Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Interne Competitie V4: De laatste HSB thuiswedstrijden
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Interne Competitie V4: De laatste HSB thuiswedstrijden Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maandag werden alweer de laatste HSB thuiswedstrijden van het seizoen gespeeld. Het 3e en 7e team van DSC hadden concurrenten van SHTV en Botwinnik op bezoek, helaas moesten allebei de teams het hoofd buigen voor de gasten. Daarnaast werden er nog 20 partijen gespeeld in de interne competitie, elke tafel werd dan ook benut. (later meer)

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Mees van den Berg-Jorick Laan0-1
2Gert Legemaat-Kees van der Meer½-½
3Alexander Bruschke-Floris Doolaard1-0
4Willem-Jan van den Broek-Henk van den Belt0-1
5Burak Tezcan-Shiraz Alhasan (J)0-1
6Petra Randic-Christophe Rebreyend1-0
7Erik Both-Julian Oskam1-0


B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1André van der Weijde-Bernard Bot0-1
2Willem de Koster-Ahmad Diab Diaz½-½
3Edgar Huisman-Shyam Balasubramanian1-0
4Ed Eveleens-Victor van der Kloet (J)½-½
5Bauke Schenkelaars-Tom van der Zanden0-1
6Mark Bas de Leur (J)-Theo Rekveldt0-1
7Cock Hazeu-Wytze Roël1-0
8Victoria Kucherenko-Jan van den Bolt½-½
9Thomas Bredewoud-Hugo van der Laan1-0


C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1René Poots-Jeroen Mennink½-½
2Bert van der Willik-Maneesh Avadhani1-0
3Wim Meijer-Ernst Hanewald0-1
4Bart van Cleef (J)-Arne Mennink0-1F


Voor de stand van de interne competitie zie: tussenstand

21-03-2023 20:51 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Niemand komt tussen mij en mijn melkpak! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In 1962 was een van mijn eerste schaakboekjes 'De verdediging', deeltje 8 uit de twaalfdelige serie van Dr. M. Euwe en H. Kramer: 'Het middenspel'. 60 paginaatjes, het was net uit, en kostte mij fl. 3,30.
Het was een van de weinige schaakboekjes die ik in die tijd had, en ik heb het dus grondig bestudeerd. Het baseert zich op de leer van Steinitz: Vermijd verzwakkingen!, de leer van Lasker: Zoek tegenkansen! en impliciet de leer van Maroczy: Wees bij gambieten bereid, het gambietmateriaal terug te geven! Daarnaast bleek kennis van het eindspel van belang; ik had een boek van Awerbach gekocht en wist toen naar welke eindspelen af te wikkelen en hoe die te behandelen.
Er zijn maar weinig goede boeken over verdedigen. Ik heb ook 'Grosse Remispartien', van Heidenfeld aangeschaft. Dat is er ook één (de vertaling van dat boek, 'Draw!', heb ik ooit in een boekwinkel tussen de boeken over tekenpakketten zien staan). De meeste schakers geven, terecht, de voorkeur aan aanvallen, maar dat krijg je niet altijd op het bord.

Door mijn ervaring werd ik in teamwedstrijden vaak gezet tegen sterkere tegenstanders op een sterk bord: ik verloor het hoofd niet bij slechte stelling en wist er vaak nog wel een remise uit te slepen, of zelfs nog te winnen!

Afgelopen maandag mocht ik tegen de tienvoudig kampioen van DSC, Gert Legemaat. Hij komt vaak met prachtige vondsten. Hij verraste me in onze vorige partij met een fraaie zet in een bekende variant: 10. Dd1-e1! Ik ging er kansloos af.
Ik had er naar gekeken, en herinnerde me dat ik er iets op gevonden had. Wat ik niet gevonden had, was zijn antwoord op mijn opstelling: 13. De1-d1!! En wat stond die Dame daar afschuwelijk goed. Het was weer pompen of verzuipen.
Na allerlei verwikkelingen met kansen en tegenkansen restte ons in de laatste minuut een remise-eindspel. Een lekkere partij, een welbestede avond.
Mijn laatste partij tegen onze huidige lijstaanvoerder, Jorick Laan, was trouwens ook een geval van een slechte stelling en een nog juist sluitende verdediging.

Ik heb dus de reputatie van Remisekoning.
Ik heb kort voor de eeuwwisseling een statistiekje opgemaakt van mijn externe partijen in de KNSB-competitie. Ik had op dat moment vanaf 1966-67 in de KNSB-competitie gespeeld, in de Hoofdklasse (wat nu Meesterklasse heet), in de 1e klasse, 2e klasse (de meeste) en een paar in de 3e klasse. De verhouding, in tegen de 300 KNSB-partijen, was toen was vrijwel precies 5 : 6 : 4 winst : remise : verlies. 6/15 deel, dus 40%, remise. Om eerlijk te zijn: helaas had ik één verliespartij te veel.
Ik zou wel eens willen weten hoe die verhouding is bij andere ervaren spelers in de KNSB-competitie.

Ben ik echt Remisekoning? Ik zou er niet eens bezwaar tegen hebben... Niemand komt tussen mij en mijn melkpak!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 22-03-2023 at 13:34.

22-03-2023 11:46 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hi Kees, als reactie op je bericht heb ik eens naar al mijn KNSB (competitie- en beker-)partijen gekeken.

Van de tot nu toe 371 partijen heb ik er 110 remise gemaakt, 29,6% van het totaal dus. Het aandeel remise met wit (50 stuks, 29,0%) en met zwart (60 stuks, 30,1%) ontloopt elkaar eigenlijk nauwelijks.

Van mij win je dus makkelijk als het gaat om remises in de landelijke competitie!

BTW: Wat voor melk de KNSB schenkt weet ik niet, dat zou je eens bij het Bondsbureau moeten informeren.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 25-03-2023 at 13:31.

25-03-2023 13:29 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank je, Ted!
Het waren wat oudere cijfers (271 of 286 partijen? mogelijk 256).
Ik had een aparte administratie voor de partijen in de KNSB competitie; van partijen voor de KNSB beker heb ik geen cijfers.
Je hebt meer KNSB-partijen gespeeld dan ik; ik ben gekomen tot 345 partijen. Vanaf 2008 speelde ik niet meer in een KNSB-team, alleen nog een paar invalbeurten. Ik had die laatste jaren minder gewonnen, meer verloren en ook meer remises gemaakt.

Ik zie dat ook ik met wit en zwart ongeveer dezelfde cijfers heb.
Maar ruim 40% is inderdaad veel meer dan jouw bijna 30%.
Als het niet te veel werk is, gaarne gegevens van anderen!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 26-03-2023 at 10:39.

25-03-2023 19:56 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller