Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC5 Delft het onderspit tegen WSC 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): [1] 2 next »
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

DSC5 Delft het onderspit tegen WSC 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Helaas, maar DSC5 heeft de nederlaag van het 3e niet kunnen revancheren; een nederlaag tegen WSC 3 (4½-3½) was alles wat erin zat.....of niet?
De teamleden zelf zullen een stukje over hun partij plaatsen, en de analyse of de uitslag terecht is, is aan U!

Partij aan bord 6 Olivier vs B de Jong
Een draak, in iets andere zettenreeks, op zet 11 wijkt zwart af. Ik kwam beter uit de opening, genoeg ruimte, klein aanknopingspunt maar speel, met enige nonchalance een pionzet om meer ruimte en later eventueel aanval te krijgen. Verzuim daarnaast minder fijne loper tegen beter paar te ruilen, en mag met een pion minder het eindspel in.
Na een aantal gemiste winstkansen voor zwart weet hij het weg te geven. Niet verwacht, misschien niet verdiend, maar wel het volle punt!

12-10-2004 01:49 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bord: 1 (wit)
Oppo: Dirk van Nieuwkerk (1766)

d4. Ik hoopte dat het Benoni werd, dat lijkt me wel ok voor wit. Maar het werd Wolgagambiet en dat kende ik dus (nog) niet.
Aanpak niet helemaal handig, dat zou me waarschijnlijk op termijn een pion gaan kosten, maar uiteindelijk gaf ik 2-ply een stuk weg. Tja dan kun je wel inpakken op dit nivo.

Teamuitslag: tja het was spannend. Roland en Marco wonnen regelmatig. Diederik overschatte zn aanval, en ik blunderde. Joel stond goed, maar blunderde in tijdnood minimaal een remise weg. Olivier stal een overwinning. Mark vond opnieuw niet de winnende variant in een gambietje. Roelof speelde sterk, maar wikkelde in oppo's tijdnood wat ongelukkig af en moest berusten in eeuwig schaak. Al met al meer borden waar meer in gezeten had volgens mij. Ongelukkige maar niet per definitie onterechte nederlaag.

1. Martin 0
2. Joel 0
3. Marco 1
4. Roelof 1/2
5. Diederik 0
6. Mark 0
7. Olivier 1
8. Roland 1

12-10-2004 02:01 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Scheve Toren 1 wint met 5,5-2,5 van Rijswijk 2

12-10-2004 09:30 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, ik had meteen een 2e pion moeten offeren om echt een winnende aanval te krijgen. Dit heb ik wel overwogen, maar ik dacht dat het allemaal nog net te verdedigen was en ging dus liever verder met 1 pion achter en ook een prima aanval.
Vanaf hier verdedigde m'n tegenstander erg sterk. Ik heb vervolgens nog een kans op remise door eeuwig schaak laten lopen omdat ik nog steeds kansen dacht te hebben.
(gezien de einduitslag zeer jammer, maar op dat moment stonden we nog ver achter, Olivier moest toen nog z'n verloren eindspel omzetten in winst, hier had ik natuurlijk meer vertrouwen in moeten hebben! )
Helaas vond m'n tegenstander een manier om dames te ruilen en kwam ik terecht in een eindspel met een pion minder en behoorlijke tijdnood. Dat ik toen prompt een kwaliteit weggaf versnelde het toch al vrij kansloze proces behoorlijk...

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

12-10-2004 16:33 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja. d4 d5 c4 Pf6. En dan merk je, 10 zetten later, dat je een stuk vooruit bent gegaan in vergelijking met zelfs vorig seizoen, want zwart is er geen moment meer aan te pas gekomen, en kon eigenlijk voor het eerst wat gaan doen toen hij al een kwal achterstond. Niettemin was er inmiddels een vrijpion gecreëerd die wel tot winst zou leiden als zwart niet had gemist dat bij de pionnenstructuur h7, g6, f5 de zetten Tf8+ Kg7 Pe6+ Kh6 Te3 tot mat zouden leiden bij Th3...

Anyway, rapid is niet mijn ding. Blitz is leuk en verloopt vaak ook wel goed. En 'gewoon' schaak?
Ik heb alles weer een beetje op orde na een zeer hectisch 2003-2004. Nog meer het studentenleven ingedoken, gestopt bij LSG. Veel minder schaken blijkt effectief, want ik kan me nu echt opladen voor wedstrijden.

(edit: bleek geen DSC Privé-draadje)

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

12-10-2004 17:31 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Marco
En er was natuurlijk die speciale Marco-stimulans : er zou een vriendin van me langskomen. Dat die pas half twaalf binnenwandelde, waardoor ik'r slechts 10 minuten heb gesproken, doet daar niets aan af. Je doet toch gewoon nog wat extra je best. Ik wel althans.. Glimlach


Betekent dit dat 'een vriendin' binnenkort 'de vriendin' moet worden? Knipoog

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

12-10-2004 20:10 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, enkel dat (edit: geen DSC-privé-draadje)

Beetje onhandig trouwens dat mensen je daarna gaan quoten, dat krijg je dus niet meer weg... Boos

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

12-10-2004 23:34 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

voorselecties...dude, je daagt het wel uit he Tong

12-10-2004 23:47 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Baseman

Quote

Originally posted by Marco
En er was natuurlijk die speciale Marco-stimulans : er zou een vriendin van me langskomen. Dat die pas half twaalf binnenwandelde, waardoor ik'r slechts 10 minuten heb gesproken, doet daar niets aan af. Je doet toch gewoon nog wat extra je best. Ik wel althans.. Glimlach


Betekent dit dat 'een vriendin' binnenkort 'de vriendin' moet worden? Knipoog
marco begint de komende 10 jaar niet aan zoiets als vriendinnen

13-10-2004 22:59 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tsja, het is natuurlijk een zwaar leven als student in Leiden. Dat vrouwenoverschot ook altijd. Wel sympatiek dat Marco de dames naar Delft lokt, kunnen die TU-studenten ook eens zien hoe een vrouw eruit ziet. Draaiend hoofd

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

13-10-2004 23:59 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Niet arrogant worden heh De Bas Glimlach

14-10-2004 00:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Okee, das een beetje onhandig...ik dacht dat dit een prive-draadje was...toch maar ff moderaten die berichtjes..
(ik ben wel eens gegoogled door dames;dat je plots te horen krijgt dat je zo'n leuke column schrijft, dat idee..)

En de Bas, het nadeel van Leiden is dat de weinige gasten daar, te arrogant voor woorden worden, net zoals de spaarzame chicks in Delft.

Maar Patrick, hoe staat het met jou op dat gebied? Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

14-10-2004 14:20 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, een nieuwsbericht in een pericht in een privédraad, dat is een beetje raar, vind je zelf ook niet? Verward Red Face Verward

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

14-10-2004 15:21 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Blijkt mijn tegenstander zomaar 1842, exact mijn rating dus, te hebben; volgens mij de hoogste ELO vh team... Geschokt

en de Bas, wanneer stond ik ook alweer bar? Had onthouden as maandag...maar volgens mij klopt dat niet...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

14-10-2004 16:42 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb zojuist het complete rooster in DSC prive gepost.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

14-10-2004 18:02 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Om in de lijn van het draadje te blijven:

waarom DSC-Privé, Patrick? Bang dat Sebastiaansbrug op 1 november, 7 februari en 25 april wordt overspoeld door Leidsche kippetjes? Lach
Als het ik nou nog op 14 februari was gepland...maarja, dan had ik af moeten zeggen wrs... Tong

Maarre Patrick..nogmaals...hoe staat het met jou op dat gebied? Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

14-10-2004 18:21 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Bron: site WSC

WSC 3 - DSC5
Vincent Kuyvenhoven jr.
Maandag 11 oktober stond de eerste competitiewedstrijd voor het derde van WSC op het programma. Altijd spannend natuurlijk hoe dat gaat lopen met zo'n nieuw en onwennig team. Drie spelers van het WSC 3 van vorig jaar samengevoegd met enkele toppers van Schaakmat, SIO en WSC 2 moeten voor de nodige punten in het seizoen 2004-2005 gaan zorgen. Op papier leek dit DSC een van de sterkere teams uit de poule, maar ach, papier is geduldig. De wedstrijd:
Robbert met wit op bord 8 was als eerste klaar. Al snel werden een aantal stukken geruild, waarna hij met een geïsoleerde dubbelpion bleef zitten. In eerste instantie leek hij hier nog aardig uit te komen, maar toen hij werd gevorkt was het snel over. Ondertussen begon op een aantal borden het einde te naderen. Dirk zorgde met een mooie pot voor de gelijkmaker. Het Wolga Gambiet werd door Glimmerveen niet helemaal goed behandeld, waardoor Dirk beter uit de opening kwam. Hierna zag het er steeds beter uit op de damevleugel, en ook de diagonaal voor de g-loper hielp mee aan de betere stelling. Toen door een foutje wit ook nog een stuk verloor was het gebeurd.

Jan had geen makkelijke avond tegen Anink. Wit kreeg vanaf het begin het centrum in handen. Door ruimtetekort moest Jan verder terugzakken en kon kwaliteitsverlies in het middenspel niet meer vermijden. Hij knokte nog voor wat hij waard was met het oog op de spanning op de andere borden, maar het mocht niet meer baten.

Wilco op bord 2 kreeg het Slavisch tegenover zich en kwam iets beter uit de opening. Zijn tegenstander verbruikte veel tijd om iets tegen dit overwicht te beginnen, wat resulteerde in een truc met pionwinst waar Wilco niet van terug had. Desondanks bleef wit nog wel het initiatief houden en tructe zijn tegenstander terug. Deze kreeg steeds iets minder tijd, en met nog twee minuten op de klok bracht Wilco de stand terug op 2-2 door mat in één.

Nu brak dan het laatste kwartier aan, en het zag er gunstig uit voor WSC. Michiel op 5 speelde een mooie pot; een overwicht in de opening zorgde voor een vroege pionwinst. Vervolgens overvleugelde zwart zijn tegenstander op de damevleugel. Stuk- en partijwinst waren het gevolg.

Ikzelf (Vincent) was druk bezig mijn in de opening veroverde pionnetje te verdedigen en moest hierbij het initiatief aan de tegenstander laten. Zonder echt in gevaar te komen kon wit verder ontwikkelen en eigenlijk had ik het idee dat er weinig aan de hand was. Echter, het schijnt dat ik ergens iets heb gemist waarbij mijn tegenstander minstens eeuwig schaak had. Gelukkig miste zwart dit ook en kwam ik steeds iets beter te staan, nog steeds met datzelfde pionnetje. In tijdnood verloor zwart vervolgens een kwaliteit en daarmee de partij.

Nu waren er 2 mogelijkheden: Bert ging voor het beslissende (halve) punt zorgen, of Wim. Bert stond gewonnen met een pionnetje meer in het pionneneindspel, dus daar moest sowieso iets vandaan komen. Wim had veel nagedacht in de opening. Daarna was het grootste leed geleden, haalde tijd in en verkreeg in het eindspel een mooie vrijpion op de a-lijn. Zijn tegenstander vond dit te risicovol om door te spelen en bood remise aan toen Wim nog 00:01:22 op de klok had (dank u).

Inmiddels was Bert in een potremise stelling beland. Toen bekend werd dat ie zelf mocht weten wat hij deed met de partij ging hij als een bezetene forceren, wat resulteerde in verlies. Eindstand: 4,5 - 3,5.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

14-10-2004 19:07 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Gelukkig miste zwart dit ook


Dattie het niet speelde kan ook op iets anders duiden dan niet zien....

16-10-2004 12:44 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wel 'grappig' trouwens; op aanvraag van iemand van dsc is er een team van de a naar de b groep gezet, opdat de a-groep anders te sterk zou zijn. Nu is het gevolg dat de b groep een gem rating heeft die 40 punten hoger ligt dan die van de a-groep.
Als we dat hadden geweten ..... Knipoog

16-10-2004 18:05 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Olivier, je kent je klassieken niet.

Ik heb het idee geopperd om Rijswijk 2 en 3 van groep te laten wisselen. En dat idee is ook uitgevoerd. Maar ik heb nooit als argument gebruikt dat groep a anders te sterk zou zijn.

16-10-2004 18:37 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Pages (2): [1] 2 next »  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller