Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC3 verslaat Haagse Toren 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

DSC3 verslaat Haagse Toren 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het derde team van DSC heeft haar derde overwinning geboekt. Haagse Toren 1 werd met 5,5-2,5 verslagen.

De wedstrijd begon goed, met een overwinning van invaller Michael Stradinger. Een vlotte koningsaanval sloeg genadeloos door.

De tweede overwinning was voor Arno, die een variant op het bord kreeg die hij wel eens bekeken had. Lang ging alles gelijk op, maar nadat wit een stuk offerde nam zwart te snel een pionnetje in het centrum en kwam een tempo te kort om de koning te verdedigen.

Even later verloor Teun. Hij begon met een tijdvoorsprong, maar speelde vervolgens de opening niet handig. Zijn tegenstander profiteerde en won.

Jaap bracht de marge weer op twee. Na een interessante pot kwam een stelling met twee lichte stukken voor Jaap tegen een toren en een pion voor zijn tegenstander op het bord. Jaap oogde wat beter te staan, maar stond even later gewonnen toen hij met zijn paard een vork op koning en toren mocht plaatsen.

Bobby voegde het vierde punt toe aan het totaal. De stelling oogde lange tijd in evenwicht, maar Bobby trok uiteindelijk aan het langste eind. Ook Willem-Jan moest nog lang werken, maar wist zijn voordeeltje uit te buiten.

Koert leek goed uit de opening te zijn gekomen, maar zag het voordeel daarna verdampen. Zijn tegenstandster leek daarna de beste papieren te hebben, maar wist geen beslissend voordeel te verwerven.

Henrik tenslotte kwam ongelukkig uit de opening. Zij stukken stonden niet ideaal, en hij kwam vervolgens in de problemen. Hij moest het punt aan de tegenstander laten.

Zo kwam de totaalstand op 5,5-2,5. Na de moeizame start met 0 uit 2 heeft DSC3 nu 6 matchpunten uit 5 wedstrijden.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-12-2004 02:37 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC3 passeert DD 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met de 4-4 van DD 3 rukt DSC3 nu op naar de 4e plaats!

15-12-2004 01:11 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een zeer nuttige winst van het derde, waarmee degradatiezorgen vermeden worden. Nog even een aanvulling op het verslag van Arno, betreffende de partij van Koert. Op het moment dat Koert remise gaf, was het geforceerd voor hem gewonnen.

Ik heb dezelfde stelling met wit ooit ook remise gehouden in een externe wedstrijd met Leiderdorp tegen Philidor-Leiden. Zowel mijn tegenstander als ikzelf waren overtuigd van een correcte puntendeling. Rini Kuijf, broer van Philidor-speler Hans, liet echter de winst zien:

wit: Kf1, pi c7
zwart: Kh2, Pc8, pi h3

zwart aan zet:

1. ..., Kg3 2. Kg1, Pd6 3. Kh1, Pe4! 4. c8D, Pf2+ 5. Kg1, h2+ 6. Kf1, h1D 7. Ke2, Dd1+ 8. Ke3, Dd3 mat

Nuttig paardje Ja!

15-12-2004 20:23 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt Teun,

Je hebt me weer een slapeloze nacht bezorgd.

15-12-2004 22:08 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Koert Koert is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 30-09-2003
aantal berichten: 68

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een paar uur gewoeld te hebben schrijf ik mijn schakersleed van mij af.

Tijdens de partij, en Shredder deelt die visie, vond ik dat ik goed uit de opening kwam, beter stond in het middenspel en de laatste 25 zetten winnend voordeel had bereikt.

Shredder liet mij zien hoe ik op vier momenten mijn voordeel had kunnen verzilveren. Heel leerzaam, zo'n schaakprogramma. Leuk te zien hoe groot de actieradius van en paard kan zijn. Het bestuderen van eindspelen levert over de jaren heen wel eens wat op. Ik had daar nooit zin in.

De eindstand beschouwde Shredder als gewonnen voor mij. Ik weet nog wat ik dacht: Gek, voor een paardeindspel hoef ik dit prgramma dus niet te gebruiken (?).

Ik heb gemengde gevoelens. Prachtige winstvariant, leuk dat ik zo'n stelling krijg, maar balen dat ik een gewonnen steling remise geef.

Ik overweeg een ganzenbordvereniging op te richten.

16-12-2004 04:49 Koert is offline Search for Posts by Koert Add Koert to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als non-playing wedstrijdleider heb ik de wedstrijd van nabij meegemaakt.
En ik moet zeggen dat ik ook wat verbaasd was toen Teun mij dinsdag voor de bestuursvergadering meldde dat Koert's eindspel gewonnen was.
Heel fraai! Mooi trainingsmateriaal, ook voor deze partij heb ik belangstelling Koert! Zou je hem kunnen mailen?

Ik hoop niet dat je er al te veel last van hebt (gehad). Het is natuurlijk jammer van die mooie partij. Maar het teamresultaat is niet in gevaar geweest, en het team staat nu op een mooie derde plaats!

Gefeliciteerd!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

16-12-2004 10:14 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hmm dat eindspel heb ik geloof ik wel is eerder gezien. Naja, volgende keer beter Koert.
En voor mezelf hopelijk ook de volgende keer beter, want ik lijk het schaken verleerd te zijn Frons

16-12-2004 10:59 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller