Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC 1 behaalt een matchpunt in Amsterdam!
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 963

DSC 1 behaalt een matchpunt in Amsterdam! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In een uitwedstrijd tegen het alweer jaren ook thuis spelende SOPSWEPS warn we naar Amsterdam afgereisd. In een met zes wedstrijden afgeladen wijkcentrum speelden we daar tegen een tiental Amsterdammers. Hieronder een overzicht per bord, enigszins chronologisch geordend.

2. Dennis kreeg met zwart op bord 2 een stelling waarbij hij continu zocht naar een manier om het kleine minnetje weg te poetsen, maar dit minnetje werd steeds groter. Op een gegeven moment stond Dennis helemaal klem en brak de tegenstander de stelling open. De computer is het hier helemaal mee eens, maar niet op de manier zoals wit het speelde. Wit moest namelijk plots genoegen nemen met zettenherhaling om materiaalverlies te voorkomen. Remise.

6. Richard A speelde op 6 tegen Jan Roebers. Wit speelde een wat afwijkende opening en daar kwam ik prima uit. Zwart leek beter te staan en terug in de trein zag de computer de doodsklap die ik niet zag. Helaas gingen er wat stukken af en toen stond het helemaal gelijk, remise!

1. IM Joost speelde een wisselvallige partij tegen Reynir Helgason waar hij wel constant beter stond. Hij wikkelde af naar een dameeindspel, in zijn hoofd omdat hij niets beters had. Hij had echter niet door dat deze stelling (vrijwel) winnend was voor wit, ware het niet dat hij via een blunder eeuwig schaak toeliet.

3. On board 3 FM Joost played a solid opening with white against Machiel de Heer. When Joost got in some small tactics, Machiel anticipated well. After some exchanges, there was not enough material left on the board to continue the fight and a draw was agreed.

10. Ted kwam door onnodige voorzichtigheid met zwart in de opening iets minder te staan, waarna de witten een permanent en prettig plusje hadden. Een vervelende middag dus, want continue verdedigen. Maar de witspeler brak niet echt door, maar ging er wel voor, ten koste van enorme investering op de klok… Toen zwart na stug verdedigen het initiatief overnam gaf wit (met nog twee minuten op de klok) gedesillusioneerd op, op, hij stond ondertussen verloren.

Yasin is back in Delft, and behind the chess board, and how:
4. On board 5, Yasin played a seemingly "push, push and win" game with white pieces. In fact, in the early middlegame the opponent had the opportunity to block the center in his favor at one point. After that was missed, Yasin obtained a connected passer and the opponent had pawn weaknesses on the queen side. Aiming to create another weakness, pawn pushes on the king side opened the h file. Invasion with rooks and queen through the open file brought the victory.

5. Bij Gert ging het al goed fout in de voorbereiding. Hij wist dat Marcel Peek in hun gelederen zat. Hij wist ook dat hij zwart had en al eens verloren had van deze sterke IM in een vervelende variant van de Chigorin een opening waarvan hij wist dat Peek deze zelf ook jaren gespeeld had. Rest mij te zeggen dat ik dit niet voorbereid had (schande) en er nu in dezelfde variant weer keihard vanaf ging.

7. Na de opening bouwde ik een goede stelling. Vervolgens was ik te ongeduldig en daardoor kon mijn tegenstander afwikkelen naar een gelijkstaand eindspel

9. Aan bord 9 speelde Erik met wit een beetje saaie partij tegen een last-minute invaller. Deze was duidelijk tevreden met remise mede gezien het remise aanbod op zet 20. Erik probeerde van alles, uiteindelijk kwam er een dame eindspel met een vrije a-pion op het bord. Deze werd geblokkeerd zodat afwikkeling naar een pionneneindspel de enige winstkans was. Helaas kon de zwarte koning telkens net op tijd de gaten dichten (al zagen diverse toeschouwers ten onrechte (?) winstvarianten voor wit) en werd het remise. Ik hou me aanbevolen voor de winnende variant B.

Als laatste was Ivar bezig, en een remise zou teamwinst betekenen:
6. Ivar kreeg in een chaotisch middenspel groot voordeel na een sterke tussenzet die door de oppo overzien was. Ted bracht een gevleugelde uitspraak: “weet je het niet meer, centraliseer”. Had hij maar opgelet.. In plaats van het pionnencentrum af te breken, dwong Ivar verdere materiaalwinst af. Een volle toren voor en geen single-digit-ply dreigingen. Zou genoeg moeten zijn. Niet vandaag… middels een stuk en kwal-offer en nog eens een stukoffer, nog nipt een remise-eindspel door eeuwig schaak uit t vuur gesleept. Dat eindspel ging na lang ge-emmer en een thematische fout alsnog verloren. Gadverdamme!

Al me al een tot de laatste zet spannende match, die dus uiteindelijk ‘slechts’ een matchpunt opleverde. Eens kijken wat de volgende match (tegen Vooschoten) gaat opleveren, deze keer weer eens thuis.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

07-11-2023 10:20 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller