Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » reglementaire nul na afgaan mobiel 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (4): « previous 1 2 [3] 4 next » Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Elguapo
Mijn idee: een referendum over mobiele telefoons onder de dsc-ers Tong 2
Vind ik wel een leuk idee. Glimlach Poll houden in het forum... maar wat moeten precies de opties zijn? Er zijn verscheidene aspecten waar mensen verschillend over denken: wel of niet een uitzonderingspositie voor overlast door mobiele telefoons, de hoogte van de straf (tijdstraf, reglementaire nul), wanneer de straf moet worden toegepast (wel of niet trilstand, wel of niet waarschuwing), etc.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

17-02-2004 12:51 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik begrijp de reacties van de meesten hier totaal niet. Vooral niet van Rene.

Het is helemaal niet zo dat ik het normaal vind als er telefoons afgaan tijdens het schaken. Integendeel, het is zeer irritant. Gisteravond was ik op het ABN-Amro tennistoernooi, en ook daar hoorde ik om de haverklap telefoons afgaan en sms-piepjes geven. Om je dood te schamen.

In dit geval gaat het er echter om dat de scheidsrechter vrijstelling had gegeven, zoals Arno al zei.
Of nou een wedstrijd of de gehele match overgespeeld moet worden.... ik weet het niet. Voor allebei valt wat te zeggen.

Wat betreft het algemene geval: ik vind dat telefoons best op trilstand mogen staan. Wat is er nou mis mee?Niemand heeft er last van. Je voelt de telefoon trillen, je loopt even naar buiten en klaar. Waarom zou je hem aan de scheidsrechter moeten geven? Als iemand wil gaan cheaten dan is dat echt niet zo'n probleem. Ga op de toilet zitten en pak je PDA of telefoon met "Mobile Fritz", niemand die het merkt. Of ga een openingenboekje lezen, zou iemand het merken?

18-02-2004 13:18 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben het met je eens hoor Martin. De enige overlast die mobiele telefoons geven is het hoorbaar afgaan. Dat is heel irritant en eenvoudig te voorkomen.

Zelf ben ik nog steeds voor een tijdstraf ipv een reglementaire nul. Het cheatverhaal is raar. Het is ook niet verboden om een schaakboek/openingsboek bij je te hebben. Het is verboden om het te gebruiken.

Stel je voor: je bent op een weekendtoernooi en daar is een kraampje met leuke boeken. Je schaft er een aantal aan en je legt ze naast je bord neer (imponeert je tegenstander natuurlijk ook 8) ). Vervolgens komt de westrijdleider naar je toe. U krijgt een nul.

Klinkt toch net zo onredelijk?

Overigens vallen mensen die siliconenhulp inschakelen meestal wel door de mand. Ik bedoel als ik tegen een IGM speel en hem volledig van het bord timmer, gaat men twijfelen denk ik. En de meeste mensen die cheaten weten dat niet te dozeren.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

18-02-2004 13:44 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb wel eens horen zeggen dat zelfs het terugbladeren in je notitieboekje tijdens een partij niet is toegestaan. Nou kan ik me haast niet voorstellen dat iemand daarvoor gestraft zou worden.

Toen ik in Groningen informeerde naar de trilstand werd mij verteld dat dit niet was toegestaan, en daarvoor werden twee argumenten gegeven. De eerste, jawel, is dat het mogelijk misbruikt zou kunnen worden om vals te spelen. Lijkt me persoonlijk heel lastig... maar dat is valspelen in on-the-board wedstrijden sowieso. De tweede reden was dat - hoewel de telefoon geen geluid maakt - het afgaan van de telefoon de bezitter bruut uit de partij wegtrekt, en zo indirect de tegenstander zou kunnen hinderen/storen.

Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit... hoewel ik bovenstaande argumenten allebei niet zo heel sterk vind, vind ik het op zich een goede zaak als ook de trilstand verboden wordt: op trilstand zetten vergeet je toch weer makkelijker dan helemaal uitzetten.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

18-02-2004 15:11 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van mij mogen mobieltjes op trilstand aan blijven staan.
Gaat er mij meer om wat de regels voorschrijven bij het afgaan door middel van geluid.
Zo'n toernooi waarbij een aantal keer mobieltjes hoorbaar afgaan door bellen/sms-en klinkt mij echt vreemd in de oren....Dat het 1 keer voorkomt is jammer, maar meer dan 1 keer snap ik dus echt niks van....

18-02-2004 15:21 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je het over mijn zin had, het was dat tennistoernooi, ik gok dat er daar een paar duizend man in de zaal zitten.

op zich niet heel bijzonder, maar wel triest

19-02-2004 11:55 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

dat verandert de zaakGlimlach Nog steeds irritant ja, maar minder schokkend dan bij een schaaktoernooi...

19-02-2004 12:05 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik

Wat ik echter wel vaag vind is dat de commissie heeft besloten dat alleen die ene partij overgespeeld moet worden. Het gaat immer om een matchpunt. Sliedrecht heeft tijdens de wedstrijd de hele tijd een voorsprong gehad, en dat heeft beslissingen over remise-aanboden en dergelijke beïnvloed. Wat mij betreft zou de hele wedstrijd overgespeeld moeten worden. Nu moet de Sliedrecht-speler vol op de winst spelen, en wordt daarmee eigenlijk benadeeld.


Klasse 3G - ronde 4 opnieuw vastgestelde partij:
HMC Calder 2 2064 - Sliedrecht 1999 4 - 4
2. Gert de Rooy 2063 - Willem Barendswaard 2039 0 - 1

Het heeft dus geen gevolg gehad....

11-03-2004 13:16 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Stel je voor: je bent op een weekendtoernooi en daar is een kraampje met leuke boeken. Je schaft er een aantal aan en je legt ze naast je bord neer (imponeert je tegenstander natuurlijk ook ). Vervolgens komt de westrijdleider naar je toe. U krijgt een nul.

Klinkt toch net zo onredelijk?


Op een weekendtoernooi sprak ik een jaar geleden iemand die er net een toernooi in Frankrijk op had zitten, waar hij op zulks een wijze inderdaad op een reglementaire nederlaag was getrakteerd.

De man in kwestie bezocht rond zet 5 even een nabijgelegen kraampje, kocht daar een boek, kwam vervolgens de arbiter tegen die was aangehaald door zijn opponent, en kreeg te verstaan dat hij meteen klaar was met spelen: een nul.

Kortom: zo ridicuul is het niet.

Over de mobiel-nul: ik ben er een voorstander van, maar het meeste gewicht hecht ik aan duidelijkheid en gelijke behandeling van gelijke gevallen, dus geen andere regels in KNSB, HSB, LSB of interne competities.
En sowieso een aankondiging, voordat een externe wedstrijd begint, wat de regels zijn omtrent het afgaan van een mobiel.

Gisteren in Alphen werd ik, toen ik daar navraag naar deed, weer eens getrakteerd op een 'dat zien we dan wel'. Dat kan dus niet. Duidelijkheid graag.
Gelukkig deed de arbiter navraag of iemand zijn mobiel nog aan had staan. Dit bleek bij één persoon ook het geval (!), vanwege 'bijzondere omstandigheden'.
Anderen zouden echter toch nog eerst een waarschuwing krijgen.

Kern van mijn verhaal: als er vantevoren maar duidelijkheid over bestaat!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

11-03-2004 18:44 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

ELO weerlegd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zaterdag bedacht ik een bijzonder gebruik van deze nieuwe regel:

Wanneer je verloren staat tegen een duidelijk mindere speler (en je derhalve op het punt staat om een hoop van die waardeloze elo-punten kwijt te raken), dan vraag je aan een vriend(in) of hij (zij) je over 2 minuten wil bellen.
Snel naar je bord, GSM aan, even denken, en... TRING!
(of wat voor debiel deuntje er ook uit je gsm komt)

Dat is dan spijtig, een reglementaire nul.

Vraag: wordt deze reglementaire nul hierna nog aan de rating commissie doorgegeven ?

(Toegift voor Marco: wedstrijden voor de interne worden niet doorgegeven aan de commissie, maar deze waren toch al uitgesloten, aangezien daar een GSM geen nederlaag bewerkstelligt)

11-03-2004 21:38 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Pardon, mijn fout, het is helemaal niet een reglementaire nederlaag. Juist om de door jou genoemde reden wordt de nederlaag wel verwerkt voor de rating.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

11-03-2004 22:09 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Peter Peter is a Male
forumlid


geregistreerd: 12-03-2004
aantal berichten: 1

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op het laatste Harmonietoernooi in Groningen is ook een reglementaire nul uitgedeeld en wel door een assistent wedstrijdleider afkomstig van DSC (ikzelf).

Er is daar ruimschoots gewaarschuwd, aan elke zijkant van de speelzaal hingen waarschuwingen en als het apparaat dan toch afgaat, ja dan heb je ook in een bijna gewonnen stelling gewoon pech.

In de HSB-competitie wordt er iets minder streng omgegaan. Afgesproken is dat er daar éénmalig gewaarschuwd wordt door de wedstrijdleider en elke GSM die daarna afgaat levert een reglementaire nul op.
Er zijn echter geen afspraken gemaakt wanneer er gewaarschuwd wordt. Dit kan dus zijn tijdens de wedstrijd als er een GSM afgaat. De wedstrijdkleider waarschuwt vervolgens iedereen en de volgende is de pineut, maar de wedstrijdleider kan ook bij het begin van de wedstrijd al waarschuwen en dan leidt de eerste de beste telefoon al tot een reglementaire nul.

12-03-2004 08:01 Peter is offline Search for Posts by Peter Add Peter to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Is het zo dat het HSB-bestuur deze maatregel heeft genomen om geluidsoverlast tegen te gaan? Dat zou volgens mij betekenen dat je je mobiel wel aan mag hebben, zolang hij geen overlast veroorzaakt voor anderen.

24-03-2004 12:46 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Q
forumlid


geregistreerd: 26-03-2004
aantal berichten: 2

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Walter
Wanneer je verloren staat tegen een duidelijk mindere speler (en je derhalve op het punt staat om een hoop van die waardeloze elo-punten kwijt te raken), dan vraag je aan een vriend(in) of hij (zij) je over 2 minuten wil bellen.
Snel naar je bord, GSM aan, even denken, en... TRING!
(of wat voor debiel deuntje er ook uit je gsm komt)


Misschien helpt het om het bondsboekje door te bladeren. Het kan perspectief bieden als daar nog wat 06 nummers van tegenstanders in staan.

Q

26-03-2004 01:29 Q is offline Search for Posts by Q Add Q to your Buddy List
Isis Isis is a Female
actief DSC-lid




geregistreerd: 12-03-2002
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als er tijdens officiele toernooien (neem bijvoorbeeld het NK) een mobieltje afgaat, vind ik het zelf heel logisch dat daar een reglementaire 0 wordt uitgedeeld.

Op dit soort toernooien wordt iedereen genoeg gewaarschuwd. Op het NK jeugd waar ik 2 jaar geleden aan meedeed, hingen er zelfs stickers op de deuren waarbij werd aangegeven dat mobieltjes uit moesten. Als je dan nog zo stom bent om je mobieltje te laten afgaan...

Maar tijdens de interne op de club is de sfeer ook heel anders, mensen lopen rond, vragen of je nog een kopje koffie wil, etc.
Hier wordt ook niet elke avond van tevoren gevraagd of iedereen z'n mobieltje uit wil zetten, dus ik vind het logisch dat er heel soms iemand z'n GSM vergeet uit te doen... kan gebeuren. Geef zoiemand dan een waarschuwing (foei! Tevreden ), maak er geen punt van (stoort alleen andere mensen) en ga vrolijk door met je partij.

19-04-2004 23:36 Isis is offline Send an Email to Isis Search for Posts by Isis Add Isis to your Buddy List Add Isis to your Contact List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

HSB en mobieltjes Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op de laatste HSB Algemene vergadering (vorige week) is erover gesproken: wat doen we met mobieltjes die afgaan tijdens een externe wedstrijd.
Het HSB bestuur heeft 'gewoon' aan de vergadering gevraagd wat men redelijk vond. Een nul is een wat strenge straf voor een amateurgebeuren; het alternatief, afwijken van de FIDE regels (die een nul voorschrijven), is ook niet elegant.
Afgaan is hinderen, en hinderen is hinderlijk zullen we maar zeggen. Maar als het hinderen beperkt is (Isis' argument), wat dan?
Nogal wat leden (vertegenwoordigers van de verenigingen) gaven een reactie. Misschien is toestaan van de trilstand nog acceptabel. Het HSB bestuur neemt het resultaat van de discussie als uitgangspunt van een reglementsartikel: dat komt bij de volgende AV op 15 september; dan hebben we althans een regel binnen de HSB.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

20-04-2004 08:16 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Sander hond! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Dat was destijds de voetnoot onder Sanders bijdragen.
Het logo paste daar echter geheel niet bij ...
Maar nu, ziedaar: Sanders nieuwe logo!
Sander, wanneer zet je je oorspronkelijke voetnoot er weer onder?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

20-04-2004 08:20 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jaja, dat is nou de nieuwe hond van mn moeder. Ja!

Koel

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

20-04-2004 09:39 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De discussie houdt meer mensen bezig.
Op de KNSB-site staat nu een poll.
Ik weet niet hoe serieus dit is, maar ze zeggen het volgende:

Quote

Enerzijds hebben wij het standpunt van de FIDE en het daaruit voortvloeiende advies van de Scheidsrechterscommissie, anderzijds wil het bestuur graag weten of het idee van de SGA draagvlak heeft in de Nederlandse schaakwereld.

Het is op dit moment spannend: 49% voor een nul, 51% voor een tijdstraf.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

09-06-2004 10:03 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat mij betreft wordt het de tijdstraf...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

09-06-2004 11:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Pages (4): « previous 1 2 [3] 4 next »  
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller