Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H4 ook niet opgewassen tegen SHTV 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

DSC-H4 ook niet opgewassen tegen SHTV 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC-H4 heeft ook haar tweede wedstrijd verloren. Tegen het op papier 100 Elo-punten sterkere SHTV 2 werd met 3-5 verloren. Het was een schaaktechnisch roerige avond in de Bosbeskap. Er waren meerdere kansen voor DSC op een betere uitslag, maar (en wellicht is dat dan toch het ratingverschil) SHTV trok vaker aan het langste einde.

Als eerste was teamleider Corniel Nobel klaar. Hij probeerde de Leeuw-opstelling van zijn tegenstander op te breken, offerde twee paarden voor een toren, maar na een schijn-dame-offer won zijn tegenstander een volle toren. Met twee stukken minder was het over met de pret: 1-0.

Op dat moment gaven de overige borden geen rooskleurig beeld voor DSC. Er stonden een aantal borden behoorlijk onder druk, en de plusjes aan DSC-zijde waren beperkt.

Wietze Roël speelde vrijuit, en had wat leuke complicaties, maar had wel belangrijk pionnetje verloren. Zijn actieve dame zorgde echter voor een soepele remise door zetherhaling: 1½-½.

De enige winstpartij voor DSC zou komen van Adriaan ter Mors. Hij verloor in de opening twee pionnen maar kreeg daar toch redelijk wat compensatie voor terug in de vorm van ontwikkelingsvoorsprong en een mooie (half)open d- en f-lijnen. Het leek of zwart zich kon bevrijden, maar na een onnauwkeurigheid van zwart, wist Adriaan een stuk te winnen. Een afruil volgde waarin Adriaan ook nog een pion won en toen was het niet moeilijk meer.: 1½-1½.

Positieve uitzondering leek Tom Broekhuizen. Hij wist de koning van de tegenstander in het midden te houden, had twee mooie vrijpionnen in het centrum, en na wat verwikkelingen ook een pionnetje meer. Toen de stukken echter langzaam van het bord gingen, bleek die koning in het centrum juist een sterk punt voor wit, en Toms toren op h8 moest uitkijken voor mat-achter-de-paaltjes-grappen. Mede hierdoor werd het remise: 2-2.

Jan van den Bolt had een klein plusje uit de opening. Na een onnauwkeurigheid van zijn tegenstander won hij een pion, en toen zijn tegenstander meehielp met het afruilen van de torens leek de stelling soepel gewonnen. Jan, snoepte nog een pion op a2 mee met zijn loper, dat na d2 wel volledig gedomineerd werd door wit. In de analyze bleek dit geen bezwaar, in de partij wel; Jan koos het verkeerde plan, en de loper ging verloren zonder dat hij in de tussentijd een niet te stoppen vrij­prion kreeg: 3-2.

Arnt Veenstra leek vanuit de opening iets, maar ook niet meer dan dat bereikt te hebben. Hij bleef het proberen, maar echt voordeel zat er - volgens uw verslaggever - nooit in. Met het naderen van de tijdnood werd de vrede getekend: 3½-2½.

Op bord 1 trof Tom van der Zanden een absolute betonschaker. Hij had - ogenschijnlijk iets meer ruimte, maar er leek niets mee te beginnen. In de afruil leek hij actief te kunnen komen staan, maar dat was een val van zijn tegenstander; Tom doorzag dat, maar de resterende stelling was een bloedeloos toren[i]eindspel. SHTV stelde het eerste matchpunt veilig: 4-3.

Rob Smits had een complexe stelling waar ik in het begin weinig voor gaf, gedurende de avond echter leken de kansen te keren; hij had een pion geofferd/verloren (ik weet niet of het bewust was) maar die leek hij na een combinatie terug te winnen, waarna hij twee gedekte vrijpionnen op de a- en b-lijn overhield. Hij miste deze voortzetting echte en verloor: 5-3.

Al met al waren er persoonlijke teleurstellingen te verwerken, er had hier en daar meer in gezetten en we waren niet kansloos. Toch denk ik dat (helaas voor ons) de sterkste terecht gewonnen heeft. Hopelijk gaan we nog flink wat punten pakken.

10-11-2023 17:14 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zou goede kans gemaakt hebben in mijn partij, als ik het wat beter gezien had...

Als, tja, het was voor iemand van mijn niveau allemaal wat te ingewikkeld, en ik had gisteren ook de rust niet in mijn donder om langzaam te spelen (daar heb ik zoals velen weten wel vaker last van).

Zodoende hielp ik eigenhandig een zeer kansrijke stelling vlotjes om zeep.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

10-11-2023 22:09 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller