Delfts Schaakforum » DSC Forum » Jeugd » Peuterschaak - een ontdekkingstocht
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Peuterschaak - een ontdekkingstocht Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vorige week begon mijn dochter (ze is al weer 2 jaar en 9 maanden) dat ze wilde schaken. Toch wel enigszins verbaasd waar dat vandaan kwam (ze weet dat ik op maandag schaken ben, want dan ben ik niet thuis en wordt er ge-video-beld), maar ik heb haar nooit op het idee gebracht, voor zover ik weet.

Nu ja, het bord er bij gepakt en toen kwam er toch een groot vraagteken in mij boven: hoe bied ik dit aan? Ik heb mijn schaaktrainersdiploma, en ken Stap 1, maar dat verondersteld een cognitieve ontwikkeling die mijn dochter echt nog niet heeft.

Daarnaast, ik ben niet van plan om van mijn dochter een Polar-zusjes achter projectje te maken. Ik heb in mijn schaakcarričre meerdere voorbeelden gezien van pushende ouders waar ik jeuk van kreeg, en ik wil niet in die valkuil lopen.

Enfin, mijn voornemen is om u hier op de hoogte te houden van welke spel-vormen ik heb bedacht die aansluiten bij haar met het vermoeden dat het voor meer hele jonge kinderen geldt.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-04-2020 19:01 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Spel 1: om de beurt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Omdat het mij nuttig leek haar enthousiasme voor het spelletje ook leerzaam te maken, heb ik voor het eerste spel het volgende geprobeerd:

Alle stukken op het bord, en om beurten mag je een stuk bewegen (op het bord). Het idee is dat je kinderen leert dat spel gepaard gaat met restricties, en dat samenspelen inhoud dat je deelt (de stukken in dit geval) en ook de ander mee laat doen.

Restricties


  • Een stuk per veld
  • Of de witte, of de zwarte stukken bewegen


Indi vond dit echt heel leuk. Ze heeft zeker 40 minuten lang samen met mij stukken over het bord bewogen. Ik heb mezelf de beperking opgelegd om alleen zetten te doen, die legaal zijn (behoudens dat zij schaak kon blijven staan), maar dat is feitelijk niet nodig.

Een stuk per vakje vond ze heel logisch, en ook of de ene, of de andere kleur ging makkelijker dan ik had verwacht.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 03-04-2020 at 19:09.

03-04-2020 19:09 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Spel 2: Naast elkaar Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De restricties van spel 1 waren goed blijven hangen, dus vandaag regels iets moeilijker gemaakt. Als de ouder (of docent) een stuk speelt, moet het kind hetzelfde stuk zetten (van de andere kleur uiteraard), en op een aangrenzend veld.

Uiteraard moet je dit ook een keertje omdraaien. Al is het maar omdat je daarmee de situatie krijgt dat ze het stuk op een veld willen zetten dat volledig omsloten is door stukken, en dat mag dan niet, omdat je er niet een stuk naast kan zetten.

Een extra moeilijkheid kan je inbrengen door alleen schuin aansluitend (of alleen recht aansluitend) toe te staan.

Voor tips en suggesties houd ik mij aanbevolen. Glimlach

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

03-04-2020 19:18 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller