Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Interne Competitie N11: Een drukte van jewelste
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Interne Competitie N11: Een drukte van jewelste Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik mocht met wit tegen Sofya Blanter spelen.
Zij speelde een interessante opening, die ik niet goed beheerste, en in de onderstaande stelling staat ze met zwart duidelijk beter.




Stand na de 21e zet van wit.

In deze stelling wint zwart op elegante wijze een pion. Dat lokt natuurlijk des te meer, omdat de goede, maar wat afzijdig staande loper op h7 aan de slag meedoet!
21..., Pf6xe4; 22. Pc3xe4, Lh7xe4; 23. De2xe4, Td8-d1+; 24. Pf3-e1, Td1xb1;



25. Tc2-e2, a tempo.
Wat is schaken toch een rotspel.

De goede afloop: na 25..., Tb1xe1+; was het eindspel te houden - remise.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Lars Visser on 10-01-2023 at 23:41.

10-01-2023 19:24 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij (tegen Van den Bos) dacht ik met 2. h4-h5 materiaal te winnen na 1. f6xg5. Ik kreeg zelfs na 1. f6xg5 een remise aanbod want na 2. h4xg5 staat het gelijk en mijn computer is het daarmee eens. Maar ik speelde dus 2. h4-h5 en kon opgeven. Ik win weliswaar de pion op e7 maar verlies de pion op g5. Ik had mij verrekend en dacht meer te winnen. Na 4. g5-g4 is de stelling niet te houden.

Overigens stond ik bijna de hele partij slecht. En in het begin had ik dat niet eens door.



This post has been edited 13 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 23-01-2023 at 12:01.

10-01-2023 21:45 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dan ook nog maar de uitslagen van gisteren. Het was een drukte van jewelste in het Denksportcentrum. Er speelden twee teams HSB competitie, een bekerteam en daarnaast werden er nog 18 partijen in de interne gespeeld.

Erik Both deed goede zaken in de A-groep door Richard Oranje te verslaan. Ted en Gert, twee andere titelkandidaten speelden voor de KNSB-beker en kwamen zodanig niet in actie in de interne competitie. Met deze overwinning nadert Erik Ted tot iets meer dan 100 punten. Henk van den Belt en Kees van der Meer hebben hierboven al wat woorden over hun eigen partijen gesproken. Voor Martin bleek arbiter zijn en een eigen wedstrijd spelen wellicht iets teveel van het goede en hij delfde het onderspit tegen Alexander Bruschke.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Richard Oranje-Erik Both0-1
2Henk van den Belt-Henk van den Bos (J)0-1
3Jorick Laan-Bob Voogt1-0
4Kees van der Meer-Sofya Blanter˝-˝
5Alexander Bruschke-Martin Glimmerveen1-0
6Lucien van de Lisdonk-Petra Randic0-1
7Theo Rekveldt-Mees van den Berg0-1


Eerder vermeldde ik hier nog dat Ed een belangrijke overwinning op Simon Broos boekte maar het tegendeel bleek waar. Het was juist Simon die zich met de overwinning op Ed nestelt in de subtop van de B-groep. Michael, die vanwege een herindeling toch niet in de A-groep aan kon treden, bewees maar eens te meer dat hij daar toch echt wel thuishoort door mede promotie-kandidaat Christophe Rebreyend tot opgave te dwingen. René Poots ging in de opening mis in het Hollands en werd na de witte manoeuvre Pg5-Pe6 gedwongen een kwaliteit te geven en zag, terecht, geen heil meer in het doorspelen van de stelling.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Ed Eveleens-Simon Broos0-1
2Michael Stoops-Christophe Rebreyend1-0
3Edgar Huisman-Willem de Koster0-1
4Gerard Bilars-Wytze Roël0-1
5Jan van de Donk-Hugo van der Laan1-0
6Mark Bas de Leur (J)-René Poots1-0


In de C-groep bewees Thomas eens te meer dat hij met een reden tweede staat in die groep, achter Martin Verolme, door Frank de Zwart, met toepasselijke achternaam, aan de kant te zetten. Ook Ernst Hanewald, die een paar mindere rondes achter de rug heeft scoorde weer en Dennis Bemelmans, kersverse DSC-er wist van Wim Meijer te winnen.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Thomas Bredewoud-Frank de Zwart1-0
2Ferdinand Schreuder-Ernst Hanewald0-1
3Arzhang Davazdahemami-Bernard Bot0-1
4Dennis Bemelmans-Wim Meijer1-0
5Herman Zonderland-Jan Torenstra1-0


Voor de stand van de interne competitie zie: tussenstand

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lars Visser on 12-01-2023 at 10:02.

10-01-2023 23:29 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Mark Bas de Leur Mark Bas de Leur is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 24-11-2021
aantal berichten: 36

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Was gezellig maandag.

Opmerking bij verslag:
In het verslag staat dat Ed gewonnen heeft van Simon. De uitslag geeft echter winst voor Simon

11-01-2023 13:39 Mark Bas de Leur is offline Send an Email to Mark Bas de Leur Search for Posts by Mark Bas de Leur Add Mark Bas de Leur to your Buddy List
Simon Broos Simon Broos is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 47

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed opgemerkt. Ed probeerde eens wat anders in de opening, maar dat pakte niet goed uit. Simon won.

11-01-2023 16:27 Simon Broos is offline Send an Email to Simon Broos Search for Posts by Simon Broos Add Simon Broos to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dank voor de correctie, aangepast!

12-01-2023 10:02 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller