Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2004-2005 » Walter Anema kolderkampioen 2004 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Walter Anema kolderkampioen 2004 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De kolderavond van 2004 was goed bezet. Liefst 28 schakers probeerden zich aan Boudewijn Boogaards bijzondere regels te houden, wat uiteraard niet altijd even goed ging. Walter Anema was de handigste en won weer eens, al was zijn vorige titel al weer een paar jaartjes geleden. In de 'Can I'-finale versloeg hij Marten Wortel.

Lees meer op de toernooisite.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 21-12-2004 at 18:16.

21-12-2004 12:54 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nu Walter, het is je gelukt, je zinspeelde er al op. Helaas voor Patrick heeft hij de finale niet gehaald Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

21-12-2004 15:30 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Weer terug Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In het grijze verleden was de concurrentie nog niet zo sterk (of ik frisser van geest?) en won ik met enig regelmaat het kolderschaak. Afgelopen jaren heb ik echter vaak met lege handen gestaan. Zou het me ooit nog lukken, of moet ik wachten totdat Marten en Jan Pieter geen vrij kunnen krijgen bij het bejaardenhuis?

Met enige moeite haalde ik de finale. Gert Legemaat verraste me Db7, pas na een diepe pauze zag ik dat pion d6 als een paard op b7 kon tikken. Marten verraste me met de wending Td9-d6xb5. Maar in het algemeen geldt:
Gewoon abnormale zetten doen, niets weggeven, beetje vlot zodat je geen tijdnood krijgt en natuurlijk een portie geluk.
Een portie geluk heb je zeker in de finale nodig. De zetten van Marten zijn voor mij nu nog onbekend, maar ik vermoed dat hij 1. f2-f3 en 2. Ke1-f2 heeft gespeeld. Ik ging er tijdens de partij van uit dat hij dit zeker niet zou spelen, want 2 jaar geleden deed hij dat ook. Marten zou vast een alternatief verzinnen.
1.f3 en 2.Kf2 is geen gekke verdediging in Can-I, ik koos toen onbewust voor een symmetrische opstelling. Ik heb een keer in Can-I de volgende opening meegemaakt:
1.xxx f6 2. xxx Kf7 3. xxx Schaak!
Ik begreep er niets van, want het was geen schaak van een paard, en zowel g7-g6 als d7-d5 waren geen legale voortzetting.
Wit speelde : e2-e4-e5-e6 (voorgaande tekst selecteren met de muis om de ZETTEN te zien).
In de partij probeerde ik wit te overvallen met Lg4xd1, Lh5xd1 of Lg6xb1, maar dat waren geen legale zetten (verschillende keren geprobeerd). Toen ik WEER mijn loper had aangeraakt, besloot ik deze te ruilen tegen het paard op f3. Paard? Hmm, nee, niet dus, dat was een pion.
In het vervolg ging het beter, en ik dacht alles onder controle te hebben. Zijn ongevaarlijke g-pion bleek echter een vrije c-pion te zijn, die stiekem naar de overkant liep.
Verzin een list!
Marten had al enkele malen gemerkt, dat zijn h-pion (op h3?) geblokkeerd was (door mijn boer op h4). Toen mijn pion op h4 werd geslagen (met schaak, dus door de dame), wist ik genoeg: Marten speelt de dame weg en gaat proberen nog een dame te halen. Met een beetje geluk speelt hij zijn dame weg over de vierde rij, het vervolg was 1.Dxh4+ g7-g5 2. Dh4-g4 Ta1-a4! 3.h3-h4 (of h2-h4?) Ta4xg4! (eerst natuurlijk Ta4xh4 geprobeerd, maar dat mocht niet. Ergens op de vierde rij stond er derhalve een kado'tje klaar).
Vervolgens de h-pion opeten, en mat zetten. Mat zetten? Maar waar is de koning? Het mat zetten ging niet helemaal lekker, ik had e.e.a. systematischer kunnen aanpakken. Maar Marten was zo nobel om nog remise aan te bieden, dus dan mag hij van mij op zoek naar pat.
Pat niet gevonden, en ik zet hem mat!

21-12-2004 15:55 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De fase die je beschrijft (Ta2-a4xg4) heb ik gezien. Briljant. Je had op je eigen bord exact de goede stelling op het bord, en hebt dat dus heel goed ingeschat.

Mooie partij. Ik neem aan dat Arno hem nog wel een keer publiceert?

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

21-12-2004 16:21 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de partij genoteerd, en zal hem inderdaad binnekort publiceren. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik het commentaar van Fritz erbij zal vermelden.... Tong

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

21-12-2004 16:41 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een leuke partij, en een erg leuke avond.
Boudewijn bedankt! Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-12-2004 17:48 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Thumb Up! Hogepriesters van de fantasie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd Walter Halleluja
En zeer bedankt heer Boogaard

Fantastische avond! Draaiend hoofd Ik vrees dat verschillende keren de kreten van afschuw uit mijn keel kwamen. Erg leuk om heer Boogaard, zevenvoudig (ex-)clubkampioen van DSC Ja! Halleluja in levenden lijve te mogen aanschouwen. Hij leidde de avond vakkundig en liet mij een hoop voor mij volkomen nieuwe kolder-varianten beleven. Erg veel lol gehad. Uiteindelijk bleek ik mij te ontpoppen als remisekoning: laatste 3 partijen waren remise! Met 4,5 uit 7 een behoorlijk resultaat behaald. Volgend jaar doe ik zeker weer mee en hoop ik deze score aanzienlijk te verbeteren. Jammer van al die vorige kolder-avonden die ik gemist heb Huil

Het can-i gebeuren vond ik van een haast religieuze schoonheid: Marten en Walter, 2 hogepriesters van de fantasie, die haast in trance al tastend en prevelend op zoek waren naar de Schaak-Waarheid, daarbij geholpen door de Moraal (goed of fout) in de gedaante van Boudewijn. Walter was inderdaad indrukwekkend, zijn zoekontwerp kwam dankzij voorbeeldige devotie verrassend snel in de buurt van de Waarheid. Op het laatst had hij daadwerkelijk Caissa gevonden, met wier hulp hij Marten wist te ontmaskeren als valse profeet (schaakmat) Knipoog

__________________
Homo Caïssapiens

21-12-2004 23:17 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gert, wat een inspiratie! Tong 2

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

21-12-2004 23:22 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Nu Walter, het is je gelukt, je zinspeelde er al op. Helaas voor Patrick heeft hij de finale niet gehaald Knipoog


Klopt, de nevendoelstelling is dan ook niet gelukt. De hoofddoelstelling, het hebben van een enorme hoop lol, des te meer! Ik hoop dat de heer Boogaard ons nog vele jaren mag tracteren op allerhande kolder.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

22-12-2004 01:41 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heb een hele leuke avond gehad. Verloor van beide finalisten. in de 1e ronde tegen de Bas, die remise claimde toen zijn vlag was gevallen aangezien zijn koning een dame was geworden. Mat kan je dan niet meer Glimlach

Tegen marten was het met beiden heel weinig seconden marten die net iets handiger was in het patrouille schaak. tegen Walter gaf ik een paar keer mijn dame weg bij het cilinderschaak. De laatste maal sloeg walter hem maar met zijn paard via de andere zijde van het bord.

Het can I was natuurlijk het hoogtepunt van de avond. Hierin speelde walter een prima partij , ondanks een aantal malen mat in 1 missen en dames die wel erg lang instonden. Hadden ze niet gezien zeker Glimlach Marten wist bijna nog pat te berieken maar ongelukkig genoeg ging hij een zet te vroeg de hoek in. 1 zet later en pat was een feit geweest. Zoals het gng was het wel mat.

22-12-2004 17:10 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk potje, Patrick.

(Wij troffen elkaar in de slotronde, alwaar pionnen tot 'koninkjes' verworden waren onder cilinderomstandigheden.)

Alweer Patrick een toren offerde voor 2 koninkjes, ik er een terugblunderde (voor 2 koninkjes) en ik eindigde met 2 tegen 1 koninkje. En toen pas realiseerde dat er geen promotie mogelijk was bij dit spel.

En wij voor de slotsom waren gesteld:
wint Koning+Koning tegen Koning?

Dat wel, maar niet onder cilinderomstandigheden...

Idd, een hoop lol ! Grijns

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

22-12-2004 17:20 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Grappig was ook trouwens het napraten met Richard:

we eindigden beide met 4,5 punt en hadden precies dezelfde verliespunten opgelopen..Marten en Walter pakten ons een heel, en Patrick een half punt af. Glimlach

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

22-12-2004 17:21 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Analyse partij. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
een aantal malen mat in 1 missen

Als je het bord ziet, dan is mat in 1 al moeilijk genoeg. Maar eigenlijk is bij Can-I mat niet het hoogste doel, maar het reconstrueren van de opstelling van de oppo. Achteraf besef ik, dat ik een slim taktiek hiervoor heb gemist: Een onverwachte verkenner (straks meer over hem).
Een partij-analyse kan ik deels geven. De notatie van Untagonklik en de gedachten van Marten zal meer verduidelijken dan de opmerkingen van Fritz (ik denk dat Fritz zou weigeren om Can-I te spelen). Hoe ik Martens dame won heb ik in een eerder post reeds toegelicht, hieronder nog enkele aanvullende opmerkingen.
Als je al wat vaker Can-I hebt gespeeld, dan word je voorzichtig. In eerste instantie probeer je alle stukken op sleutelvelden gedekt te houden. Dan bedenk je, dat je oppo dat ook wel zal doen. Je zal daarom gewoonlijk pas met een stuk op de helft van de oppo proberen te slaan, indien je het veld minimaal 2x bestreken hebt. Maar je oppo is ook niet gek, hij zal dat ook wel doen. Dus je zal je eigen stukken ook 2x dekken. Was er bij de normale ronden een gat op de velden e4-e5-d4-d5, nu is alles in de buurt van de oppo een zwart gat. Met wederzijds respect probeer je daarom eerst je eigen straatje schoon te vegen. Lastig als je door tijdrovende lopermanoeuvres een ontwikkelingsachterstand hebt opgelopen. De loperzetten waren slecht: ik had moeten beseffen dat Marten niet zo makkelijk zijn dame door Lh5xd1 zou laten slaan. Tegen een zwakkere oppo is het wel een interessant idee.
Door mij gemist: Pion op c6 was afkomstig van d5. Ik dacht dat zijn c-pion naar c6 was gelopen, maar wit sloeg op c6 en pionnen slaan (soms) schuin. Het had ook de b-pion kunnen zijn, maar later volgde dacht ik nog een schermutseling waarbij de b-pion was betrokken.
Een plan was geweest: torens op de c-lijn verdubbelen, een loper op g6 zetten (oeps, analyse fout: die had ik al op f3 tegen een pion weggegeven) en een paard naar d4 (er is geen d-pion meer, dus ik kan goedkoop naar d4-springen). Daarna Tc7xc2, als het mag.

Quote

Originally posted by Richard
dames die wel erg lang instonden

Zomaar iemand proberen mat te zetten of als een dolle hond om je heen slaan is erg gevaarlijk. Als je zwarte dame niet op de evidente velden d8-c7-b6-a5 staat, dan weet je dat je voorzichtige oppo je dame niet zomaar zal durven slaan (misschien is het een 4x gedekte pion). Een aanval op een veld wordt zorgvuldig voorbereid, en zal derhalve gericht zijn op een veld waar vermoedelijk iets staat. Zwart zet gewoonlijk niets op g5 (of misschien een pion), wit zal daar nooit slaan. Zeker niet als zijn h-pion geblokkerd is (door mijn h-pion, die speelde ik naar voren om mijn dame te "dekken") en wit geen f-pion heeft (die had ik met Lh5xf3 immers verwijderd). Toen ik later op f4 een pion sloeg, begreep ik dat ik een vals gevoel van veiligheid heb gehad. Zonder een f-pion was g5 ongeveer het veiligste veld van het hele bord! Zodra je je dame beweegt, zal zij misschien per ongeluk een gedekte boer slaan.
Dames in laten staan is derhalve een teken van wederzijds respect. Marten en ik toonden ruim respect.

Een onverwachte verkenner?
We weten nu, dat
  • Een koning niet zomaar mat gezet wordt;
    Een koning op f2 staat veiliger dan een koning op h1.
  • Je je op je eigen helft redelijk veilig kunt rondbewegen;
  • Je voorzichtig moet zijn met het betreden van bestreken velden.
Ergo: de koning is een goede verkenner. Als je genoeg wegen terug hebt, kan je met je koning naar voren! Je weet dan welke velden bestreken zijn en daardoor krijg je een idee waar de stukken van je oppo staan. Ik had mijn koning op leerzame excursie naar h2 kunnen sturen. a2 kwam waarschijnlijk minder in aanmerking, ik vermoed dat er op de damevleugel teveel zware stukken zouden staan.
Ook later in de partij had mijn koning nuttige diensten kunnen verrichten. Toen mijn toren op f3 stond, gedekt door een pion op g4, wist ik dat de witte koning was terug gejaagd naar de eerste 2 rijen. Ik wist alleen niet of dat op de dame- op koningsvleugel was. Als de koning op de koningsvleugel (a t/m e-lijn) zou staan, dan zou mijn koning naar e4 kunnen en de vrijpionnen zonder problemen kunnen promoveren. Zit de koning vast in de vierkant g1-g2-h1-h2, dan is het helemaal duidelijk. Waar zit/staat de koning? Ik had gewoon met mijn koning naar c3 kunnen lopen, en als dat mag via b2 naar d2. Zodra een koningszet niet mag, heb ik de witte gevonden. Als de koning naar d2 kan, dan is de witte koning in de hoek gevangen. Pat gaat wit niet, hij kan altijd tussen e1-e2 of h1-h2 pendelen.
Ook een vraagteken verdient de behandeling van mijn paard. Zolang je er voor zorgt dat je geen pionnen slaat (of deze nog met extra stukken dekt), kan je redelijk ongemerkt rondspringen. Totdat je iets slaat natuurlijk (oeps-of schaak geeft), maar alles wat je slaat is minstens evenveel als je paard waard.
En de opstelling van de pionnen heb je als eerste in de gaten: ze verplaatsen zich traag en via een redelijk vaste route, worden als goedkope slaven als eerste naar het front gestuurd en laten bij de eerstvolgende slagwisseling hun paspoort zien.
Ik ben benieuwd hoeveel zetten Marten met zijn loper heeft gedaan, volgens de bovenstaande redernering had hij La8-b7-c8-d7-e8 en weer terug kunnen spelen. Onderweg mogelijk nog wat slaan! (Vandaar dat ik mijn toren ongedekt op het zwarte veld d8 liet staan).

Quote

Originally posted by Richard
1 zet later en pat was een feit geweest.

Ik schaam me diep. Mijn eindspel-behandeling liet kennelijk behoorlijk te wensen over. Bij mijn materiaal-overwicht had ik wit nooit de kans op pat mogen geven, en ik dacht nog wel precies op tijd veld h8 aangevallen te hebben.
Een spannende partij met fouten aan beide kanten!

Toegift: Als je weet dat de witte koning op de eerste rij is gevangen en met zwart heb je alleen een toren op a2 en een koning op a3, dan heb je een waterdichte winstvoering. Als je alles 1 rij opschuift, dan heb je nog praktische kansen, maar geen geforceerde winst.

23-12-2004 12:48 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de partij genoteerd, geanalyseerd (nee, niet met Fritz), en opgestuurd naar de redactie. Over een maandje komt het 37e AxiomA uit, en dan kan iedereen (opnieuw) genieten van deze 'Can-I'-partij.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

23-12-2004 13:30 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Thumb Up! CIM-norm Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Persoonlijk vind ik dat Walter hiermee de titel "Can-I Master" ruimschoots verdiend heeft. Maar laten we het erop houden dat hij nu z'n eerste CIM-norm binnengehaald heeft.
Gefeliciteerd Walter! Knipoog

__________________
Homo Caïssapiens

23-12-2004 15:01 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mensen die verwachten dat zij volgend jaar finalist kunnen worden en alvast willen oefenen met "Can I", kunnen een potje tegen de computer spelen op http://www.pathguy.com/chess/Kriegspi.htm

Natuurlijk niet zo spannend als een partijtje tegen een (slim) mens.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

24-12-2004 00:58 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Erg leuk! De computer speelt het inderdaad niet zo slim, maar zo kunnen normale kolderstervelingen er ook eens aan ruiken Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-12-2004 01:44 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

3 maal winst vind ik het wel genoegGlimlach

24-12-2004 14:34 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

RE: Analyse partij. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Walter
Toegift: Als je weet dat de witte koning op de eerste rij is gevangen en met zwart heb je alleen een toren op a2 en een koning op a3, dan heb je een waterdichte winstvoering. Als je alles 1 rij opschuift, dan heb je nog praktische kansen, maar geen geforceerde winst.


Is dat zo ?

Ik wil graag een poging tot aantonen van een geforceerde winst wagen:
z: Tb2 Kb3
w: Kacdefgh1 (duidelijk toch ?)

Ta2+ dit is meteen duidelijk: Kb1 Ka3 Kc1 Tb2 Kd1 Kb3 Kce1 Kc3 Kdf1 Tc3 etc.

Ta2 Kbcdefgh1 Tb2 Kcdefgh1 Tc2 Kdefgh enz, toren uiteraard blijven dekken en steeds een plek opschuiven. Als de toren nu f2 bereikt zonder schaak staat K dus op g of h. Dan dus weer even opletten voor pat: K naar g3 en dan Th2 proberen. (Th2+ Kg1 of Th2 Kf1)

Koning is nu dus gelokaliseerd, nu nog de hoek in drijven en mat geven, evt een driehoekje met koning om tempo te verliezen, dit kan nu omdat je weet wanneer de toren zeker niet aangevallen staat.

Stel nu dat je de koning wel ergens tegenkomt, bijv Te2+
wit kan nu 2 kanten op, maar je weet vanaf nu op welke kleur ie staat. Ga nu gewoon verder (of terug) richting de rand (let weer even op voor pat...), na Th2 (of a2) weet je de kant en de kleur van het veld van de koning. Nu weer drijven tot Kb1 Kc3 Tc2 (of andere kant van bord), Th2 en wit kan kiezen tussen mat in 1 of 3.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Mark on 24-12-2004 at 19:29.

24-12-2004 19:23 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij bedoelt Walter met 1 rij opschuiven dat de koning op a4 staat en de toren op a3.

En dan weet ik niet of het mat nog te forceren valt.

24-12-2004 20:18 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller