Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K4 verliest van DD3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

DSC-K4 verliest van DD3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen zaterdag mocht het 4e team het opnemen tegen DD3.

Sander: Ik was in mijn partij tegen Theo van Orsouw heel snel klaar. In een omgekeerd siciliaans werd er heel wat afgeruild, en in een vrijwel gelijke stelling ontstond een zetherhaling waardoor wij al na anderhalf uur handjes konden schudden. De enige interessante stelling in de partij was deze:



Ik had hier Lxc4 wel bekeken, maar dacht dat het niet werkte. Gemiste kans.

David: Ik had mijn dag niet en maakte heel veel fouten vandaag. In de opening liet ik na om een foute zetvolgorde door mijn tegenstander af te straffen, ik had een hele zwik tempi kunnen winnen, maar om vage redenen deed ik dat niet en liet toe dat we met zettenverwisseling weer terug naar de theorie gingen. Daarna begreep ik ondanks 20 minuten nadenken niet wat de pointe van een pionoffer van mijn tegenstander was. De pointe was pijnlijk simpel. Daarna spartelde ik nog een zet of vijf maar toen was het voorbij, verloren in minder dan 20 zetten! Volgens Stockfish was het een enorme klunspartij, we maakten allebei veel blunders. Wat een blamage aan het eerste bord...

Bauke: Mijn partij ging heel lang volkomen gelijk op. Ik kwam ietsjes minder uit de opening, maar dat was snel weer verholpen en toen ging het een zet of 20 lang in middenspel gelijk op. In de afwikkeling richting het eindspel was ik echter net wat te gretig met het winnen van een pion en had ik over het hoofd gezien dat zijn toren de snelste weg terug voor mijn dame naar mijn koningsstelling kon afsluiten en zo mijn dame voor 2 beurten buiten spel te zetten (ipv 1 beurt) Helaas bleek die ene beurt extra genoeg om een gedwongen aanval op mijn koningsstelling op te zetten, wat uiteindelijk fataal was

Rob: In een gelijkwaardige stelling gaf ik een pion weg. Hierna was het snel afgelopen.

Op dit moment stonden we 0,5 tegen 3,5 en dacht ik bij mezelf: dit wordt een rampzalige dag. Op dat moment leken Christophe en Rob ook verloren te staan, dus ik ging eigenlijk al uit van een flinke Nederlaag. Christophe vroeg aan mij hoe we ervoor stonden, en terwijl ik wist dat hij verloren stond zei ik tegen hem: je moet winnen.

Christophe: In de mij relatief onbekende alekhine defense kwam ik vrij vroeg slecht te staan en moest ik een pion geven voor een verzwakte koningsstelling (van mijzelf wel te verstaan). M’n stukken stonden denk ik iets actiever, maar nadat zijn paard een erg sterke outpost had ingenomen en ik ook nog ergens een andere pion verloor werd de druk op mijn stelling steeds groter. Toen zwart de genadeklap dacht te geven en of m’n toren dacht te winnen, of een beroerd (voor mij) eindspel zou afdwingen kon ik de stelling complex maken met een breekzet (die ik achter gezien eerder had moeten spelen) en m’n toren laten hangen. De toren slaan zou zelfmoord zijn (en dat bleek ook zo te zijn in de analyse achteraf) en zwart moest verdedigen. Hoewel zwart objectief nog steeds een stuk beter stond begon het momentum wat te keren. Ik kon ergens een kwaliteit offeren om de zwarte koning zwak te maken en z’n tweede toren tijdelijk buitenspel zetten. Zwart kon het dichthouden uiteindelijk en dwong een eindspel af (wat objectief fout was, hij stond nog steeds veel beter) waarin hij en een pion meer en een kwaliteit had. Ik had compensatie in de vorm van verder opgerukte pionnen. Computerevaluatie gaf een licht voordeel voor zwart. Ik kon echter m’n pionnen snel opspelen en zwart speelde wat passief. Hierdoor kon ik het eindspel uiteindelijk snel winnen.

De hele partij, voor de liefhebbers:


Na dit spektakelstuk begon het er toch weer een beetje hoopvol uit te zien. En ook Thomas won zijn partij:

Thomas: Mijn stelling speelde de eerste 20 zetten redelijk zichzelf, de plannen waren duidelijk. Voor zwart waren de plannen wat minder duidelijk en hij spendeerde daardoor veel tijd. In een volgens de computer gelijkwaardige stelling vond ik toch dat mijn tegenstander erg passief stond, ik had druk op zijn koning. Eén misstap en ik won een kwaliteit en kort daarna de partij.

En ook bij Quirine ging het goed:

Quirine: Na de opening had ik een klein voordeel met het loperpaar maar verder ging het vrij gelijk op. Richting het eindspel werd het nog spannend toen ik door een blunder een van de lopers moest afruilen met een paard. Mijn vrije pion was echter genoeg om zijn koning af te leiden en zo nog een pion te promoveren.

3.5 tegen 3.5! Zou het dan toch nog goedkomen? Helaas zag het er bij Arzhang toch wel wat moeizaam uit.

Arzhang: In een gelijkwaardige partij stond ik een pion achter maar wel betere positie. Helaas richting eindspel dat pion was strek genoeg om mij laten verliezen. Toch had ik mijn best gedaan om iets voor team uit te halen maar zonder fouten van tegenstander was onmogelijk.

Complimenten voor Arzhang die tot het laatste heeft gestreden. Het mocht niet baten. Maar we hebben ons best gedaan!

 DD 3 -DSC Delft 4 Ronde 2
1Waard de, E.R. (Remko)1801 Boersma, D.J. (David)18331 - 0
2Orsouw van, T.F. (Theo)1855 Gennip van, A.D. (Sander)1808½ - ½
3Iersel van, M. (Mark)1831 Rebreyend, C. (Christophe)17830 - 1
4Henn, R.A. (Reinhard)1702 Smits, R.C.M. (Rob)17821 - 0
5Diaz Maguiña, D.F.F.J.J. (Daniel)1744 Bredewoud, T.P. (Thomas)15880 - 1
6Leorato, I. (Imanol)1695 Schenkelaars, B. (Bauke)15481 - 0
7Roscam Abbing, E.W. (Ernst Willem)1651 Davazdahemami, A. (Arzhang)14711 - 0
8Ruiter de, R. (Rein)1428 Langeveld, Q.I.M. (Quirine)00 - 1
 Gemiddelde Rating:1713 Gemiddelde Rating:16884½-3½

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

07-11-2023 19:33 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller