Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2004-2005 » IGM John van der Wiel scoort 79% in volgeboekte simultaan 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

IGM John van der Wiel scoort 79% in volgeboekte simultaan Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ter viering van het 109-jarig jubileum van de Delftsche Schaakclub (DSC) organiseerde de club dit jaar een simultaan tegen de Nederlandse grootmeester John van der Wiel. Hij nam het in een volledig volgeboekte simultaansceance op tegen 40 schakers. Na een zware avond boekte hij 31,5 punt, wat neerkomt op een fraaie 79% van de punten.

DSC is opgericht op 17 december 1895, en bestaat dus dit jaar 109 jaar. De club viert haar jubileum elk jaar met een simultaan tegen een topschaker. Vanaf 2000 waren achtereenvolgens IGM Ulf Andersson, IGM Friso Nijboer, IM Herman Grooten en IGM Erik van den Doel te gast.



 


Van der Wiel was blijkbaar een inspirerende naam. Nu is dat ook niet zo vreemd. Hij sinds hij in 1978 Europees jeugdkampioen werd een van de toonaangevende grootmeesters van het Nederlandse schaak. Zo speelt hij al 25 jaar onafgebroken mee aan de Nederlandse kampioenschappen, en behoorde talloze malen tot de Nederlandse Olympiadeploeg.

Niet eerder was het bij DSC voorgekomen dat er 40 spelers aan een simultaan meededen. En het animo was nog groter waardoor zelfs een aantal schakers teleurgesteld moest worden.

Niet alleen John nam de simultaan uitermate serieus, maar ook zijn tegenstanders. In een geconcentreerde omgeving werd hard nagedacht, en op een hoog niveau gespeeld. Niet alleen het maximum aantal deelnemers, maar ook het hoge niveau (DSC is de sterkste vereniging binnen de Haagse Schaakbond) maakte het tot een spannende avond. Het was ook niet vreemd dat de meeste deelnemers tot na 00.00 uur bezig waren, en al helemaal niet raar dat pas rond 01.00 uur de laatste borden gearbitreerd moesten worden. Toen waren echter de meeste borden al beslist.

De grootmeester verloor uiteindelijk drie partijen, en moest elf maal in remise berusten. Hij scoorde daarmee een fraaie 79%.

Het eerste succes voor de DSC-ers werd aangetekend door Luc Verhees, die de grootmeester een half punt afhandig maakte. Daarna volgden er vele nederlagen (voor het DSC-kamp). Roelof Westerink was de tweede die een half punt binnen bracht, en er volgden spoedig meer. Uiteindelijk moest de grootmeester 11 maal in remise berusten.

Op de eerste overwinning van een DSC-er moest lang worden gewacht. Maar niet vergeefs! Gert Legemaat smaakte het genoegen als eerste een vol punt in ontvangst te mogen nemen. Later volgden nog overwinningen van Jaap Flohil en Bobby Voogt.

De andere spelers met een eervolle vermelding voor hun behaalde remise waren: Sander van Gennip, Roland ten Have, Theo Rekveldt, Rob Smits, Diederik van Heijgen, René van Alfen, Joram op den Kelder en Chiel van Oosterom.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 07-12-2004 at 14:22.

07-12-2004 02:37 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

leuk maar wel tijdrovend Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het is leuk om tegen een grootmeester te spelen maar zeer tijdrovend. Om 00.00 uur ben ik afgehaakt met een voor mij gelijke stand maar John dacht daar duidelijk anders over en sloeg de aangeboden remise netjes af. Misschien iets minder borden en een hoger tempo zoals bv Ted's optreden tijdens zijn vervangende rol van de clubkampioen!! Prodent

07-12-2004 13:30 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

hoger tempo........ met het daarbij behorende risico van een duidelijk lager spelniveau, zoals te merken was aan mijn score die avond!

En dat is een risico dat geen enkele (professionele) simultaangever wil lopen. Maar John nam de simultaan uiterst serieus, en ja, dat duurt dan wat langer.
Kwaliteit kost wat (niet alleen geld, maar in dit geval ook tijd), en mag in mijn ogen ook wel wat kosten!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

07-12-2004 15:36 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verloren. Maar wel redelijk tevreden. Ik was op zet 4 (Lg5) in een gruenfeld out of book, maar het was John die vele zetten later met een afwijking kwam (die inderdaad logisch is). De tevredenheid komt omdat, als je zonder te weten de belangrijke theorie volgt, het betekent dat je enig idee hebt welke plannen in de opening belangrijk zijn.
Ik speelde in een gelijke stelling een verliezende zet terwijl ik drankmisbruik pleegde door mijn bier om te gooien. Maar wel leerzaam!

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

07-12-2004 16:50 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Nico Nico is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 26-01-2003
aantal berichten: 15

Wink Leerzaam Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by René Torenstra
Ik speelde in een gelijke stelling een verliezende zet terwijl ik drankmisbruik pleegde door mijn bier om te gooien. Maar wel leerzaam!

Is het leerzaam geweest zodat je geen bier meer omgooit? Of dat je geen bier meer drinkt? Of is het leerzaam geweest om je bier om te gooien?

07-12-2004 18:01 Nico is offline Search for Posts by Nico Add Nico to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vond het een erg leuke avond. Ik ben zeer tevreden over mijn partij, en dat het een beetje uitliep qua tijd kan me weinig schelen. Ik heb remise gespeeld tegen een grootmeester!! Ja!

Felicitaties natuurlijk aan alle andere spelers die puntjes hebben gescoord, en heel veel dank aan John van der Wiel voor het geven van de simul. 79% tegen 40 spelers is wat mij betreft een geweldige prestatie.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

07-12-2004 21:13 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Luuq
forumlid


geregistreerd: 02-11-2004
aantal berichten: 11

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

1. g3 e5 2. Bg2 Bc5 3. e3 Nf6 4. d4 exd4 5. exd4 Bb6
6. Nf3 Qe7+ 7. Be3 Ng4 8. Qd2 Nxe3 9. fxe3 d5 10. O-O O-O
11. Nc3 c6 12. Rae1 Nd7 13. e4 dxe4 14. Nxe4 Nf6 15. Nxf6+ Qxf6
16. Kh1 Be6 17. Ng5 Qxd4 18. Qxd4 Bxd4 19. c3 Bb6 20. Nxe6 fxe6
21. Rxe6 Rae8 22. Rxf8+ Kxf8 23. Rxe8+ Kxe8 1/2-1/2

Op zet 12 gaf ik geen cent meer voor mijn kansen. Daarna deed Van der Wiel echter wat slappe zetjes (zet 15 & 16). Alles werd geruild en voila, remise.
Appeltje, eitje Draaiend hoofd Wel leuk hoor, want in simultaans ben ik nooit verder gekomen dan een remise tegen Limburgs kampioen Gaston Dörenberg.

__________________
este nix pax, christe nix

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Luuq on 07-12-2004 at 22:04.

07-12-2004 22:03 Luuq is offline Search for Posts by Luuq Add Luuq to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Smile Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zeer tevreden natuurlijk. Mijn eerste overwinning op een grootmeester! Draaiend hoofd Weliswaar in een simultaan, maar toch. Na snelle dameruil in de opening offerde Van der Wiel moedig een pion voor aanval. Door nauwkeurig verdedigen hield ik stand. Door een pion terug te offeren kreeg ik het initiatief. Uiteindelijk won ik het eindspel met een paar fraaie, studie-achtige wendingen Prodent . Jaja, beetje trots ben ik wel. Tevreden Leuke sfeer. Mijn indruk was dat Van der Wiel ontstellend snel langs de borden ging. Aan mijn bord dacht hij meestal niet meer dan een paar seconden na tegen mijn ca. 10 minuten per zet. Niet erg eerlijk eigenlijk 8) Ik heb de rondetijden opgeschreven en kan ze hier kort vermelden: eerste 10 ronden gemiddeld 4,6 minuten, dan ronde (zet) 11 e.v. : 11,9,11,7,11,13,12,12,11 (minuten)
ronde (zet) 20 e.v. : 14,11,15,10,10,11,11,10,6,7
ronde (zet) 30 e.v. : 5,7,4,3,4,2,4,3,2. Na zet 39 heb ik geen rondetijden meer omdat mijn partij toen afgelopen was. Dat was om 0.55 uur. Kort daarna werd gearbitreerd.
Het record was dus 15 minuten over 1 ronde (zet 22) hetgeen erg gedisciplineerd op mij overkomt (geen uitschieter van een half uur of zo). Op het laatst gingen de rondjes steeds sneller. Jammer van de arbitrage om 1.00 uur. Hij zou waarschijnlijk aan een kwartiertje, maar zeker aan een half uurtje genoeg gehad hebben om het af te maken. Maar ik begrijp het wel hoor Ted. Overigens weer uitstekende organisatie Halleluja Bedankt!

__________________
Homo Caïssapiens

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Legemaat on 08-12-2004 at 09:28.

07-12-2004 23:21 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de rondetijden opgeschreven en kan ze hier kort vermelden: eerste 10 ronden gemiddeld 4,6 minuten, dan ronde (zet) 11 e.v. : 11,9,11,7,11,13,12,12,11 (minuten)
ronde (zet) 20 e.v. : 14,11,15,10,10,11,11,10,6,7

je kijkt zeker veel schaatsen , gert ?

08-12-2004 17:43 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De rondetijden zijn voor mij ook een reden om niet mee te doen. Bij sommige zetten zit je 10 minuten te niksen(terugslaan stuk). Bij andere (diepe combinatie uitrekenen) heb je juist te weinig tijd. Bovendien heeft de GM veel te weinig tijd om een behoorlijk nivo te halen ( 600 tellen inclusief loopwerk gedeeld door 40 borden is 15 seconden per bord). Mijn voorkeur gaat dan ook altijd uit naar een kloksimultaan, waarbij de simultaan gever bijvoorbeeld 3 uur heeft en de tegenstanders 1 uur. Kun je zelf je tijd indelen en de GM ook. Ook kan de GM dan ervoor kiezen een of meerdere borden even te passen. Met Plaskett en vd Wiel heb ik hier goede ervaringen mee opgedaan bij de simultaans in scheveningen ( op een gegeven moment liepen alle klokken van de deelnemers !!) Wellicht een plan voor volgend jaar ? Overigens is 79% een nette prestatie van John, maar geen top. Ben wel benieuwd naar de overige deelnemers.

08-12-2004 18:15 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

code:


code:
     simultaangever           #  pntn  perc.  win rem ver
2000 IGM Ulf Andersson       36  30,5  84,72%  25  11   0
2001 IGM Friso Nijboer       29  23,5  81,03%  21   5   3
2002 IM Herman Grooten       23  17,5  76,09%  17   1   5
2003 IGM Erik van den Doel   29  24,5  84,48%  21   7   1
2004 IGM John van der Wiel   40  31,5  78,75%  26  11   3

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

08-12-2004 19:10 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

de voorlaatste plaats dus procentueel voor John. Hij had echter wel veel borden natuurlijk.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Richard on 10-12-2004 at 14:04.

10-12-2004 14:03 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, maar ik denk dat het belangrijker is hoeveel plezier de deelnemers aan zo'n simultaan beleven.

Wat Ted deed met het tempo was mss iets te gek, en beïnvloedde zijn spelpeil teveel, maar een simultaan wordt daardoor ieg geen langdradig wachten.

Dat Andersson zo'n schaakfanaat was dat'ie om 2 uur nog een eindspel zat uit te analyseren is leuk voor die speler, maar mijn persoonlijke herinnering is dat het nogal traag verliep en hij geen leuke aanvallende speelstijl had, maar eindspelen won, wat niet leuk is wanneer je 'saaie' middenspel zo lang duurt.

Dan liever de aanvallende vd Doel en vooral Nijboer, en ook vd Wiel speelde wel leuk vond ik.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

12-12-2004 02:53 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller