Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Interne Competitie N13: Nieuwe en terugkerende gezichten
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Interne Competitie N13: Nieuwe en terugkerende gezichten. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor de tweede week op rij waren er geen externe partijen en ondanks dat een aantal schakers naar Wijk aan Zee waren afgereisd om daar hun geluk te beproeven in het 9-rondig hoofdtoernooi voor de amateurs, was het Denksportcentrum met 28 partijen goed gevuld.

Na vorige week zijn debuut gemaakt te hebben in de interne competitie was Pieter Buzing ook deze week weer van de partij. Hij had een zware kluif aan Erik Both die pas na elven het punt bij mocht schrijven. Eer beide mannen klaar waren met de analyse van de titanenstrijd was het half een en was het aan de bar al tijd voor de laatste ronde. Er was ook een debutant in de A-groep, Floris Doolaard heeft voor de corona-periode tijdenlang bij Krimpen aan den IJssel gespeeld maar woont nu op loopafstand van het Denksportcentrum en kwam zodoende bij ons terecht. Hij nam het op tegen de Taimanov van Mees van den Berg, speelde een prima opening maar had in het middenspel iets overzien wat een stuk kostte. Directe opgave was de enige keuze.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Erik Both-Pieter Buzing1-0
2Jouke van Gosliga-Henk van den Belt1-0
3Jorick Laan-Kees van der Meer½-½
4Alexander Bruschke-Bob Voogt0-1
5Sofya Blanter-Lars Visser (J)0-1
6Floris Doolaard-Mees van den Berg0-1
7Martin Glimmerveen-Petra Randic1-0
8Lucien van de Lisdonk-Rob Smits (J)1-0
9Tom Broekhuizen-Theo Rekveldt0-1


In de B-groep deed Shiraz Alhasan nog een extra stap om zijn greep op het Najaarskampioenschap te verstevigen. Hij is na 13 rondes nog steeds ongeslagen en maakte een verdienstelijke remise tegen de getalenteerde Shandijean Shindi. Christophe Rebreyend speelde voor de verandering eens een eindspel, waar zijn partijen normaliter al veel vroeger met tactische combinaties in zijn voor- of nadeel beslist worden, en dat smaakte naar meer. In een toreneindspel had Simon Broos een aantal kwetsbare punten en Christophe nam vakkundig het punt in ontvangst. Wytze Roël, die al een paar weken meespeelt in de interne, haalde de zettenvolgorde door elkaar in de opening en moest een dramatische stelling zien te repareren. Ondanks een verassing, waar Corniel vast nog een en ander over wil vertellen hieronder, was de stelling van Wytze te rot en was het onvermijdelijke onafwendbaar. Zahra Goharian, die een hele tijd geleden al een keer meedeed in de interne competitie kwam weer langs op maandag en nam het op tegen Ferdinand Schreuder. Het leek lang gelijk op te gaan, met wellicht een klein plusje voor Zahra tot Ferdinand een catastrofale fout beging en zijn koning in opgave omver legde. Voor velen een oude bekende, Albert Kemeling, kwam ook langs op de club. Het schaakvirus had hem na een aantal jaar weer gebeten en hij bewees tegen Victor van der Kloet het spelletje nog niet verleerd te zijn.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Shandijean Shindi-Shiraz Alhasan (J)½-½
2Christophe Rebreyend-Simon Broos1-0
3Ahmad Diab Diaz-Sumit Ganguly1-0
4Jan van den Bolt-Tom van der Zanden0-1
5Edgar Huisman-Gerard Bilars0-1
6Corniel Nobel-Wytze Roël1-0
7Jan van de Donk-André van der Weijde1-0
8Mats Borgen-Henk Stipdonk1-0
9Hugo van der Laan-Tom Stoek1-0
10Cock Hazeu-Varun Kancharla½-½
11René Weerts-René Poots0-1
12Ferdinand Schreuder-Zahra Goharian0-1
13Albert Kemeling-Victor van der Kloet (J)1-0


In de C-groep hield Frank de Zwart, Martin Verolme knap op remise. Martin, die een paar weken gemist had vanwege een nare verkoudheid, staat ondanks de remise nog steeds op de eerste plek in zo goed als verzekerd van promotie naar de B-groep. Swarnangshu Ghosh en Siddartha Sen, hadden ook allebei weer tijd en zin om te schaken maandag. Ondanks relatief weinig ervaring met lange partijen schaken achter het bord wisten ze allebei met de zwarte stukken te winnen van hun ervaren tegenstanders Ernst Hanewald en Jan Torenstra. De laatste partij was een herindeling van jeugdspeler Ariël Simon tegen Herman Zonderland. Het was Ariëls eerste partij in de interne en zodoende is het als wedstrijdleider altijd lastig om zo iemand op de juiste plek in te delen. Ariël bewees echter, tijdens de partij en zeker ook met zijn scherpe analyse achteraf dat hij zeker in de B-groep thuishoort.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Martin Verolme-Frank de Zwart½-½
2Ernst Hanewald-Swarnangshu Ghosh0-1
3Bernard Bot-Dennis Bemelmans1-0
4Bert van der Willik-Simon Dirkse1-0
5Jan Torenstra-Siddartha Sen0-1
6Ariël Simon-Herman Zonderland1-0



Voor de stand van de interne competitie zie: tussenstand

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lars Visser on 24-01-2023 at 11:58.

24-01-2023 11:54 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Lars: Willen...

In mijn partij - zoals Lars schreef - haalde Wytze de volgorde van zetten door elkaar. Dat was in principe genoeg aan mijn zijnde. Ik gaf dubbelschaak (afrekker met paard), en zwart zette daar een paard voor. Geen van beide had door dat dit het schaak niet ophief, ook niet in de analyse...

Daarna ging ik er goed voor zitten. Toch blijkt dat ik toren­eindspelen maar slecht begrijp. Daar liet ik het slippen. Gelukkig voor mij, greep Wytze mis, en won ik toch.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-01-2023 15:30 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor mij was de partij tegen Sofya mijn eerste klassieke partij in meer dan een maand, en pas mijn derde in de interne dit najaar. De opening was een rustige symmetrische Grünfeld waarin er niet veel gerekend hoefde te worden. Toen Sofya de stelling probeerde te compliceren had ze zich misrekend en dat kostte haar een pion. Even later was ook haar koningsstelling erg open en dat leidde eigenlijk meteen tot groot materiaalverlies.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Lars Visser on 25-01-2023 at 20:45.

25-01-2023 12:36 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Wit speelt en ... Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook Jorick Laan en ik hebben weer een lekkere partij mogen spelen.
Ik ruilde mijn loper voor zijn paard, mikte op een eindspel met paard tegen slechte loper. Maar Jorick speelde doelgerichter dan ik, en brak door op de koningsvleugel. Onderschatte ik dat? Toen ik jong was, leerde Carel van den Berg, een IM die in de jaren '60 actief was: zonder paarden kun je maar zelden een koningsaanval doorvoeren. Toch moest ik krabben en bijten om het vege lijf te redden, mijn paardje werd afgeruild, en in deze benarde stelling na de 36e zet zoekt wit aan zet mat, zwart eeuwig schaak ...

Zwart: K. van der Meer


Wit: J. Laan

Beide spelers hadden nog ruim bedenktijd. Beiden peinsden langdurig over het nut van de wereld in het algemeen en de winnende zet in deze stelling in het bijzonder.





(zucht)





(zucht) Txf7 Remise...

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by winfvdm on 25-01-2023 at 17:15.

25-01-2023 17:06 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller