Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H2 aan kop na zege op concurrent SHTV 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC-H2 aan kop na zege op concurrent SHTV 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC-H2 heeft haar thuiswedstrijd tegen medekoploper SHTV 1 na spannende strijd met 5-3 gewonnen.

Het belang van de wedstrijd was overduidelijk: in klasse 1a steken SHTV en DSC er op papier met kop en schouder bovenuit - indien op zijn sterkst aantredend heeft SHTV de beste papieren.

En sterk aantreden deden onze tegenstanders: de ratingverschillen aan de borden 1-8 bedroegen -177, -110, -54, -100, +39, -180, +15 en +214 (plussen in ons voordeel). Volgens doctor Árpád Élo zouden wij daarmee (meest waarschijnlijk) de wedstrijd met 4,5-3,5 gaan verliezen.

Het mooie van ons team is dat de individuele krachten niet veel verschillen - we zouden kunnen loten om de opstelling. Ditmaal bezette Jouke van Gosliga het topbord; tegen de sterke Maarten Stolte moest hij in de opening alle zeilen bijzetten om niet onder de voet te worden gelopen. Buurman Wybe Evenhuis verkreeg evenwel al snel een gezonde, op het eerste oog mooie stelling tegen de altijd gevaarlijke Eduard van Dijk. Bent Schleipfenbauer boxte op tegen oud-lid Hans Segers en vocht voor gelijk spel. Arno Wiersma nam het op tegen de postioneel altijd sterke Peter Vorstermans; na de opening stond het ongeveer gelijk. Voor Evert van den Hooven telde maar één ding: winst na zijn vermaledijde nederlaag tegen DD 2 - nu nam hij het met actief spel op tegen HSB coryfee Rik Pronk; mij leek dat onze man met zwart in het vroege middenspel eem klein plusje verkreeg. Pieter Goossens nam het op tegen de sterke Wouter Noordkamp en verkreeg vanuit de opening een goede stelling: zonder gevaar doorspelen en zien of er winst in zit. Willem-Jan van den Broek speelde met zwart onorthodox tegen Gert-Jan Willighagen (je moet wat om je tegenstander te verrassen) - na wit's 13e zet stond het zo:



Vijf zwarte stukken in beginstand en om een indruk te geven van wat er volgde: 10 zetten later waren de zwart pionnen op a, b, c en d van het bord (een mooie puzzel voor de lezer!). Last but not least Arjan Drenthen stond al snel een gambietpion vóór tegen Ben Spierings maar zoals gebruikelijk was dit in ruil voor enige compensatie: in dit geval een dubbelpion en zwakte op c4.

We maken een sprongetje naar een uur of tien, half elf: alle matadoren nog geconcentreerd bezig. Jouke had de opening doorstaan en creëerde tegenkansen; zijn tegenstander bleef loeren naar de zwarte koning. Wybe stond steeds beter maar bij Bent was afgewikkeld naar een stelling met TPL (voor Bent) tegen TT met drie pluspionnen - onoverzichtelijk! Bij Arno waren de zware stukken geruild; de lichte stonden nog op het bord - in evenwicht. Evert had een pion gewonnen en probeerde allereerst alle witte tegenspel te minimaliseren. Pieter's voordeeltje was aan het verdampen; in een toreneinspel moest hij warempel nog opletten. Arjan was zijn materiele voordeel kwijtgeraakt doch stond wat beter; met stukken meer tijd op zijn klok was het een kwestie van niet forceren en blijven zoeken naar kansen. Al met al was er van de einduitslag nog niets te zeggen. Des te mooier dat Willem-Jan een mataanval op kon zetten:



We zijn 14 zetten later dan bij het vorige diagram; wit heeft ten koste van een stuk drie vrijpionnen. Met een zet als Lb4 had hij de strijd gaande kunnen houden (zwart staat echter duidelijk beter) doch hij koos voor 28. b4 en nu volgde Df6 29. Dg4 (beter Dxf6 maar ook dan staat zwart op winst) Pxc5 30. bxc5 Da6! 31. Dxg5



met mat in vier.

Zo'n 20 minuten later volgden meer uitslagen. Jouke had een stuk gewonnen doch beging met minder dan een minuut op zijn klok een onnauwkeurigeheid die zijn tegenstander de mogelijkheid tot eeuwig schaak bood: remise. Bent presenteerde ons vervolgens een daverende verrassing: in verloren stand creëerde hij de schwindel van het jaar door met zijn koning va e7 naar g7 te lopen om van daaruit schitterende matdreigingen tegen de witte koning (op g5 meen ik) kracht bij te zetten. Deze konden slecht door opgave van groot materiaal voorkomen worden en zo werd de voorsprong naar 2,5-0,5 uitgebreid.
Pieter had in de tussentijd een onnauwkeurigheid begaan die de zwarte koning de gelegenheid gaf de witte stelling binnen te dringen - niet te houden en dus een jammerlijke nul. Evert won met nauwkeurig spel nóg een pion en zette de kroon op een uitstekend gespeelde partij: 3,5-1,5. Ondertussen stond Arjan objectief bezien gewonnen (hij was op c7 binnengekomen met dreiging Dd4-g7 mat; tevens hing een zwart stuk op b6. Bij Arno stond het nog steeds gelijk maar in de partij van Wybe was het nodigde gebeurd: hij had zijn tegenstander onder de voet gelopen, hoefde nog slechts de beslissende slag toe te dienen doch overzag een vork met een verloren eindspel als gevolg.

Topscorer Arjan won inderdaad zij partij, Arno speelde remise en Wybe moest helaas in een nederlaag berusten: 5-3 eindstand.

Gedetailleerde uitslag:

1 J.S. van Gosliga 1852 - M.J. Stolte 2029 ½ - ½
2 W. Evenhuis 1861 - E. van Dijk 1971 0 - 1
3 B. Schleipfenbauer 1898 - J.C.M. Segers 1952 1 - 0
4 A.A. Wiersma 1896 - P.A.W. Vorstermans 1996 ½ - ½
5 E.C. van der Hooven 1927 - R. Pronk 1888 1 - 0
6 P.A. Goossens 1844 - H.W. Noordkamp 2024 0 - 1
7 W.J. van den Broek 1904 - G.J. Willighagen 1889 1 - 0
8 A. Drenthen 1846 - B.X.A. Spierings 1632 1 - 0

DSC2 1879 - SHTV 1 1922 5 - 3

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Upperdog on 17-12-2019 at 14:14.

17-12-2019 00:10 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie teamprestatie! Geeft moed voor de rest van het seizoen.

Je hebt mijn partij inderdaad wel goed verwoord. Ik had van alles voorbereid maar niet het gambiet dat ik op het bord kreeg. Rond zet 8 had ik mezelf een hoop moeite kunnen besparen door een tegenaanval met een centrumpion. Maar ik koos voor de op het oog simpele oplossing, waardoor ik degelijk maar heel passief stond. Het kostte me veel zetten en tijd om mijn stukken te bevrijden. Mijn tegenstander speelde misschien niet altijd de beste zet, maar dwong me constant moeilijke keuzes te maken. Die tijd kwam ik uiteindelijk te kort om m'n materieel voordeel te verzilveren. Aangezien ik de laatste minuten niet meer genoteerd heb, heb ik getracht het einde van de partij te reconstrueren. Maar zelfs met de beste wil lukt het me niet de winst zo weg te geven als ik daadwerkelijk gedaan heb. Gelukkig maar was remise een goed genoeg resultaat.

21-12-2019 10:13 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller