Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Rijswijk 3 – DSC-H4, 22 Februari 2022
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Henk Stipdonk Henk Stipdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 01-02-2019
aantal berichten: 12

Rijswijk 3 – DSC-H4, 22 Februari 2022 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met veel kunst en vliegwerk was het op de valreep toch nog gelukt 8 spelers op te stellen, met dank aan velen. De avond begon rustig. De eerste remise viel al snel aan bord twee, bij Kees Korving, die in een gesloten stelling met torens belandde. Cock Hazeu, met zwart aan bord 6, ruilde in de opening vrijwillig een loper voor een paard – en kreeg daar al snel een beetje spijt van. Z’n jonge tegenstander zette een scherpe koningsstellingaanval op over de lange diagonalen… maar overspeelde echter z’n hand. Eerst won Cock een pionnetje. En daarna in de afruil ook nog een kwaliteit. De Rijswijkse witspeler zag in dat het verder kansloos was en zo kwam al vroeg op de avond het eerste volle punt binnen voor het DSC-team. Henk Stipdonk misrekende zich. Soms is het genoeg om m in betere stelling één goede zet van de tegenstander over het hoofd te zien, om langzaam maar onherroepelijk de afgrond in te glijden. Zo stond het na twee uur spelen 1½-1½.
Bij Simon Dirkse (bord 8), Ed Eveleens (bord 1) en Antoon Frehe (bord 5) zag het er nog steeds niet lekker uit, dus verlies van de wedstrijd lag op de loer. Ed kwam met wit wat gemakkelijk uit een Russische opening. Zijn tegenstander bood al vrij snel remise aan. Omdat wij op veel van de andere borden wat minder stonden, speelde Ed door. In later stadium bleek hij toch ten onrechte op winst te hebben gespeeld en na een zwakke zet stortte Eds telling in en maakte zijn tegenstander het netjes af. 2½-1½. Bij Dirk en Antoon zag het er nog steeds niet goed uit. Gelukkig deed Gerard Bilars het aan bord 3 heel goed. Hij hield zijn tegenstander vrijwel de gehele partij onder druk met een d-pion op de zesde rij en won keurig. 2½-2½. Freek Scholten, die op het laatste moment inviel aan bord 7, stond behoorlijk goed en ook hij slaagde erin om zijn partij fraai te winnen. Zijn (leuke) partij kan je naspelen. 2½-3½. We hadden nog minstens een half punt nodig om niet zonder wedstrijdpunten nar huis te gaan. Zat dat erin?
En jawel, dat zat erin. Antoon slaagde erin zijn matige stelling langzaam maar zeker met geconcentreerd spel om te buigen naar een steeds betere positie, die hij in tegen het einde van de avond na een blunder zelfs in winst wist om te zetten. En als klap op de vuurpijl was er die spannende partij van Simon. Hij kreeg een onduidelijke, niet conventionele Siciliaan op het bord en had met de zwarte stukken de rokade bewust lang uitgesteld. Vele schone plannen, veel bedenktijd gebruikt, hij verloor een pion maar wist uiteindelijk toch zijn torens te verbinden. Zijn tegenstander zette continu Simons koning onder druk en bracht diverse schijnoffers die Simon niet mocht of durfde aan te nemen. Hij vertelde mij na afloop dat de pion voorsprong waarschijnlijk niet gemakkelijk naar winst zou leiden bij te voorzichtig spel. Onder grote tijdnood bij Simon kwam er een stelling op het bord met 2 torens en 3 pionnen van Simon, tegen 1 toren, 1 loper en 6 pionnen voor wit. Het lukte om een van de twee torens te ruilen., waardoor een remise-achtige stelling ontstond. Simon speelde echter al op increment; toch hield hij goed stand. Met de koning op een zwart veld hield hij met 1 pion de aanval van de 3 witte pionnen op de damevleugel tegen, terwijl hij met zijn toren druk uitoefende op de pionnen van wit op de koningsvleugel waar Simon met 2 pionnen tegenkansen had.
Wit probeerde door snel spel Simon door de vlag te jagen en blunderde daarbij zijn loper. Hij dacht op de ene vleugel nog te promoveren met de koning naast zijn pion maar Simon offerde zijn toren waarna zijn koning zegevierend naar de andere vleugel liep om de pionnen van wit te verschalken. Uiteindelijk werd het dus verrassend nog 2½-5½ op deze gezellige en spannende avond. Een mooi begin van het competitieseizoen.

Rijswijk 31537DSC415852½-5½
Dop van, E.R. (Erik)1600Eveleens, E. (Ed)16401 - 0
Haas, C.F. (Charles)1656Korving, C. (Cornelis)1652½ - ½
Knigge, J.A. (Hans)1564Bilars, G.H. (Gerard)16000 - 1
Peursen van, D.L. (Davo)1433Stipdonk, H. (Henk)15751 - 0
Huitema, D.J.E. (Doeke)1534Frehe, A.P. (Antoon)16290 - 1
Haksteen, R. (Rick)0Hazeu, C.A. (Cock)15640 - 1
Felix, R.J. (Rob)1434Scholten, F.L. (Freek)00 - 1
Vermeer, E.C.F. (Edwin)0Dirkse, S. (Simon)14380 - 1


This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Tjerk on 27-02-2022 at 13:18.

27-02-2022 00:39 Henk Stipdonk is offline Send an Email to Henk Stipdonk Search for Posts by Henk Stipdonk Add Henk Stipdonk to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Henk mailde me met de vraag of ik in wilde vallen bij de uitwedstrijd tegen SG Rijswijk 3. Mijn laatste partij was in november 2019 tegen Scheve Toren. Ik vroeg me zelf ook af of ik ooit weer eens achter het bord in plaats van het scherm zou zitten. SG Rijswijk is wel mijn oude club dus ik dacht misschien is dit het moment.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

27-02-2022 18:57 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller