Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2003-2004 » Interne competitie [18]
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie [18] Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De koplopers in de interne competitie hebben geen fouten gemaakt. Ted Barendse versloeg Patrick de Bas, en blijft daardoor koploper. Michiel van Wissen volgt na zijn overwinning op Richard Oranje nog steeds op een neuslengte.

Achter deze beide spelers is een klein gaatje gevallen.Arend van Dop schoof door de nederlaag van Patrick zonder te spelen op naar de derde plek. Richard verloor ook enkele plaatsen. Kees van der Meer en Gert Legemaat passeerden hem [zij speelden onderling remise] en ook Dolf Beltz passerde hem. Dolf versloeg Pieter Buzing.

De stand en uitslagen zijn uiteraard weer op de interne pagina te vinden, of via de onderstaande links:
Uitslagen interne competitie [18].
Stand interne competitie na ronde 18.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

22-03-2004 18:19 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Barendse 10! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na de 17e ronde waren er drie spelers met 9 gewonnen partijen. Wij kondigden al aan dat op 22 maart de grens van 10 genomen zou worden.
Barendse heeft als als eerste de dubbele cijfers bereikt; hij versloeg midden op de avond De Bas. Jawel!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

23-03-2004 09:03 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zit in een schaakdipje. Dat betekent niet dat ik het spelletje niet leuk vind; het betekent slechts dat ik het gisteren in de bar gezelliger vond dan achter het bord.
Ik weet niet hoe het met Diederik was, mijn tegenstander, maar we hebben elkaar vrijwel alleen gezien onderweg van het bord naar de bar en andersom - als het de beurt was van degene die onderweg was naar het bord.
Ik had wit en we kwamen via omwegen in de hoofdvariant van de Torre. Ik stond op het punt remise aan te bieden toen zich de mogelijkheid tot een speculatief offer voordeed, en deed dat dus maar.
Achteraf bleek het iets te speculatief, maar we misten beiden de weerlegging en toen de rookwolken opgetrokken waren was de stand volgens Meneer Euwe gelijk, maar Wit had activiteit en zwart kampte met moeilijk samenwerkende stukken.
Diederik gaf de kwaliteit om het initiatief te verkrijgen, en dat werkte. Ik heb het in die fase ergens laten liggen en verloor.
Ach, de bar was er ook nog.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

23-03-2004 10:12 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Te laat. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb ook de 10 volgemaakt, maar moest daarvoor op blote voeten over hete steenkool heen:
Toen mijn plan f7-f5 onaantrekkelijk was gemaakt, heb ik uiterst dubieus een pion geofferd. Pas veel later had ik het nog zo weten te keepen, dat ik door een goede loper remisekansen had, maar dat verknalde ik gelijk weer:
Om winstkansen te behouden, vermeed ik dameruil. Dat ik daarbij mijn koning zo neerzette, dat wit met schaak een pion kon slaan, was niet echt slim. Met twee pionnen achter was mijn compensatie geheel niet voldoende, maar de koning van mijn oppo had het een beetje koud. In principe niet ernstig, maar wit liet zich mat zetten, terwijl hij met Lf1 simpel op winst had kunnen spelen.

23-03-2004 12:47 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

ga nooit voor een dame staan Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De aanhef zou kunnen aangeven dat het om waarden en normen gaat. In dit geval om waarden. Mijn tegenstander met zwart had mijn d4,c4 opening tamelijk goed opgevangen. Het middenspel verliep zonder spektakel. In het eindspel waren de torens, de dames en gelijke kleur lopers nog aanwezig. Toen ik aangaf de dames te willen afruilen werd dat geweigerd om reden van een zwakke pion van zwart. Mijn dame streek neer op een link veld op de koningsvleugel. Er werd zowel door de dame als de toren het zelfde veld aangevallen,daarna zou de loper op dat zelfde veld worden gericht. Zwart,Paul van R.zag het en dacht het te weerleggen door mijn loper aan te vallen en daarbij ging hij voor zijn dame staan met zijn loper. De dame die het benoemde veld verdedigde was onmisbaar. Daar kwam het tussenschaakje van mijn dame en tevens werd daardoor zijn loper twee maal aangevallen...stukwinst..over en uit! Het blijft altijd spannend op die 64 velden!

23-03-2004 13:29 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Even wat statistiekjes Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Van alle deelnemers aan de interne competitie hebben er 57 van 84 (68% tenminste de helft van het aantal partijen gespeeld). Het overgrote merendeel van hen (84%) scoort tussen de 33% en de 67%. Vier er boven vijf er onder.

het melkpak
De grootste remiseschuivers zijn (wederom op percentage):

  1. Nico ´t Hoen (50,0%)
  2. Kees Korving (44,4%)
  3. Matthijs Ransijn (41,7%)
Opvallend en leuk om te melden is dat Arend van Dop (vermeend remiseschuiver) en Vitaly Kalikmanov nog geen enkele remise hebben gespeeld.

de veelvraat-bokaal
Kees van der Meer was er al over begonnen, een alternatieve ranglijst voor diegene die de meeste partijen hebben gespeeld:
  1. Rick Plomp (18)
  2. Kees van der Meer (17)
  3. Steven van der Weele (17)
  4. Walter Anema (17)
  5. Corniel Nobel (16)
  6. Richard Oranje (16)


stijgers en dalers
En dan tot slot iets over de tpr's. Het pogramma dat Arno momenteel gebruikt berekent geen tpr's. In een nieuwe versie zou dat wel gaan gebeuren. Wel berekent het een nieuwe rating (deze wordt momenteel niet getoond). Op basis daarvan kan je wel iets zeggen over hoe goed mensen het gedaan hebben: als men veel punten wint (per partij) doet men het goed visa versa. De meeste (34 dus ongeveer 60%) houden de winst dan wel het verlies binnen de 3,0 punten per partij.

    de stijgers
  1. Patrick de Bas (8,4)
  2. Steven Mast (7,8)
  3. René Torenstra (5,9)
  4. Roland ten Have (5,9)
  5. Theo Rekveldt (4,6)

    de dalers
  1. Gerrit Bussmann (-7,4)
  2. Aad de Jong (-5,3)
  3. Leo Zuijdgeest (-5,2)
  4. Koert ter Veen (-4,5)
  5. Marco Anink (-4,4)

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

23-03-2004 18:49 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

statistiek en leeftijd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Stijgers en Dalers daar zou je de leeftijden van hen kunnen afzetten, ik loop echter tegen een probleem zeker bij de nummers vijf. Welke invloeden liggen hieraan ten grondslag,..zware studie, gelukkige periode,het schaaklicht gezien...wie weet..komt hier misschien nog antwoord op!!

23-03-2004 19:44 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn geval, Rick: studeren, hoewel ik als een dweil speel, de afgelopen weken. Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

24-03-2004 10:50 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Anema 10! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En gelukwensen voor Anema, natuurlijk, wegens zijn tiende winstpartij.
Ik was maandag te vroeg weg om de uitslag van jouw partij mee te maken.
Bij deze: bravo, bravo, bravo!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

25-03-2004 08:45 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, Rick, nou moet ik maar eens uitleggen waarom ik zoveel pruts het laatste jaar...
Zware studie? Uhm, ik doe rechten, geen toegepaste wiskunde, dus dat kan het niet zijn.
Gelukkige periode? Jazeker. Continu bezig, met van alles en nog wat. Tja, letterlijk gezien heb ik idd bijv. de maandagavond vrijgehouden, maar voor schaken is concentratie (die oa wordt bewerkstelligt door een uitgeruste conditie) vrij belangrijk. Laat staan dat ik op dinsdagavond bij de interne van LSG nog een deuk in een pakje boter denk, daar presteer ik nog erger dan hier. Nee, ik vestig mijn hoop op snelschaken, misschien een leuk weekendtoernooitje in mei, juni of juli (op weekendtoernooien is de rest ook niet geconcentreerd en wel moe, en kan je weleens leuk schwindelen) en eventueel doe ik mee aan het Amsterdam Chess Tournament van 17 t/m 25 juli.
Trouwens, mijn KNSB-rating zal van 1917 naar vermoedelijk hoog in de 1600 gaan, en daar ben ik blij mee. Lekker de historie vergeten en opnieuw beginnen, eindelijk. Draaiend hoofd

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

25-03-2004 16:21 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Prijsvechter? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In weekendtoernooien vecht je gewoonlijk mee voor een prijs. Ik dacht, dat is binnenkort wel afgelopen: te sterk voor groep B. Maar je hebt hier kennelijk zelf al rekening mee gehouden (onbewust mag ik hopen).
Door je recente resultaten ben je weer in staat om voor de prijzen te gaan!
Dan heb je wel betere resultaten nodig, en daarvoor moet je vechten. Bijvoorbeeld: als je niet aan zet bent nadenken welke mogelijkheden de nieuwe stelling nu weer in zich bergt. Of, als je dat al gedaan hebt, nadenken welke mogelijkheden je met je laatste zet hebt gemist. Misschien komt die kans nog wel een keer langs.
Ja maar -zal je wellicht zeggen- schaken is geen werken! Sorry, dat is het wel. Maar wel werk waar je je hobby van hebt gemaakt.
(Merk op: Als je van je hobby je werk maakt, dan houd je geen hobby meer over.)

25-03-2004 17:28 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vraag me af of het nadenken over je zonet gemaakte blunder niet contra-productief werkt, maar goed.
Over het denken terwijl je niet aan zet bent heb je helemaal gelijk, ik ben alleen de innerlijke rust en concentratie kwijt die ik voorheen (blijkbaar) wel had om me daarvoor in te spannen.
Zoals je zegt, wellicht komt dat terug. Ik hoop het.

Wat overigens ook meespeelt is het volgende, hele simpele feit: waar men vroeger 'geen rekening met mij hield' terwijl men dat wel moest doen en dus werd verrast, houdt men nu rekening met een 'sterke 1900-speler' die achteraf, na de overwinning op hem, helemaal niet op dat niveau heeft gespeeld.
Ik vermoed dat ook dit van invloed is op mijn resultaten...

En daarom zal ik dus ook blij zijn met een lagere rating, men houdt simpelweg minder rekening met je.
Z'n voordelen biedt het overigens ook; tot nu toe heb ik reeds 2x in een externe (1x voor DSC3, 1x voor LSG 5) en 1x in een andere voor de KNSB-rating tellende partij in een reeds compleet uitzichtloze situatie ingespeeld op het feit dat mijn tegenstander vanaf de start voor een halfje speelde:
ik bood remise aan, wat gretig werd aangenomen; ik moest de spelers in kwestie PERSOONLIJK laten zien dat ik volstrekt kansloos zou zijn bij doorspelen, anders geloofden ze het nog niet.

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

25-03-2004 17:45 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

gewoon je zelf zijn Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuke reacties op de statistiek. Het komt dus gewoon hier op neer: we gaan wel eens hoog of laag maar eigenlijk voelen we ons het beste als we ons zelf kunnen zijn! En nog beter voelen wij ons als de ander dat respecteert...ja toch..... schaakvrienden!!! Gewoon lekker koesteren aan je eigen rating! Best wel leuk!

25-03-2004 19:19 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

woord van dank Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zeg Walter,

graag wil ik je nog even bedanken voor een tip die je me hieromtrent gegeven hebt. Enige tijd geleden ging het schaken echt bar slecht, en ik overwoog tijdelijk te stoppen. Ik heb me toen voor korte tijd teruggetrokken uit DSC3.
Jij gaf me echter het advies te stoppen met de interne en die nutteloze onzintoernooitjes, rapid of blitz in Urk en Puttershoek, dat soort zaken, en juist alle energie op de externe te richten.

Nu, enige tijd later, blijkt het een waardevolle tip te zijn geweest. Ik ben nog lang niet op mijn oude niveau, maar ik heb de lol in het spel weer absoluut hervonden.
Afgelopen week 2x extern gewonnen en je ziet mij nog slechts zelden zo'n vaag toernooitje spelen; dat soort dingen doe ik nu enkel nog als reden om oude vrienden weer eens op te zoeken.
De interne speel ik omdat het gewoon gezellig is op de club, de externe om goed te schaken. Schaken is weer leuk.

Kortom: Walter bedankt ! Goed zo!

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

03-04-2004 15:02 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Overigens zul je mij toch vrij zelden achter mijn bord zien als ik niet aan zet ben. Misschien in de opening, maar daarna zelden. Ik probeer het weleens, maar heb de rust niet echt om dat te doen. Ik heb het eigenlijk altijd zo gedaan, maar toch heb ik niet echt het idee dat ik hierdoor onder mijn kunnen zou spelen; sterker nog de laatste paar jaar ben ik hard aan het stijgen, qua rating....

03-04-2004 21:05 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lekker boeiend, zolang je maar blijft regelen, niet? Knipoog

En vanavond was je lekker bezig... Knipoog

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

04-04-2004 03:58 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Niet aan zet. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

(Management samenvatting:
Als het je plezier in schaken niet belemmerd, dan is het zinvol om tijdens het nadenken van de oppo zelf ook nog wat na te denken. In deze gestolen denktijd kan je nadenken over zaken waar je je gewoonlijk geen tijd voor gunt, mede i.v.m. de beperkte bedenktijd. Voorbeelden: Tussentijdse evaluatie, mogelijke eindspelen, sterke en zwakke velden, combinatie motieven)

Gesterkt door het dankwoord van Marco (over een ander tip, maar dat terzijde) bazel ik nog even voort over een losse tip : Nadenken ???!?!!?!!?

Heb je net met pijn en moeite een zet geproduceerd en wil je van je wel verdiende rust genieten, zegt Walter (dat ben ik dus ;-) dat je moet blijven nadenken ??!??!

Waarover dan? Over kansen die je gemist hebt? Dan ga je over ieder volgende zet nog meer twijfelen? En zeggen de beleggers niet, dat blunders in het verleden geen garantie voor de toekomst biedt?

Inderdaad, terwijl ik bij het Prometheus/HSB toernooi tegen Ruijgrok Pf3xe5 a tempo met Pc6xe5 had beantwoord, bedacht ik mij dat ik vaak had bedacht, dat je nooit (behalve tijdnood of bluf in een verloren stelling) een zet a tempo moest doen. Maar ja, het stuk terugslaan, dat moet wel, anders sta je een stuk achter... Tenzij je met Dd8-h4 een schaakje geeft. Oke, wit valt met g2-g3 de dame aan, maar na f4xg3 dreig je een aftrekschaak met g3-g2 en dat is toch wel lastig voor wit...
En de rest van de partij speelde ik alsof ik de vorige avond teveel gedronken had: een zwaar hoofd in plaats van fris er tegen aan. Om het verhaal nog erger te maken: wit had een uitstekende verdediging tegen Dh4+ en eigenlijk heb ik helemaal geen kans gemist. Dat ik later goed kwam te staan en vervolgens verloor, tja, misschien ietwat te geforceerd zitten te spelen.
(Betweters die tijdens een externe vriendelijk vragen of je niet een stuk had kunnen worden of wat je gedaan zou hebben na e4-e5, zij worden vriendelijk bedankt -of gestraft door de wedstrijdleider?)

Nee, nadenken over de gemiste kansen bieden meestal geen beter resultaat tijdens de partij zelf, hooguit geeft het een bewustwoording voor de volgende partijen: Kijk, je bent zelf slim genoeg om verbeteringen in je eigen spel te vinden, daar heb je Tante Fritz niet voor nodig. Dus de volgende pot niet meer denken dat d7-d6 wel goed zal zijn (in ieder geval gezond, geeft niets weg) en andere zetten eigenlijk toch allemaal te ingewikkeld zijn, maar dankzij het bewustwoordingsproces in de vorige partij: Toch nog even kijken of ik nog beter kan!

Bovendien, en dat klinkt al veel zinvoller, kan je tijdens andermans m/v zet nadenken over het heden en de toekomst!

Het heden:
Tja, hoe staat het eigenlijk? Ik heb wel steeds geprobeerd de sterkste zet maar heb dat wellicht minder goed gedaan als mijn oppo. Sta ik kansloos verloren, waar zou mijn oppo kunnen toeslaan, en wat doe ik aan die loper op g4?
Waar zitten de zwakke punten in oppo's stelling (ongedekte of overbelaste stukken, mogelijke schaakjes, een verleidelijk veld op d6)?

De toekomst:
Stel, oppo doet niet veel (Ta8-d8, Td8-d7, Tf8-d8, h7-h6, Pf6-d7-f8) of juist erg veel (e7-e5?!) hoe zou je dan willen reageren? (Conclusie kan zijn: eigenlijk wil ik graag met f2-f4 counteren, Nou, dan weet je gelijk welke toren je straks naar d1 wilt spelen)
Of nog verder: stel alle stukken worden geruild, hoe staat het pionnen eindspel? En wat, als er nog torens op het bord staan?

Of plat praktisch:
Zonet zag ik dat Pe2 de enige speelbare zet was, want de rest verliest gelijk. Eigenlijk weet ik nog niet wat ik na zwarts voor-de-hand liggende zet (voor zijn rechterhand- als hij zijn onderarm voorlangs het bord heeft liggen- staat het paard al te trappelen van ongeduld) Pg8-f6 moet spelen. Laat ik nu alvast een antwoord verzinnen).

Als je zo nadenkt in de geleende tijd, dan speel je eigenlijk simultaan: naast je gewone pot tevens een auto-reflectief filosofisch onverantwoord diepte onderzoek. Of die tweede partij in de Twilight zone op korte of lange termijn werkelijk vruchten afwerpt is natuurlijk de vraag, maar dat is toch al de vraag bij het behalen van elo-punten winst.

04-04-2004 14:23 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller