Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Maroczy en verborgen resources
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Maroczy en verborgen resources Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In New in Chess (4), (2023), 84-87 bespreekt J. Polgar IGM Geza Maroczy.
Maroczy stond bekend als een uitzonderlijk goed verdediger. In de twaalfdelige serie 'Het Middenspel' van Dr. M. Euwe en H. Kramer is deeltje 8 gewijd aan De verdediging, en niet minder dan drie partijen van Maroczy worden daarin besproken - van de 30 partijen in het hele boekje (Polgar kent het boekje, blijkt op pag. 86 van NIC! Mijn exemplaar is uit 1959 en ik weet niet van een herdruk. Zij is wel heel goed geinformeerd!!).
Ook Cholmof stond bekend als een van de beste verdedigers ter wereld (recentelijk wees G. Sosonko daar ook op; zie The essential Sosonko, pag. 351).
Ik had destijds een aantal van hun partijen dan ook bestudeerd (voor zover ik daar tijd toe had, na mijn jonge jaren weinig dus).

Er zijn wel enkele, maar niet heel veel boeken over de elementen van de verdediging - zoals het vermijden van onnodige verzwakkingen, het alle dreigingen inventariseren, het loeren op tegenkansen, het attent zijn op afwikkelingen naar een houdbaar eindspel en de kennis van het eindspel.

Wat beweegt iemand zich zo stug te verdedigen? Is aanvallen niet veel leuker?
Nu ja, in ongeveer in de helft van de gevallen speel je tegen een sterkere speler, een betere schaker. En je komt wel eens minder te staan. En als je niet wilt verliezen, als je niet minder wilt zijn dan een ander, dan moet je de elementen van de verdediging kennen en beheersen.

Maroczy werd door Polgar overigens voor het voetlicht gezet vanwege zijn zoeken neer verborgen resources, tegenkansen; inderdaad een prima verdedigingsstrategie.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 23-10-2023 at 18:42.

13-10-2023 14:46 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Paul Koppens Paul Koppens is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 10-02-2005
aantal berichten: 62

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het punt dat Polgar maakt, is juist dat Maroczy tekort gedaan wordt door hem alleen of vooral als verdediger te zien. Ze noemt zelfs Euwe en Kramer als bron van dat eenzijdige beeld.

Dat je in ongeveer de helft van de gevallen tegen een sterkere speler speelt, waag ik te betwijfelen. Het is in ieder geval niet mijn ervaring uit de tijd dat ik nog schaakte: de meeste tegenstanders waren zwakker en ik had over het geheel van mijn partijen dan ook een duidelijk positieve score. Het ligt ook voor de hand: stel dat iemand een rating heeft van – ik zeg maar iets – 1962, dan zijn er meer zwakkere dan sterkere schakers.

En natuurlijk is het nuttig om je goed te kunnen verdedigen, al was het maar omdat het gepaard gaat met algemene schaakvaardigheden. Maar of het een goed idee is om je daarop in te stellen omdat je toevallig tegen een sterkere tegenstander speelt? Ik denk het niet. De meeste sterkere spelers zijn alleen maar blij met dat soort tegenstand: ze kunnen risicoloos druk zitten uitoefenen en wachten op de fout. Want dat is een hinderlijke eigenschap van sterkere spelers: ze maken minder snel fouten. En iedere zet dat de partij langer duurt, is weer een gelegenheid voor beide spelers om een fout te maken. Dus: aanpakken, die sterkere speler. Ten aanval!

29-10-2023 15:30 Paul Koppens is offline Send an Email to Paul Koppens Search for Posts by Paul Koppens Add Paul Koppens to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Terechte reactie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een prettige reactie van Paul Koppens.

Enerzijds: mijn bewering dat je evenveel tegen sterkere als tegen zwakkere spelers speelt, is voor spelers met een rating van ruim 2000 of zo inderdaad waarschijnlijk onjuist. De meeste ranglijsten op rating wijzen dat ook uit. Ik had beter moeten nadenken. Ook ik heb, net als Paul Koppens, een heel ruim positieve score over het geheel van mijn partijen in teamcompetities. Dat kan ik nagaan, daar had ik statistieken van opgesteld. Goed punt, Paul!

Ten tweede: Polgar beschrijft: "Most sources describe him as a defensive player" en dat geldt ook voor Euwe en Kramer, die hem als accuraat verdediger afschilderen. Hij had dus die reputatie van een verdediger, en meer: van een goed verdediger.
Polgar vult dat aan: zij schrijft ook "Maroczy's play frequently featured daring sacrifices and attacks." en geeft voorbeelden.

Reputaties zijn niet altijd verdiend. Zo is dat.

Dank voor je reactie, Paul!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by winfvdm on 30-10-2023 at 17:42.

30-10-2023 17:39 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller