Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Nipte zege voor DSC-K1 tegen UVS 1 in spannende wedstrijd 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Nipte zege voor DSC-K1 tegen UVS 1 in spannende wedstrijd Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na de ietwat ongelukkige nederlaag tegen het sterke HMC Den Bosch in de vorige ronde, kunnen onze titelaspiraties in de koelkast (maar nog niet het vriesvak) en moeten we weer (tijdelijk) naar beneden kijken. Zeker omdat in de derde ronde de verre uitwedstrijd tegen UVS 1 op het programma stond, een op papier qua rating best wel sterk team dat echter nog op 0 matchpunten stond.
En dat wilden we graag zo houden.
Met 2,5 invallers in de persoon van Brent , Bob en Jan (min of meer vaste sub) kon dat wel eens een lastige opgave worden.
Ondanks wat wegopbrekingen waren we ruim op tijd in Nijmegen en kon de strijd beginnen.

Het eerste halve punt werd binnengebracht door Brent met zwart tegen de sterke Retera:
“Meteen in de opening werd ik al verrast. Na drie zetten ging mijn tegenstander voor een gambiet, door mij zijn e pion te geven voor actieve stukken en een agressieve pion op d5 die mijn ontwikkeling beknelde. Na wat gemanoeuvreer met onze paarden won hij zijn pion terug. Ik kon echter paardenruil forceren wat ons een benoni-actige pion structuur gaf. Hier bood mijn tegenstander al remise aan omdat er te weinig leven en te veel symmetrie in de stelling zat. Oorspronkelijk tactisch op bord 2 geplaatst maakte het voor mij een makkelijk besluit om de remise aan te nemen. 13 zetten en het half puntje was binnen.”
Helaas kon een andere invaller Bob dit mooie resultaat niet evenaren. In een uiterst scherpe variant van de Siciliaanse Najdorf kreeg hij het
thematische paardoffer op d5 (zwart pion op e6, loper op e7 en koning op e8) over zich heen. Hij durfde dit offer niet aan te nemen, waarna hij wat pionnen verloor en de partij moest opgeven.

Vervolgens kwamen er twee remises op de borden bij Ansh en Richard A.(Richard O. was er niet bij dit keer, waarschijnlijk het zoveelste verlies van ADO Den Haag aan het verwerken?):
Ansh speelde met wit een Maroczy tegen tegenstander Olaf Schoonenberg. Niet veel later kreeg wit een sterk paard op d5 en zwart een sterk paard op d4. De meeste stukken werden geruild en wit dreigde met c5 een vrijpion te creëren. Zwart stopte dit plan en niet veel later werden de torens en dames ook geruild waardoor een ongelijk loper eindspel zich vormde. De koningen en lopers konden nergens binnenkomen en er was geen pionnendoorbraak voor beide partijen mogelijk. Een remise dus.

Tegen de clubkampioen van UVS kreeg Richard een soort van Koningsfianchetto/Pirc tegen zich en er ontspon zich een partij waarin niet al te veel gebeurde. Hij kreeg een beetje druk op pion c5 maar toen zijn tegenstander dit neutraliseerde was de muziek snel uit de stelling. Geen leuke partij vond Richard, maar het was weer een nuttig halfje. Al stonden we toen nog steeds achter (1,5-2,5).

De gelijkmaker werd gescoord door Gert in de meest spectaculaire partij van de dag. Hij speelde zijn eigen shuffle maar ditmaal met zwart (tegen het Engels), met een loper op a7. Wit offerde zijn b-pion voor sterke druk op de dame-vleugel. Op zijn beurt offerde Gert met f5-f4 een pion voor aanval waarop wit verkeerd reageerde. Na enige scherpe verwikkelingen stond Gert ineens (verrassend) totaal gewonnen. Even later gaf wit op.

Helaas konden we niet lang genieten van deze gelijke stand. FM Joost zat op bord 5 met wit net als vorig jaar tegen Jasper Bons. Deze keer kwam er een Trompowski op het bord die Joost een vrije d-pion gaf tegen een (dubbele) f-pion. Na stukkenruil bleef een dubbel toreneindspel over. Joost kwam er te laat achter dat hij hier echt de onderliggende partij was tegen een sterk spelende Jasper en speelde te passief. Na verlies van de d-pion en ruil van één paar torens liet hij in een vlaag van verstandsverbijstering de 2e toren ook ruilen waarna hij geen enkele kans meer had op een halfje.

Teamleider in actie
Teamleider in actie


Maar teamcaptain IM Joost compenseerde dit weer al speelde hij een wisselvallige partij tegen Ivar Heine. Na de opening dacht hij goed te staan, maar hij miste een manoeuvre van zijn tegenstander. Uiteindelijk vond Joost een creatief pionoffer waarmee hij verwarring stichtte. Nadat zijn tegenstander het offer weigerde stond Joost erg goed, maar het lukte hem in het vervolg niet om optimaal te spelen. Uiteindelijk wikkelde hij af naar een eindspel, en toen zijn tegenstander de beste verdedigingen miste, haalde hij de buit binnen met een subtiele torenmanoeuvre.
Tussenstand 3,5-3,5. Nog drie partijen te gaan.

Aan bord 9 met wit kreeg Erik na 1. e4 het damefianchetto (b6) tegen, dat was een tijd geleden. Mijn tegenstander speelde de eerste 10 zetten supersnel, het bleek achteraf dat ik de hoofdvariant speelde, wat leidde tot een tijdachterstand. Voor een keertje speelde ik met de handrem erop (activiteit tegenstander inperken en zelf geen verzwakkingen maken, laat staan een pion offeren), beetje saai, wat mijn tegenstander noopte tot een pionoffer. Hij kreeg daarvoor wat vage aanvalskansen met het loperpaar en twee torens op de h-lijn. Na dameruil en loperruil resteerde een heel goed eindspel voor mij met nog steeds een pion voorsprong, diverse zwakke pionnen bij zwart en een sterk paard tegen een loper. Hij probeerde tegenspel te organiseren maar moest na stukverlies capituleren.
Een technisch redelijk goed gespeelde partij, met eigenlijk slechts één moment van twijfel over de te kiezen zet, zie diagram.


Quizvraagje: Zwart heeft zojuist e6-e5 gespeeld, wat zou u doen met wit?


Hiermee stonden we voor het eerst in de wedstrijd een punt voor en met twee remises erbij zouden de twee matchpunten “kat in het bakkie” zijn!

Het eerste benodigde halve punt werd binnengebracht door Ted. Hij kwam met zwart na een verrassende privévariant in het Engels al snel onder druk te staan. Zijn pionnenstructuur was iets beter, maar de witte stukken waren superactief. Wit miste enkele goede breekzetten, waarna de stelling weer in evenwicht kwam. In het toreneindspel miste Ted een subtiele pionwinst, waarna alles werd afgeruild en het remise werd.
En toen hing alles af van Jan die tegen de speler met de hoogste rating speelde.

Hij mocht met zwart tegen FM Jaap Houben een leuk zetje inzetten dat hij lang geleden had bedacht. Jaap speelde het optimaal, waar Jan eigenlijk wel blij mee was want al die complexe zijvarianten was hij alweer vergeten. Het leidde tot een stelling met een geïsoleerde d-pion, waar Jan droomde over wilde plannen, maar het uiteindelijk bij slechts een pionoffer hield, met duidelijk veel compensatie.
De pion werd teruggewonnen en hoewel het zeer gelijke toreneindspel nog even werd doorgespeeld (beetje slecht voor het hart van sommige toeschouwers) was het laatste halfje binnen!

En de kleinst mogelijk overwinning met 5,5 – 4,5 een feit!

 UVS 12143-DSC121224½-5½
1Ivar Heine1975-IM Joost Michielsen23910 - 1
2FM Joost Retera2247-Brent van Dusseldorp1839½-½
3Olav Schoonenberg2167-Ansh Jakhari2002½-½
4FM Jaap Houben2308-Jan Bosma2082½-½
5Jasper Bons2215-FM Joost van Ruitenburg23411 - 0
6Robbie Manders2090-Gert Legemaat22070 - 1
7Anton van Rijn2229-Richard Ammerlaan2141½-½
8Jan Pijkeren2181-Ted Barendse2138½-½
9Lars Kurstjens2106-Erik Both21180 - 1
10Pepijn van Erp1910-Bob Voogt19601 - 0


Hiermee staan we op een gedeeld derde plaats, vier punten boven de degradatiestreep.
De volgende wedstrijd thuis tegen Voorschoten 1 zal uitwijzen of we de onderste regionen definitief achter ons kunnen laten en weer kunnen gaan dromen van hogere sferen!

Erik Both
(PS. Oplossing quizvraag: Ik speelde Ta1 en de toren komt vernietigend binnen)

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Martin on 08-11-2022 at 15:20.

06-11-2022 21:08 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Foto en quizdiagrammetje toegevoegd

08-11-2022 15:20 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller