Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Weinig verrassingen in eerste ronde Open Prometheus/PK-HSB
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Weinig verrassingen in eerste ronde Open Prometheus/PK-HSB Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het OPK is weer van start gegaan, deze keer met aan het begin van de avond een moment stilte vanwege het overlijden van Rob Brunia.

De eerste ronde kende weinig verrassingen. Wel was het op vele borden erg spannend. Een flink aantal mensen had blijkbaar voor het openingsexperiment gekozen, waardoor er veel smakelijks te zien viel.

Met name in de tijdnoodfase gebeurde er erg veel.Gewonnen partijen werden nog weggegeven of op het nippertje toch nog binnengehaald. Met name de partijen Timon van Dijk - Mark Versteegh en Chiel van Oosterom - René van Alfen waren voor de toeschouwers leuk om te zien, en zullen waarschijnlijk ook op dit forum nog wel wat reacties veroorzaken.

In de B-groep was de partij Simon Dirkse - Monique Keuzenkamp een waar tactisch feest.
Relatief weinig partijen eindigden in remise.

De uitslagen waren:
Groep A
Wit - zwart
1 Remko de Waard ( 0 ) - Jan-Willem de Jong ( 0 ) 0-1
2 Joost Michielsen ( 0 ) - Jan-Willem Weenink ( 0 ) 1-0
3 Timon van Dijk ( 0 ) - Mark Versteegh ( 0 ) 1-0
4 Henk van Huizen ( 0 ) - Henk Happel ( 0 ) 0-1
5 Chiel van Oosterom ( 0 ) - René van Alfen ( 0 ) 1-0
6 Dave Kent ( 0 ) - Igor Coene ( 0 ) 0-1
7 Diederik van Rappard ( 0 ) - Michiel van Woerden ( 0 ) 0-1
8 Dirk van Nieuwkerk ( 0 ) - Jan van den Bergh ( 0 ) 0-1
9 Danny Lindhout ( 0 ) - Walter Anema ( 0 ) 0-1
10 Hora Vlam ( 0 ) - Jos Ouwerkerk ( 0 ) ½-½
Bye: Kees Dekker, Koert ter Veen, Mitchell de Ruijsscher, Arno Wiersma, Willem-Jan van den Broek, Johan ’t Hart

Groep B
Wit - zwart
1 Gert Butterman ( 0 ) - Martin Glimmerveen ( 0 ) 0-1
2 Hans van der Wijk ( 0 ) - Peter Riemersma ( 0 ) 1-0
3 René Torenstra ( 0 ) - Rudi Matai ( 0 ) ½-½
4 Casper Ruigt ( 0 ) - Nico 't Hoen ( 0 ) 1-0
5 André van der Weijde( 0 ) - Gerbrand Beekman ( 0 ) 0-1
6 Rens ter Veen ( 0 ) - Jan Nienhuis ( 0 ) 1-0
7 Jan Zonneveld ( 0 ) - Diederik van Heijgen( 0 ) 0-1
8 Simon Broos ( 0 ) - Jan van der Kolk ( 0 ) 1-0
9 Farshid Ansari ( 0 ) - Ton Paalvast ( 0 ) 0-1
10 Teun van Dijk ( 0 ) - Max van Herpen ( 0 ) 1-0
11 Youri Tegelaers ( 0 ) - Gerrit Bussmann ( 0 ) 1-0
12 Ger Honderd ( 0 ) - René Herbold ( 0 ) ½-½
13 Job Eisses ( 0 ) - Patrick Tjioe ( 0 ) 0-1
14 Farhang Farid ( 0 ) - Pieter Struiksma ( 0 ) ½-½
15 Hans Hendriks ( 0 ) - Corniel Nobel ( 0 ) 0-1
16 Kees Vellekoop ( 0 ) - Hans-Olaf Veldhuyzen( 0 ) 1-0
17 Marten Kats ( 0 ) - Kees Venema ( 0 ) 0-1
18 Simon Dirkse ( 0 ) - Monique Keuzenkamp ( 0 ) 1-0
19 Ronald Bokhove ( 0 ) - Nadeem Taverne ( 0 ) 0-1
20 Han Nicolaas ( 0 ) - Steven Mast ( 0 ) ½-½
21 Leo Zuijdgeest ( 0 ) - Lieuwe Boskma ( 0 ) 0-1
Bye: Bert Germeys, Jan van Lier, Sjaak Ouwerkerk

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Corniel on 14-01-2005 at 10:35.

14-01-2005 01:38 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In Tijdnood gaven in de B-groep zowel André van der Weijde als Jan Zonneveld het weg. En hield René Torenstra het nog soepel remise.

Hans van der Wijk drukte Peter Riemersma ook pas tegen het einde van het bord. Laatst genoemde leek lange tijd te denken dat het ‘wel remise was’. Hans ging sneller spelen en voerde de druk op. Op het moment dat hij er een arbiter bijhaalde om remse te claimen stond hij echter hopeloos. Hans had dan ook geen moeite om aan te tonen dat dit zo was...

Pieter Struiksma - die naast mij zat - was bezit Farhang Farid op te rollen, maar werd opeens te voorzichtig. Hierdoor kreeg Farid tegenkansen en moest Pieter berusten in remise.

Steven Mast deed niet wat ik afgelopen maandag nog deed tegen Han Nicolaas: iets (in mijn geval een stuk) weggeven. Han vond nooit het winnende voordeel een remise was een feit.

Tot slot iets over mijn partij. In de wandelgangen werd ik aangesproken over mijn 'geweldige' partij. Niet helemaal terecht. Ik heb op zich goed gespeeld, maar werd geholpen door Hans Hendriks. Hij wist totaal geen plan te vinden. Ik kwam tijdens de analyse op een zet of 4 à 5 die als puur tempoverlies beschouwd dienden te worden. Zoveel tijd moet je me niet gunnen, want in die tijd krijg ik mijn stukken wel op de goede plek:



de stelling na 20.h4

Ik speelde hier 20...Tag8 en ik heb geen idee hoe je dit met wit nog moet keepen. Hoe dan ook: het was wel een lekkere overwinning.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-01-2005 10:49 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mark was toch wel HEEL dicht bij een verassing tegen Timon van Dijk, maar helaas.

Mijn partij was toch een redelijk regelmatige overwinning. Kwam lekker uit de opening met zwart, ging mn stukken beter zetten, en op het moment dat hij een aanval op wilde zetten won ik meteen materiaal. Hij probeerde in plaats van het stuk terug te nemen een tegenaanval op te zetten, dus stond ik een Toren voor, en zijn aanval bleek vrij steriel.

14-01-2005 13:25 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nadat René na de opening voor een wat traag plan koos, kwam ik heel lekker te staan. Ik wilde er echter iets te snel door en zoveel tijd had ik ook niet meer. Het werd dus wel een beetje spannend, maar het lukte toch om in de aanval het punt binnen te halen.
Overigens vind ik het wel een beetje jammer dat er alleen met analoge klok gespeeld wordt. Je denkt of dat je meer tijd hebt dan in werkelijkheid het geval is, of juist minder. Kan DSC geen digi's uitlenen?

14-01-2005 15:48 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Pionnen voorwaarts! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik sloeg een keer a5xb4, terwijl pion a3 gepend was en c3xb4 ook niet lekker ging. Daarna sloeg ik door op c3, speelde een ander pion naar b4 en sloeg nog een pion op d4. Na c3-c2 gaf wit maar op:


(Het zijn inderdaad bijna allemaal zwarte pionnen, altijd leuk zo'n potje zwarte verf.)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Walter on 14-01-2005 at 15:56.

14-01-2005 15:52 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Mark was toch wel HEEL dicht bij een verassing tegen Timon van Dijk, maar helaas.


VeRRassing, of bedoel je dat ik na afloop m'n koning had moeten cremeren ? (Dan mocht de rest van het bord ook wel de fik in Gemeen )

Maar goed, ik kwam inderdaad duidelijk beter te staan, maar verbuikte vervolgens te veel tijd voor het kiezen van een voortzetting op het moment dat vrijwel alles winnend was. Vervolgens koos ik nog net niet meteen de ene verliezende variant, maar zaten we wel allebei in tijdnood (Timon had al een zet of 6 gedaan met minder dan 2 minuten op de klok). Uiteindelijk wist ik nog dames af te ruilen en leek het helemaal over te zijn, maar vervolgens verloor ik 2 stukken en een pion tegen een toren (dit was niet de eerste blunder, maar wel de eerste die werd afgestraft). Toen zaten we ineens in een remise toreneindspel, dit ging toen nog verloren door het weggeven van de toren...

Kort samengevat: #$*

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

14-01-2005 15:54 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Mark
ik kwam inderdaad duidelijk beter te staan, maar verbuikte vervolgens te veel tijd

verbRuikte, of bedoel je dat je met verbuiken dat je zovaak consumpties aan de bar in je buik deed belanden, dat daardoor je tijd opraakte?

14-01-2005 16:04 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde zeer slecht, gaf een pion weg in een standaardstelling in de Saemisch en won hem met veel moeite weer terug.
Na lang keepen zag ik zelfs de weg naar winst, maar vergat nog één extra verdedigende zet te doen en verloor alsnog een pion.
Het toreneindspel met een pion minder was potje. Een claim van mij werd natuurlijk niet gehonoreerd, maar dankzij Awerbach Halleluja kon ik de verdedigende zetten zonder tijdverlies op het bord rammen. Glimlach

Balen, maar tegen een tegenstander met 231 ELO meer mag ik met remise toch niet klagen Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

14-01-2005 16:53 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Walter
verbRuikte, of bedoel je dat je met verbuiken dat je zovaak consumpties aan de bar in je buik deed belanden, dat daardoor je tijd opraakte?


Ik had 'm zelf inmiddels ook ontdekt, jammer dat ik geen weddenschap had afgesloten over wie deze grap zou gaan maken Grijns
Je was René kennelijk net voor.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

15-01-2005 18:39 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

<onschuldige blik> Ik? </onschuldige blik> Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

15-01-2005 20:38 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller