren.

Verder sluit ik me aan bij Koert en Teun, het team draait lekker, is zeer gemotiveerd, en gaat voor plek 3 (waarschijnlijk hoogst haalbare in de poule) en de beker!

Ik baal nog steeds van mijn blunder in de eerste ronde tegen WSC2...

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-01-2005 15:13 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oke, goed punt. Ben nog niet wakker, dat blijkt...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-01-2005 15:14 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

2de kan ook nog hoor Arno, we staan nu vierde met 1 punt achter op WSC en 2 punten achter op Vogelwijk. (Jan-Willem de Jong informeerde mij over een overwinning van Vogelwijk 1 op WSC 2)

Wij krijgen zelf Vogelwijk nog, en Vogelwijk en WSC moeten beiden nog tegen BF-Wassenaar.
Maar dan moet het wel een beetje meezitten misschien Glimlach

14-01-2005 15:50 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En ik zal het is even gaan proberen met een fennetje Rene:



Stelling na: 11. exf7+ Kf8

Het ging verder met:

12. h3 Pxf2
13. Txf2 Lxf2+ (als wit geen Txf2 speelt is ie kapot)
14. Kf1 Df6 (Als wit geen 14. Kf1 speelt gaat ie alsnog kapot door Lxh3 en ik dacht dat 14... Dxe4 faalde op 15. Ld3, maar dat is niet helemaal waar: 15.... Dd5! 16. Kxf2 Lf5! is mischien toch wel erg goed voor zwart)
15. Df3 Dxf3
16. gxf3 Lh4
17. Kg2 Ke7
18. Ld5 c6
19. Lb3 Le6
20. Lf4 Thf8



En nu is de hele kwal voorsprong zo goed als een feit. De winst was echter pas binnen na een zet of 60. Ik speelde het denk ik technisch goed uit, maar het had misschien ook wel sneller gekund, (alhoewel mijn tegenstander ook pas opgaf toen het K+T+p tegen K was, maar dat had vast te maken met mijn 40 seconden tijd over aan het eind (tegen 80-90? seconden voor hem))

14-01-2005 16:05 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henrik
... ik dacht dat 14... Dxe4 faalde op 15. Ld3, maar dat is niet helemaal waar: 15.... Dd5! 16. Kxf2 Lf5! is mischien toch wel erg goed voor zwart)


17. Le2 of Lc2, ik zou hier niet ongerust van worden als witspeler...

Wat je speelde in de partij lijkt me duidelijk sterker. Wel apart dat wit meteen dames afruilde terwijl er ook een paard naar f3 kon.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 14-01-2005 at 17:09.

14-01-2005 17:04 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Oh inderdaad ik ben weer is blind,

en dat hij meteen dames ruilde vond ik inderdaad ook niet erg Glimlach

14-01-2005 17:15 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@ Corniel

Quote

30...f6? 31.Txg8 en ik zie niet in hoe je hier een toren wint, sterker nog, daarna hangt er een zwarte toren en een pion. Een van beide ga je verliezen...


Dat was zeer waarschijnlijk ook mijn gedachtengang in de partij en de reden dat ik vrijwel a tempo 30. ...., Txg5+ ?? speelde.... Ja!

Te veel met remise als doel gespeeld. Maar goed, een zet als Tee5 verwachtte ik niet van een 2100-speler.

14-01-2005 18:02 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Teun
Te veel met remise als doel gespeeld. Maar goed, een zet als Tee5 verwachtte ik niet van een 2100-speler.


Je zal verbaast zijn hoeveel knoeiers er met een hoge rating er rondlopen.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

14-01-2005 20:17 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

Geweldig: wat een overwinning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC3 - Van harte gefeliciteerd!!!!!

Een geweldig resultaat tegen een team dat vorig jaar met 7 matchpunten degradeerde uit de 3e klasse KNSB!!
DSC3 hoort dus op den duur in de 3e klasse thuis!!

En dan te bedenken dat DSC2 op dit moment nog maar 4 matchpunten in de 3e klasse heeft.
Maar daar moeten er nog minimaal 4 bijkomen!!

15-01-2005 11:59 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Andere uitslagen Promotieklasse:

Vogelwijk 1 - WSC 2 3 - 5
DD 3 - BF/Wassenaar 1 4 - 4

Verrassend puntverlies dus van de gedoodverfde favoriet, die wel in de vaste opstelling uitkwam (gemiddeld ca. 150 ratingpunten meer dan DD 3). De strijd om het kampioenschap beloofd spannend te worden met de toppers WSC - BF/Wassenaar en Vogelwijk - BF/Wassenaar nog te spelen (toevallig ontmoeten Vogelwijk en BF/Wassenaar elkaar ook al in de kwartfinale van de beker).

15-01-2005 14:34 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Voor Richard & Patrick Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

do 13 jan Haagse Toren 1 1790 - Haeghe Ooievaar 1 1869 4½ - 3½
1. R. Pronk 1904 - G.M. Visser 2058 ½ - ½
2. Th. Hartman 1955 - R. Crefcoeur 1835 ½ - ½
3. I.M. Schoonman 1625 - A.A. Hut 2026 0 - 1
4. A. Segger 1865 - D. Ploeger 1845 1 - 0
5. M. Hoogland 1757 - A.W. Thijssen 1915 0 - 1
6. G.J. Willighagen 1756 - M.M. Bons 1718 1 - 0
7. A. Vissers 1653 - F.K.W. van Gorkum 1802 1 - 0
8. T. Bovenlander 1808 - R.R. Barbier 1756 ½ - ½

Gaat jullie oude club dan echt 3 keer op rij degraderen?

19-01-2005 15:53 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller