Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K2 geeft punt weg tegen koploper Leiderdorp
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC-K2 geeft punt weg tegen koploper Leiderdorp Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 2e KNSB team van DSC heeft bijna voor een verrassing tegen koploper Leiderdorp gezorgd.
Het werd 3,5-4,5 maar een 4-4 (of meer) had er ook in gezeten als er in de slotfase nauwkeuriger was gespeeld door de Delftenaren.


Mark:
Ik speelde weer een van mijn favoriete openingen na mijn masterclass in het eerste. Dit keer ging het een stuk beter, maar door te vroeg d5 te spelen verloor ik 1 en later nog een pion. In het eindspel kon ik beide pionnen terug winnen, maar miste ik 1 tempo om het remise te kunnen houden.

Sander:
Ik mocht het opnemen tegen ex-DSC-lid Lisa Hortensius. Nou wil het toeval dat ik vooraf en grotendeels op de gok een paar partijen van haar had bekeken. Echter week ze af van een partij 4 jaar geleden, dus heel veel had ik daar ook niet aan. We speelden een opening waarin ik als eerste van de theorie afweek, maar dat had ik op het moment zelf niet door. De stelling die ontstond was buitengewoon complex, en wij maakten beide nodige fouten. Ik raakte een pion kwijt, waar ik helaas weinig voor terugkreeg. De laatste 15 zetten voor de tijdcontrole waren spannend. Ik had op een goed moment 20 minuten meer, maar helaas maakte Lisa geen grote fouten en kwamen we beide met vrijwel geen tijd meer over aan bij zet 40. Even ademhalen, wat was er gebeurd? Lisa's pionmeerderheid in het centrum was heel gevaarlijk geworden, en ik was erin geslaagd die via een kwaliteitsoffer te neutraliseren. We hadden dus een gelijk aantal pionnen, allebei een vrijpion, en ik een loperpaar als compensatie voor een kwaliteit. Het hield niet over, maar doordat de stelling tamelijk gesloten was kwam Lisa er niet goed door, en bood remise aan. Dat remiseaanbod heb ik, opgelucht, aangenomen. Ik vroeg me later we af of dat aanbod niet iets voorbarig was, maar met 5 minuten op de klok kan ik me voorstellen dat ze er geen gat meer in zag. Al met al ben ik gezien het ratingverschil zeer tevreden met deze remise.

Pieter:
In de titanenstrijd tussen de twee topscorers in onze poule (we hadden beiden 5 uit 5) kon ik helaas geen wonder verrichten tegen GM Brandenburg. Ik kwam goed uit de opening, miste helaas een fraai aanvalsmotief maar wikkelde in plaats daarvan af naar een gelijkstaand eindspel, waarin ik langzaam werd weggespeeld. Zo gaan die dingen, tussen meester en amateur.

Sofya:
Mijn partij: kreeg een niet meest mainstream versie van een Caro-Kann op het bord met zwart, wat later een voor mij verassende koningsaanval oplevert. Normaal gesproken worden er in dit soort stellingen h6 gespeeld wat vaak koningsaanval minder voor de hand liggend maken. Schrok er wat van, maar wist met een beetje geluk het nog allemaal bij elkaar te houden, zodat het uiteindelijk uitmondde in een heel tactische stelling, met heel veel opties voor beide kanten en nog steeds betere kansen voor wit. Zag een mooi tactiek dat een lokkertje opzette, het leek alsof ik een pion en een kwal weggaf, maar was verliezend voor wit als die de pion nam. Tegenstander zag het niet wat de partij snel beeindigde. In de analyse kwamen we er niet helemaal uit, maar leek erop dat als die het wel had gezien er nog veel opties waren, kon nog beide kanten op.

Henrik:

Mijn tegenstandster en ik verlieten al gauw de gebaande paden en waren dus op onszelf aangewezen. Er ontspon zich een strijd met kansen voor beide kanten. Op een geven moment leek zij een aardige aanval op de damevleugel op te zetten maar die was goed te neutraliseren waarna ik langzaam maar zeker steeds beter kwam te staan. Uiteindelijk kon ik een pion winnen op de koningsvleugel en met een mooie kleine combinatie direct een tweede waarna mijn e-pion achterelkaar door kon lopen van e5 naar de overkant.

Lucien:
Bij mij kwam er een redelijk solide stelling voor beiden op het bord waar beide spelers al vroeg in de partij tevreden waren met de puntendeling.

Martin:
Ik werd verrast door de eerste zet van mijn tegenstander. Na even lang twijfelen besloot ik maar weer eens de gesloten Siciliaan van stal te halen. Blijkbaar had mijn tegenstander daar op gerekend, want die speelde de eerste 12 zetten a tempo.
Ik gebruikte relatief veel tijd omdat ik de opening aan geruime tijd niet meer gespeeld had en ook omdat ik niet tevreden was wat ik bereikte. Ik werd geforceerd het loperpaar op te geven, maar kon de stelling sluiten. Ik had 1 zwakke pion, maar daar konden de witte lopers niet bij. Ik stond misschien zelfs wat beter, maar had niet echt een winstplan.
Gelukkig wist ik in het middenspel wel goed te versnellen, waardoor mijn tegenstander uiteindelijk als eerste echt in tijdnood kwam. Hij opende de stelling om onduidelijke redenen met ...F6, terwijl mijn stukken veel makkelijker konden switchen naar de koningsvleugel. Daarna ging het eigenlijk snel bergafwaarts met zijn stelling. Na de 40e zet leek mat onafwendbaar.
Net toen ik dacht dat hij ging opgeven stond mijn tegenstander op en ging zeuren bij de scheidsrechter waarna het remise werd. Ik zal er niet teveel worden aan vuil maken, maar het moge duidelijk zijn dat ik voor deze tegenstander, nota bene van mijn oude vereniging, letterlijk nul respect meer over heb.

Kim:
Ik had een moeizame opening. In het middenspel zag ik een afwikkeling naar gelijkspel. Alleen mijn uitvoering was ondermaats. De reden waarom mijn zetvolgorde verloor was leerzaam, mijn tegenstander kon zijn toren activeren en eeuwig schaak verhinderen.


Hieronder de persoonlijke resultaten:

DSC Delft 21916Leiderdorp 120643½-4½
Buzing, P.C. (Pieter)2133Brandenburg, D.A.N. (Daan)24680 - 1
Meulenbroek, K. (Kim)2148Otten, M. (Martijn)21500 - 1
Breton, M.R. (Mark)1647Bemmel van, K. (Koert)20820 - 1
Gennip van, A.D. (Sander)1817Hortensius, L.M. (Lisa)2094½ - ½
Blanter, S. (Sofya)1778Splunter van, A. (Arjen)20801 - 0
Glimmerveen, M.A. (Martin)1880Werf van der, J. (Joël)1972½ - ½
Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien)2021Salomons, Q.R. (Quinten)1958½ - ½
Tamerus, H.A. (Henrik)1905Venema, K. (Katja)17051 - 0

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 15-03-2022 at 19:43.

13-03-2022 09:51 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

RE: DSC K2 geeft punt weg tegen koploper Leiderdorp Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Lucien van de Lisdonk
Het werd 3,5-4,5 maar een 4-4 (of meer) had er ook in gezeten als er in de slotfase nauwkeuriger was gespeeld door de Delftenaren.


Wat een eufemisme zeg.

13-03-2022 13:01 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Sofya Blanter Sofya Blanter is a Female
webcommissie




geregistreerd: 04-11-2008
aantal berichten: 78

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Heb mijn verslagje bij Lucien al ingeleverd, maar wilde even een diagrammetje posten, zodat mensen het mooie tactiek van mijn partij kunnen bewonderen. Winst was puur geluk, maar wel een mooie combo.

13-03-2022 18:14 Sofya Blanter is offline Send an Email to Sofya Blanter Search for Posts by Sofya Blanter Add Sofya Blanter to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vind het niet echt geluk hoor. Je had gewoon goed gerekend, het is hooguit geluk dat Arjen wat te snel speelde daar, maar daar kun jij weinig aan doen. En eerder in de partij was ik bang dat je er hard af ging, maar dat lijkt in de praktijk redelijk mee te vallen. Dus prima gespeeld denk ik!

13-03-2022 18:31 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hier ook het verslag van Leiderdorp:

https://www.svleiderdorp.nl/index.php?op...d=37&Itemid=383

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

17-03-2022 15:18 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Wat had je tegenstander te zeuren dan Martin ? Heb ik wat gemist ?

22-03-2022 11:25 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller