Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC2 behaalt haar eerste overwinning
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Dolf Dolf is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 19-10-2002
aantal berichten: 274

DSC2 behaalt haar eerste overwinning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na vier wedstrijden had het tweede nog maar 2 matchpunten. In bijna alle wedstrijden had DSC matchpunten laten liggen en de vraag vandaag was of de negatieve spiraal doorbroken kon worden.

En nu dat is gelukt mede met de hulp van de tegenstander die maar liefst 50 minuten te laat kwam. Hoewel of dit echt te hulp schieten is weet ik niet, want de druk om met 50 minuten meer op de klok even te winnen, wordt groter, waardoor het moeilijker schaken wordt.

Maar toch zijn we erin geslaagd HSC Helmond met 5-3 te kloppen. HSC Helmond was op papier sterker en stond met 6 matchpunten op de tweede plaats.

Dit geeft veel vertrouwen voor de rest van het seizoen. We kunnen het nog wel.

Gedetailleerde uitslagen:
DSC (2028) - HSC Helmond (2056) 5 - 3
Kim Meulenbroek - R. Venis (2238) 1/2 - 1/2
Dolf Beltz - Frans Janssen (2139) 1/2 - 1/2
Patrick de Bas - H. Faber (2078) 1/2 - 1/2
Walter Anema - B. Dekker (2059) 1 - 0
Joram op den Kelder - R. de Waard (2003) 1 - 0
Frank van Zutphen - S. Smits (1966) 1 - 0
Jan Willem Weenink - D. van Dooren (1985) 0 - 1
Jaap Flohil - M. de Waard (1977) 1/2 - 1/2

18-12-2004 22:14 Dolf is offline Search for Posts by Dolf Add Dolf to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Emoties,
Ik was in de gelegenheid als toeschouwer een uur lang de wedstrijd te volgen. Nu ben ik schaaktechnisch van laag niveau dus let ik meer op hoe men in zijn vel zit dan welke combinatie winnend zou kunnen zijn! Geweldig als je iemand ziet die bibberend Verward zijn hand naar een stuk ziet gaan om wel of niet te verplaatsen en daarbij zijn vlag op vallen staat. Ik denk dat de energie die daarbij vrijkomt...of wordt opgeslurpt... zo groot is dat daar het hele jaar van gestookt zou kunnen worden, Ja! Een speler vroeg mij hoe het was om als toeschouwer hier aanwezig te zijn..geweldig zei ik hem,dat je ziet dat schakers die een veel hoger niveau hebben dan jij van die heerlijke blunders kunnen maken en alleen maar door ...emotie! Maar al met al een overwinning en dat staat vast..gefeliciteerd Prodent

18-12-2004 23:21 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook voor het tweede de felicitaties Goed zo!.
Ik heb van deze partijen weinig gezien, maar het eindspel van Joram - D+K tegen 2p+P+K was leuk. Toch niet makkelijk!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

19-12-2004 00:35 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Chapeau voor Walter, Joram en Frank en ook de complimenten voor Kim, Dolf en Jaap.

Helaas koos mijn tegenstander voor een variant met een klein plusje en een ruime remisemarge. Even dreigde ik te passief te blijven, maar een goede counter leverde genoeg tegenspel, waarna hij eieren voor zijn geld koos en met een paar minuten op de klok voor de remise ging. Aangezien Walter en Joram op dat moment goed tot gewonnen stonden, besloot ik het bij remise te houden.

Overigens heb ik nog net de tijdnood van Frank meegekregen. Indrukwekkend staaltje tijdmanagement, ik had het hem niet nagedaan.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

19-12-2004 03:22 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed gedaan mannen ! Nog wat punten erbij en je bent veilig.

19-12-2004 15:59 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Differentiaal-score. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Baseman
Overigens heb ik nog net de tijdnood van Frank meegekregen. Indrukwekkend staaltje tijdmanagement, ik had het hem niet nagedaan.

Het was ook niet voor herhaling vatbaar. Beginnend met 50 minuten voorsprong en dan de tel van de zetten kwijtraken en bij zet 41 door de vlag gaan, doe dat maar niet na. Wel een erg nuttig punt.
Ik had ondertussen al een aanval afgeslagen en kon het eindspel met een steeds groter aantal pluspionnen uitschuiven. Mijn differentiaal-score is nu 2-2.

Differentiaal-score?
Om in stemming te komen voor kolderschaak ook een variant op de persoonlijke score.
Volgens mij geeft deze score een beter beeld van hoe je je na een wedstrijd voelt. Ben ik nuttig geweest, maakte het allemaal niet zo veel uit, of voel ik mezelf een ***?
Een differentiaal-score is het aantal matchpunten dat je met jouw score hebt bijgedragen aan je team versus het aantal matchpunten dat het team door jouw toedoen is misgelopen.
(als je team alles met grote cijfers wint of verliest, dan is jouw differentiele bijdrage 0, bij een winst met 5½ - 4½ zoals DSC1-BSG zorgen de winnaars voor 2 matchpunten, terwijl de verliezers niets hebben gekost)
In mijn geval:
DSC Delft 2 - Hillegersberg 4 - 4
Zelf remise: Goed voor 1 matchpunt, maar ook 1 punt laten liggen (1-1).

(Paul Keres 2 - DSC Delft 2 5 - 3)
Ingevallen bij DSC1, geen differentiaal-bijdrage.

DSC Delft 2 - Venlo 4 - 4
Verloren, daarmee 1 matchpunt laten liggen (1-2)

Oud Zuylen - DSC Delft 2 5 - 3
Gewonnen, maar dat heeft niet geholpen. Score blijft 1-2.

DSC Delft 2 - HSC Helmond 5 - 3
Als ik had verloren, dan had dat 1 mp gescheeld: score 2-2.

Beste resultaat is voor Patrick de Bas met een score van 2-1 (twee belangrijke overwinningen waarmee 4-4 werd bereikt, maar 1x verloren, waar winst nog zinvol was geweest).

19-12-2004 18:01 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller