Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Inhaalrace DSC-H2 te laat voor kampioenschap
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Arjan
actief DSC-lid


geregistreerd: 13-01-2010
aantal berichten: 51

Inhaalrace DSC-H2 te laat voor kampioenschap Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na de afgetekende overwinning tegen Rijswijk 2 scoorde DSC-H2 er ook tegen DD 2 lustig op los: 6-2. Door een overwinning van Schaakhuis 1 op Promotie 2 is eerstgenoemd team echter al kampioen - waarvoor onze felicitaties!

Na een mooie overwinning vorige week, mochten we deze week direct weer aan de bak, ditmaal wederom thuis. Nu kwam DD-2 op bezoek. Althans, een groot deel daarvan, want hun bord-4 speler had er blijkbaar niet zoveel in en kwam niet opdagen. In februari en maart heb ik nu 2x tegen DD gespeeld (eerst met de HSB Jeugdsterren in februari) en voor de tweede maal op rij een reglementaire overwinning (toen was het overigens wel na vooraf afstemming en waren er wat Corona-gevallen bij de tegenstander). Maar goed, we begonnen de avond dus met een 1-0 voorsprong.

En bijna had ik kunnen schrijven we begonnen de avond met een 2-0 voorsprong, want invaller Brent leek op bord 7 hard op weg naar een mooie miniatuurtje. Hij won al heel snel een vol stuk. Maar Brent had geduld en nam zijn tijd om het stuk te incasseren. Uiteraard was hij wel de eerste die wist te winnen.

Al bijna even voorspoedig verliep de partij van andere invaller Corniel (8). Hij kreeg weliswaar geen stuk in de schoot geworpen, maar pakte al wel snel veel ruimte en domineerde het hele bord. Als pionnen op de 6e rij binnenkomen, je loper terugdringen naar f8, je niet kunt rokeren en je sowieso weinig zinnige zetten meer over hebt, dan weet je dat er iets goed is misgegaan. De reeds geplaatste fragmenten van Corniel spreken boekdelen.

En er was al snel meer goed nieuws. Jouke (3) pakte een pionnetje in een opening die hij goed kende en het was mij al meteen duidelijk dat hij niet van plan was die weer terug te geven. Alle andere pionnen verdwenen weldra van de damevleugel, maar die ene pion hield soeverein stand. De witte stukken van Jouke's tegenstander positioneerden zich allemaal op de acherste linie, om de pion maar tegen te kunnen houden. Toen ging Jouke maar even verder kijken wat er op het bord nog meer te halen viel. In eerste instantie was dat een centrumpion, altijd leuk, en toen hij verder keek zag hij een koning, wat ook een aangename prooi was. De koning werd naar h3 gelokt en toen met een afsluitend pionoffer een matnet in gelokt dat alleen voorkomen kon worden door de dame op te geven.

4-0, dat gaat voorspoedig. De andere partijen zagen er echter minder florissant uit voor ons. Op bord 5 was Jacco voortvarend van start gegaan in een Marshall-gambiet. In het begin zag het er erg veelbelovend uit, maar de tegenstander bleek een kenner en verdedigde erg goed. Jacco verbruikte erg veel tijd, en wist weinig progressie te boeken. De dreigingen werden minder en uiteindelijk in Jacco's tijdnood leek hij nog een mooie paardzet (offer?) gevonden te hebben, maar ook hier werd accuraat verdedigd. Niet meteen het paard aangenomen, dat was desastreus geweest, maar eerst torens geruild, daarna wel het paard genomen; Jacco won in de verwikkelingen een loper terug, beide koningen stonden tochtig, maar uiteindelijk had zijn tegenstander toch de beste aanval. Mooie pot, er vol voor gegaan, maar helaas niet voldoende voor een mooi resultaat.

Naast Jacco speelde Wybe (6) een goede partij. Met wit speelde hij tegen het koningsindisch en Wybe pakte al snel veel ruimte op de damevleugel. Zwart kreeg niet echt tegenspel en kreeg wel een vervelende pion van Wybe op bezoek in zijn stelling. Wybe zorgde er goed voor dat zijn tegenstander zijn stukken niet goed kon coördineren en uiteindelijk zag zijn tegenstander zich genoodzaakt om maar een kwaliteit weg te geven, om enigszins onder de druk uit te komen. In een goede positie voor Wybe ging zijn tegenstander vervolgens door de vlag. Mooie overwinning, 5-1 tussenstand.

Dan onze topborden. Invaller Alexander (1) had de vorige 2 invalbeurten (iets te makkelijk?) gewonnen, waardoor hij nu aan bak mocht op ons topbord. Hier moest hij wel goed aan de bak. Zijn tegenstander speelde de Fried Liver Attack, waarbij Alexander voor de hoofdvariant ging en met zwart een pion gaf voor goede ontwikkeling. Er leek lang ook niets aan de hand voor Alexander, partij leek gelijk op te gaan. Echter, ergens ging het toch nog mis want Alexander verloor een tweede pion en leek een minder (verliezend?) eindspel in te gaan. Op het juiste moment wist hij echter de dames te ruilen en een toreneindspel te bereiken met weliswaar een pion minder, maar het was potremise (de extra pion was een geïsoleerde dubbelpion). De vrede werd getekend.

De enige voor wie ik eigenlijk al heel lang mijn hoop op een goed resultaat had verloren was Willem-Jan op bord 2. Zijn jeugdige tegenstander speelde de opening en het middenspel erg goed en Willem-Jan werd in die fase overklast. Niemand, behalve Willem-Jan zelf, had nog enige hoop op een goed resultaat. Hij stond 3 of 4 pionnen achter in een toreneindspel, hoe kun je dat nou keepen?! Willem-Jan bleef vechten en kansen zoeken en wonder boven wonder wist hij er nog een remise uit te slepen. Prachtig staaltje vechtlust en bijzonder knap teruggekomen. Een toelichting op het schaaktechnische gedeelte heeft hij zelf al gedeeld.

 DSC-H21828-DD 217056/2
1Bruschke, A. (Alexander)1776-Waard de, E.R. (Remko)1824½-½
2Broek van den, W.J. (Willem-Jan)1871-Madularea, D. (David)1744½-½
3Gosliga van, J.S. (Jouke)1813-Wentholt, F. (Frans)16821-0
4Drenthen, A. (Arjan)1867-NO-1-0R
5Heij, J. (Jacco)1925-Timmermans, R. (Raymond)15880-1
6Evenhuis, W. (Wybe)1835-Shin, J. (Jinan)16541-0
7Dusseldorp van, B. (Brent)1765-Voermans, A.J.H. (Adri)17031-0
8Nobel, C. (Corniel)1768-Graaf van der, E. (Erik)17401-0

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Corniel on 30-03-2022 at 08:22.

29-03-2022 10:45 Arjan is offline Send an Email to Arjan Search for Posts by Arjan Add Arjan to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Dolle toren en pat Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde tegen de 12-jarige David Madularea (rating 1744 maar werkelijke kracht volgens zijn clubgenoten al ongeveer 200 punten hoger). Niet te onderschatten dus; hij is vorig jaar april kampioen van de HSB in zijn leeftijdscategorie geworden en in september behaalde hij de 3e plaats in het Nederlands kampioenschap.

Desalniettemin raak ik, nota bene in mijn lijfsopening, op de 15e zet het spoor bijster. Van mijn eerst sterke centrum bleef in no-time niets meer over; na de 28e zet van zwart stond het als volgt.



Willem-Jan van den Broek - David Madularea, 28 maart 2022

Met drie pionnen achterstand stond ik natuurlijk compleet verloren.
Elf zetten later beging David een kleine onnauwkeurigheid.



Hij speelde 29. ... c4 en na 30. bxc4 Txc4 31. Txd6 Tc2+ 32. Kg3 Txa2 33. Td7+ Kg6 34. Txb7 stond ik nog maar twee pionnen achter en was de speelruimte van mijn toren flink verbeterd. Zwart staat nog steeds gewonnen maar moet geen verdere steken laten vallen.



Speelt hij hier Kf5? dan is 35. Tb5+!! axb5 PAT (na andere zetten is het dan vanwege de zwakte van pion h5 ook remise). Wit speelde in de diagramstelling echter het juiste 34. ... Ta3+, haalde vervolgens met Th3 pion h4 op terwijl wit die op a6 won. Op de 57e zet staat het met zwart aan zet als volgt:



Stellingen met zeven of minder stukken (inclusief koningen en pionnen) zijn compleet geanalyseerd: bekend is wat bij beste spel de uitslag is. Zettenreeksen die ook wel als 'table bases' bekend staan. Zie bijvoorbeeld de website https://syzygy-tables.info/ en voor bovenstaande stelling https://syzygy-tables.info/?fen=8/8/8/R6...6K1/8_b_-_-_0_1 . Daaruit leiden we af dat zowel h4, Ke3, Tf3 als Th4 tot remise (zouden moeten) leiden en overige zetten (behalve weggeven van de toren natuurlijk) tot winst - waaruit blijkt dat niet alles zomaar wint!

In de praktijk speelden wij Tg3+ 58. Kh2 h4 en deze laatste zet verdient een vraagteken. Na 59. Ta4+ Ke5 60. Ta5+ Kd4 61. Ta4 Kc5 stond het zo:



En hier is achteraf eenvoudig te zien dat het remise is: wit speelt 62. Tf4 (of e4) en zwart komt vanwege de ongelukkige positie van zijn toren en de beheersing van de 4e rij door de witte toren niet verder.
Ik speelde echter 62. Ta5+? en nu volgde Kb4 63. Tg5 Kc4! 64. Ta5 Th3+ 65. Kg2 Tb3 66. Tg5



De enige winnende voortzetting in deze stelling is Tg3+ (check maar in de table bases!). Maar zwart speelde h3+ en nu wist ik de remise binnen te halen: 67. Kh2 (andere zetten verliezen) Tb2+ 68. Kh1 Tg2 69. Tc5+



en pakt zwart de toren dan is het PAT. Loopt hij weg dan blijven hem schaaks door de DOLLE TOREN achtervolgen. Een niet meer verwachte, zwaar bevochten remise dus.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Upperdog on 30-03-2022 at 14:02.

29-03-2022 13:50 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Of ik wilde invallen? O ja wel. Of ik nu intern speel, of thuis tegen iemand anders. Zetjes zijn zetjes.

En zo geschiede. Op bord 8 met wit. De opening ging zeer voorspoedig. Zwart heeft al een aantal (bekende) keuzes gemaakt die denk ik niet optimaal zijn:



Ik had een voldaan gevoel over deze partij. Een gevoel dat ditmaal niet verstoord werd door de (computer)analyse.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

29-03-2022 16:26 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Leuk verslag Arjan!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

29-03-2022 22:03 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller