Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2004-2005 » DSC2 behaalt met moeite een 4-4 gelijkspel tegen Hilligersberg
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC2 behaalt met moeite een 4-4 gelijkspel tegen Hilligersberg Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Best wel teleurstellend, maar het goede gevoel bij een aantal spelers was er dus nog niet.
Joram en ik verliezen op bord 2, resp. 1. Joram komt minder uit de opening (met wit!) verliest een stuk, probeert nog veel (trucjes) maar verliest uiteindelijk als eerste. Dolf volgt. Caro Kann wordt niet goed begrepen en daar waar de stelling dicht geschoven dient te worden brak ik hem open en verloor.
Jan Willem en Pieter wonnen hierna hun partijen (ik weet echter niet hoe, alleen dat het voor JanWillem wel makkelijk was) en Bobby wist de remise veilig te stellen in een gelijkopgaande strijd. Een kleine overwinning werd nog verwacht want zowel Walter, Frank als Patrick stonden iets beter. Omdat bij Walter een remise toreneindspel op het bord kwam na de tijdnoodfase bood hij remise aan wat geaccepteerd werd. Frank zat op dat moment met zijn tegenstander te vluggeren. Frank stond beter, haalde de 40 zetten maar bleef doorvluggeren. Hij verklaarde naderhand dat hij ervan uitging dat hij beter kon vluggeren dan zijn tegenstander. Maar op zet 47 gaf hij plots een toren weg? Dan toch maar de rust nemen na zet 40! Zo stond het 3 - 4

Bleef over Patrick. Hij had een zeer lastig eindspel met veel stukken en 1 pion meer. Zeer langszaam boekte Patrick vorderingen, en op zet 60 won Patrick een tweede pion. Optisch leek het gewonnen maar de druk op Patrick was enorm. Geheel DSC hing over zijn bord heen en dan het hoofd maar koel houden!??! In de uitvluggerfase wist Patrick ook een stuk te winnen maar dreigde er een dolle toren. Het publiek vreesde maar Patrick omzeilde de dolle toren op een prima manier en wist zijn tegenstander in vliegende tijdnood MAT te zetten. Een geweldige prestatie waardoor we in ieder geval 1 matchpunt hebben overgehouden aan dit duel. Er zijn er nog 8 te gaan.

auteur: Dolf Beltz

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-09-2004 10:31 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer... (volgende keer beter!)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

19-09-2004 10:33 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Jan Willem Jan Willem is a Male
forumlid


geregistreerd: 15-05-2003
aantal berichten: 18

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC2(2026)-Hillegersberg(1964) 4-4

Persoonlijke uitslagen:


  1. Dolf Beltz 2078 Arnaud Wirschell 2076 0-1
  2. Joram Op den Kelder 2043 Paul Huzen 2090 0-1

  3. Patrick De Bas 2023 Kiemthin Tjong Tjin Joe 2065 1-0
  4. Walter Anema 2056 Pieter Sturm 2038 ½-½
  5. Pieter Buzing 2003 Nathalie Eimers 1720 1-0
  6. Frank Van Zutphen 2025 Leo Verhoeven 1918 0-1

  7. Bobby Voogt 2033 Tom Naaijkens 2024 ½-½

  8. Jan Willem Weenink 1943 Kees Rook 1781 1-0


Enkele foto's:

http://community.webshots.com/album/189348239rWDKPx

__________________
Een vriendelijke groet,
Jan Willem

19-09-2004 14:32 Jan Willem is offline Send an Email to Jan Willem Homepage of Jan Willem Search for Posts by Jan Willem Add Jan Willem to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Gelijkwaardig Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kort samengevat had ik een evenwichtige partij met remise als logisch resultaat. Maar een korte samenvatting doet geen recht aan uw nieuwsgierigheid.
Na 2 slordigheden van mijn oppo zocht ik naar een brute afstraffing. Op tijd zag ik dat de gaten in de geplande strafexpeditie, zodat ik maar snel de stelling moest consolideren (de manschappen van de strafexpeditie moesten eerst nog even naar huis, om na een goede maaltijd en een face-lift een nieuwe poging te wagen). Om niet helemaal in een duffe stelling te belanden koos ik vervolgens voor een koningsaanval. De stelling was echter nog altijd in dynamisch evenwicht: tegenover mijn sterke f-lijn had ik een zwakke d-pion en ik moest mijn aanval combineren met een verdediging. Mijn oppo combineerde juist zijn verdediging met een aanval op mijn zwaktes, zodat ik een totale afruil moest toestaan. Ook toen was het nog remise.
Met moeite 4-4 ? We hebben 4-3 achter gestaan, maar er heeft meer ingezeten. En dat we moeite doen, dat is alleen maar goed, want we gooien er niet met de pet naar.

19-09-2004 22:01 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kreeg een zware manouvreerpartij op het bord. Mijn tegenstander verbruikte wat meer tijd dan ik en kwam dus ook eerder in tijdnood dan ik. In de tijdnood voor de eerste fase blunderde hij een pion. Helaas kon ik geen goed winstplan vinden na de tijdscontrole, zodat het een beetje rommelen werd. Nadere analyse heeft aangetoond dat het aantal fouten in de partij weer schrikbarend was.

Terwijl de stukken langzamerhand van het bord verdwenen, bleef ik een pion voor staan. Uiteindelijk bleek na de tweede tijdscontrole de stand in de wedstrijd 3-4 te zijn en stond ik dus voor de mooie taak om T + P + 2 (a en c) tegen T + P + 1 (c) te winnen. Dankzij een paar minder gelukkig zetten van mijn tegenstander en wat coordinatieproblemen aan zijn zijde, won ik zijn laatste pion. Vervolgens doken we de beiden de tijdnood in. De verdediging bleek zeer nauw te luisteren en mijn tegenstander vond bijna alle zetten. Bijna ... Een op het oog zeer normale zet bleek een stuk te kosten. Het koste mij overigens ook wat tijd om te realiseren dat ik het stuk kon winnen. Hierna probeerde mijn tegenstander nog een dolle toren te creeren door op pat te spelen, maar dankzij enkel zeer subtiele (doch vanwege tijdnood a tempo gespeelde) zetten, kon ik dit vermijden en mocht ik het punt opstrijken. Grijns

In een van de volgende Axioma's is deze knoeipot in zijn geheel te bewonderen.

Overigens complimenten voor de foto's, Jan-Willem. Goed zo!

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

19-09-2004 23:43 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het koste mij overigens ook wat tijd om te realiseren dat ik het stuk kon winnen

Het leek wel een eeuwigheid

24-09-2004 10:43 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kunnen die foto's (ook) niet gewoon op onze website? Daarmee ziet het er allemaal (nog) aantrekkelijker uit!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

24-09-2004 12:44 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page


 


alles kan...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-09-2004 13:54 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maar niet alles werkt. Lach

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

24-09-2004 15:05 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

hmm, die troep komt uit een db, en heeft steeds een andere naam. Dat gaat idd niet werken...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-09-2004 15:51 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Richard
Het koste mij overigens ook wat tijd om te realiseren dat ik het stuk kon winnen

Het leek wel een eeuwigheid


Wees blij dat ik het uberhaupt zag! Knipoog

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

25-09-2004 00:00 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller