Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K4 speelt remise tegen Schaakhuis 1 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Sofya Blanter Sofya Blanter is a Female
webcommissie




geregistreerd: 04-11-2008
aantal berichten: 78

DSC-K4 speelt remise tegen Schaakhuis 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De eerste KNSB ronde, meteen uit in Den Haag, ging minder soepel dan verwacht, gezien onze rating op papier. De eerste tegenval bleek toen Quirine niet kwam spelen, ze had de tijden van KNSB en HSB door elkaar gehaald (eerste ronde KNSB dat ze überhaupt speelt), en dacht dat de wedstrijd 's avonds was. Dat gaf ons al een nul op de achtste bord.

De speelzaal zelf was een heel kleine ruimte, waar je nauwelijks om de tafels heen kon, zonder dedicated analyseruimte. Mocht je willen analyseren, dan kon je naar buiten gaan, een cafe-tafeltje naar buiten halen en daar je bord proberen neer te zetten. Met de forse wind die dag, vond ik het persoonlijk ook relatief koud om stil te zitten.

Later bleken vele spelers taaier dan we dachten en sommigen hadden gewoon heel veel geluk gehad. Uiteindelijk bleef alles aan Sander's partij hangen (winst of remise zou een wedstrijdpunt zijn, verlies was wedstrijd-remise), maar hij kon het helaas toch niet ver genoeg uitmelken.



Individuele verslagen:
Sander
Mijn partij tegen Rijnko Baas ging helaas niet zoals ik hoopte. Kennelijk had hij geleerd van de vorige keer dat ik tegen hem speelde, en vermeed hij zorgvuldig mijn antwoord op het Hollands. Al met al kwamen we beide zonder grote kleerscheuren uit de opening en kwamen we terecht in een gelijkwaardig toreneindspel. Er werden over en weer fouten gemaakt, dit leidde echter op geen enkel moment tot een stelling die werkelijk beter was voor mij. Na vele uren hard werken wikkelde ik correct af naar een remise eindspel pion tegen toren, maar juist de schijnbare eenvoud bleek toch misleidend. 1 enkele misstap, en ik verloor alsnog.

Christophe
M’n tegenstander was te laat en werd vervangen door een reservespeler. Vanuit de opening won ik een kwaliteit en daarna 2 pionnen. Daarna was het snel voorbij.

Martin
Een ouderwetse Philidor met rochades aan weerskanten. Ik bezorgde zwart twee dubbelpionnen maar ook het loperpaar. Hij verdedigde goed, werd actief in het centrum en won een pion toen één van zn torens actief werd. Daardoor was zn verdediging verzwakt en won ik zn loper voor twee pionnen. Het eindspel K+P+3p tegen K+6p was voor ons gewone schakers te moeilijk. Remise. Weer een leuke partij !

Roelof
Mijn tegenstander speelde 1.b3 en ik kwam naar mijn gevoel prima uit de opening. Uiteindelijk wist ze toch meer ruimte te pakken, o.a. met een e4-break en kwam ik klem te zitten onder het geweld van de gefianchetteerde lopers. Naar soort stelling om in verzeild te raken, zij was er duidelijk in thuis en ik speel liever tactische stellingen. Wel goed bestudeerd waar het beter kon, op een paar punten had ik wel een betere voortzetting.. Maar geen duidelijke blunders gemaakt

Sofya
Ik kreeg een Benko Gambiet tegen me waar voor mijn doen heel veel zetten verwisseld werden. Volgens engine was ik toen al met een forse +1 bezig, maar gedurende de partij was dat nog niet zo duidelijk. Gelukkig is deze opening relatief simpel te onhouden qua plannen voor wit, dus ik bleef doorontwikkelen, stukken beter neerzetten, en met een beetje hulp van de tegenstander kwam die al heel snel in de knel met veel ruimtetekort. Ergens viel een pion, kwamen er veel penningen op het bord en uitendelijk moest die materiaal opgeven.

Thomas
Ik speelde tegen René Weerts, een bekende bij DSC. In de opening gebeurde niet veel spannends. In het middenspel manoeuvreerde mijn tegenstander zijn toren van f1 naar g3, waarmee hij druk probeerde uit te oefenen op mijn koning. Doordat het centrum gesloten was, had deze aanval niet veel nut. Na een paarde ruil op e4 kreeg ik zelfs controle over het f3 veld, waardoor zijn toren eigenlijk vast kwam te staan. Toen de a-vleugel opende kreeg ik daardoor veel spel en won ik twee pionnen! Zij konden bijna promoveren en ik had berekend dat er geen schaakjes meer waren voor mijn tegenstander. Toen verraste hij mij ineens met een torenoffer waarna hij oneindig schaak kon geven, remise.

Bauke
Mijn partij begon goed, na een wat passieve opening van de tegenstander kwam ik met veel initiatief en een pion voor uit de opening. In het middenspel won ik een tweede pion, maar ging dat wel ten koste van een open koningsstelling. Dit was op zich geen probleem tot ik een beetje greedy was met het winnen van een 3e pion, maar ik wel een zeer gevaarlijke aanval op mijn koningsstelling.
Deze had tot mat kunnen leiden, maar uiteindelijk kon ik eruit lopen (naar de andere kant van het bord) en kreeg ik het initiatief terug met materiaalwinst wat de wedstrijd besliste

 DSC-K41702-Schaakhuis 21611 4 - 4
1Gennip van, A.D. (Sander)1821-Baas, R. (Rijnko)18370-1
2Rebreyend, C. (Christophe)1789-Ullnaess, A. (Anders)01-0
3Verolme, M. (Martin)1747-Roeleveld, E. (Evert)1633½-½
4Westerink, R.V. (Roelof)1707-Kinoshita, K. (Kanako)16730-1
5Blanter, S. (Sofya)1690-Lee, Q. (Quinten)01-0
6Bredewoud, T.P. (Thomas)1621-Weerts, R.J. (René)1490½-½
7Schenkelaars, B. (Bauke)1536-Dijk van, R.K.J.J. (Ruud)13521 - 0
8NA0-Fischer, P. (Per)16820 - 1R

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Sofya Blanter on 23-10-2023 at 11:41.

23-10-2023 11:36 Sofya Blanter is offline Send an Email to Sofya Blanter Search for Posts by Sofya Blanter Add Sofya Blanter to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb de laatste tijd toch hard zitten studeren op eindspelen. Maar dat kon helaas niet voorkomen dat ik dit toch overzag.

Wit aan zet.



Hier speelde ik Kg7, wat helaas verliest. Correct is Ke6.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Sander on 23-10-2023 at 11:51.

23-10-2023 11:46 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller