Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H1 verliest topper
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC-H1 verliest topper Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maandagavond speelde DSC-H1 de belangrijke uitwedstrijd tegen de grote concurrent: Schaakmat Westland 1, waarbij alle kanonnen meedoen, inclusief IM Jan-Willen de Jong. In principe dé wedstrijd van het seizoen als het gaat om de HSB Hoofdklasse. In het hol van de leeuw, een kerk - waarover later meer, werd een harde 6-2 nederlaag geleden.

Vooraf zat de stemming er goed in, het zou een spannende wedstrijd worden, en er was goed nagedacht over de opstelling. Richard Oranje werd de man in vorm geacht, en hij zou dan aantreden tegen Jan-Willem, de kopman van de tegenstander. Gert wilde bovendien wel wraak nemen op een andere Westlander.

Bovendien gaf het contact vooraf met de tegenstander hoop op een gezellige avond; dit in tegenstelling tot een wedstrijd die ik vorige week in Zoetermeer speelde. Daar wilde de arbiter eigenlijk dat we niet rond zouden lopen en al helemaal niet bij andere borden gingen kijken. Dat dat ook met pak hem beet anderhalve meter afstand kon, dat ging er bij de arbiter niet in. Maar hier in Westland was er een ruime zaal en een goede sfeer. We kwamen op tijd aan, dus er was tijd voor een kopje koffie en het begroeten van wat bekenden die we al lang niet gezien hadden.

De wedstrijd verliep echter een stuk minder rooskleurig. Om te beginnen viel onze opstelling in het water, toen Jan-Willem ineens naar bord 3 liep. Bij Schaakmat zijn ze ongetwijfeld wel gewend aan een tactische opstelling van de tegenstander, dus die hadden zich er op ingesteld. Zo moest Richard ook plaats nemen tegen een creatieve tegenstander en een heel ander spelletje spelen dan hij had gehoopt.

Dat was ook het eerste resultaat. Er kwam een onconventionele opening op het bord, waar beiden al snel out-of-book waren. Daarin bereikt Richard maar weinig, en liet hij zwart met een toren op g2 slaan. Ik dacht dat hij misschien zelfs iets minder kwam te staan, maar naar eigen zeggen trok hij op tijd aan de noodrem. Remise.

Het tweede resultaat kwam een stuk later, maar was ook een remise van een witspeler. Lucien was ontevreden met zijn opening en bereikte niks. Ook hier zag ik wel mogelijkheden voor zwart, maar dat viel nog mee, dus remise was een begrijpelijk resultaat. Lucien verzuchtte dat hij maar wat anders moest verzinnen op deze opening.

Daarna kwam er vooral slecht nieuws. Ted Barendse kwam - eveneens met wit - heel erg goed uit de opening. Als ik Ted goed begreep was het een bekende variant, praktisch bijna gewonnen met wit. Hij kreeg een zeer sterke vrijpion. Echter, hij speelde op de automatische piloot en lette niet op de zwarte dreigingen. Er ging een pion verloren en ik meen later nog een. Dat is Timon van Dijk uiteraard wel toevertrouwd en Ted werd rustig van het bord gezet. Een ontluisterende nederlaag gezien de opening.

Het laatste witbord was Gert Legemaat, die dus tegen Jan-Willem mocht aantreden. Hij speelde volgens mij een uitstekende partij, waarbij ik normaal gesproken optimistisch zou zijn. Maar ja, zo'n IM valt niet zomaar om. Volgens Gert was het een partij met veel subtiele zetten over en weer, waarbij hij veel zwarte dreigingen doorzag. Hij verloor op een gegeven moment een pion, maar dat maakte het nog niet makkelijk. Gert leek de zwarte vrijpion goed te kunnen blokkeren met zijn paard, en de zwarte loper leek zwak te worden. Daarnaast had Jan-Willem weinig tijd. Maar in tijdnood was het juist Gert die een stuk wegblunderde helaas. Nog een nul, en zo was de witscore voor DSC1 dus zeer matig.

Hoe verging het op de zwartborden. Niet veel beter. Erik Both op bord 2 hing de hele wedstrijd in de touwen. Hij werd volledig ingesnoerd door wit en had toch wel wat zwaktes. Voor mijn gevoel kon hij alleen wachten tot wit zijn koningsstelling kon opbreken.

Ook bij Hans aan bord 4 was er weinig goed nieuws te melden. Hij verloor een pionnetje, of misschien zelfs twee. Hij had wel wat vage compensatie, maar ik had niet het gevoel dat hij het echt kon tegen houden. Wit manoevreerde rustig en het leek wachten op de 'final blow'.

Bij Pieter had ik eigenlijk nog eerder een nul geteld. Wit leek in de opening zeer gevaarlijk binnen te komen met een paard en de zwarte pionnenstructuur leek gatenkaas. Pieter overleefde dit echter wonderwel. Maar ook in het middenspel had ik liever wit. Zijn loperpaar leek zeer gevaarlijk. Echter, Pieter is goed in vorm en hield de partij de hele partij nét aan binnen de marge. Het einde heb ik gemist, maar remise was het resultaat.

Tenslotte, ondergetekende aan bord 8. Beide spelers wilden in de opening "eens wat anders doen". Ik had het idee dat dat niet goed voor mij uitpakte, aangezien Frans zijn h-lijn opstoot erg gevaarlijk leek. Frans bleek naar eigen zeggen echter een beetje duf, dronk koffie na koffie en hief de spanning te vroeg op. Daardoor kon ik mijzelf losrukken en na ...Db6 dacht ik dat ik een beslissend initiatief had. Echter, na lang rekenen kon ik de juiste variant niet vinden, ondanks dat er - zo bleek later - meerdere wegen naar Rome waren. Een paar zetten later mocht ik blij zijn dat Frans te horen kreeg dat remise voldoende was gezien de tussenstand. Waarschijnlijk was de dan verschenen stelling wel te keepen voor me, maar Frans had het dan nog een tijdje kunnen proberen. Nu nam hij genoegen met herhaling van zetten die ik niet uit de weg kon gaan.

Daarna bleek dat Hans inderdaad verloren had. Nadat Marnix Hofman zijn stukken geactiveerd had verdween de optische compensatie als sneeuw voor de zon. En ook Erik had - voor mijn gevoel volledig terecht - verloren. Echter, daar bleek dat wit misgegrepen had, en zwart een grote kans gegeven had. Erik miste echter mat-in-3, zo begreep ik van Lucien.

Een kansloze nederlaag dus. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het er nooit echt ingezeten heeft. Schaakmat, gefeliciteerd! Gelukkig was het ondanks de nederlaag wel gezellig. En, omdat we in een kerk speelden kon de bar gewoon open zijn. Zo konden we bij de analyse toch een drankje drinken.

Misschien is het iets voor DSC om Sint Sebastiaan tot beschermheilige uit te roepen, en het Denksportcentrum om te dopen tot Schaaktempel Sint Sebastiaan?

Individuele uitslagen:

 Schaakmat Westland 12085-DSC H120816 - 2
1Menno Pietersma2146-Richard Oranje2019½-½
2Henk van Putten2038-Erik Both21401 - 0
3IM Jan-Willem de Jong2407-Gert Legemaat21991 - 0
4Marnix Hofman2200-Hans Stam21111 - 0
5Timon van Dijk2079-Ted Barendse21521 - 0
6Manfred Kindt2056-Pieter Buzing2096½-½
7Johan Voorberg1898-Luciën van de Lisdonk2036½-½
8Frans Vreugdenhil1858-Martin Glimmerveen1897½-½

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 28-11-2021 at 13:18.

23-11-2021 12:26 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag toegevoegd.

28-11-2021 13:19 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller