Delfts Schaakforum » Overig » Arbitrage » Noise cancelling headphones
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Question Noise cancelling headphones Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onlangs zag ik bij het Haags Weekendtoernooi een speler van Rijswijk rondlopen met een koptelefoon. Hij gaf aan dat hij die gebruikte voor de noise cancelling feature, en dat dit perfect werkte, dus heb ik besloten om zelf ook zo'n ding aan te schaffen.

Maar nu vraag ik mij 1 ding af: wat zijn eigenlijk de regels op dit punt? Mag je zo'n koptelefoon wel gebruiken? (Even aangenomen dat die geen verbinding maakt met een telefoon en dat je hem alleen gebruikt voor de noise cancellation.)

De speelruimte van DSC kan best wel rumoerig zijn, en dan lijkt dit me eigenlijk best wel een ideale oplossing.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Sander on 20-12-2019 at 14:28.

20-12-2019 14:27 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vermoed van niet, maar weet het niet zeker. De FIDE-regels zeggen dat een speler geen elektronische hulpmiddelen bij zich mag hebben. Een noice-cancelling headphone bevat ook electronica, dus die zal denk ik ook niet mogen. Oorkappen zoals bouwvakkers gebruiken (zonder ingebouwde electronica) zullen wel mogen vermoed ik. Al kan je altijd toestemming van de arbiter vragen om zo'n apparaat toch te gebruiken, en die krijgen.

Het FIDE artikel heeft als achtergrond om valsspelen tegen te gaan. Daarom mag je ook geen mobieltje meer bij je dragen tijdens een wedstrijd, maar moet deze op de tafel of in een jas of tas. Hoe te controleren dat oordoppen geen electronica bevatten is dan natuurlijk ook weer een punt dat op kan komen.

De formele regels:

Quote

Artikel 11: Het gedrag van de spelers
[…]
11.3.
2. 1 Tijdens de wedstrijd is het een speler verboden om elektronische apparaten zonder specifieke goedkeuring van de arbiter in het spelersgebied bij zich te hebben. Het wedstrijdreglement kan toestaan dat zo'n apparaat in een tas opgeborgen wordt onder voorwaarde dat het apparaat geheel uitstaat. De tas moet op een door de arbiter goedgekeurde plaats gezet worden. De tas mag door beide spelers niet zonder toestemming van de arbiter gebruikt worden.
2 Als geconstateerd wordt dat een speler zo'n apparaat bij zich draagt in het spelersgebied, dan verliest die speler de partij. De tegenstander wint. Het wedstrijdreglement mag een andere, minder zware straf opleggen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 20-12-2019 at 15:41.

20-12-2019 15:40 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De gedachte dat dit ook kan worden gebruikt voor vals spelen kwam eigenlijk pas na aanschaf bij me op, maar het lijkt me inderdaad wel een terecht zorgen-punt.

Maar begrijp ik uit het artikel van FIDE nou correct dat het finale oordeel hierover in principe bij de arbiter ligt?

Vanzelfsprekend is er van mij geen enkele intentie om hier misbruik van te maken, en laat ik mijn telefoon natuurlijk gewoon uit.

Nu heb ik dit nog maar 1 keer gezien bij een speler van Rijswijk (de arbiter van HWT vond dat kennelijk geen probleem), maar ik kan me best voorstellen dat deze hoofdtelefoons populairder gaan worden. Uit eigen ervaring kan ik inmiddels zeggen dat ze wel verdomd goed werken.

PS:

Overigens zag ik bij DSC4 tegen Rijswijk 3 ook een speler die gebruik maakte van een iPad om te voldoen aan de notatieplicht. (Ik vermoed dat hij vanwege een handicap niet kan schrijven.) Persoonlijk vond ik dat in het genre 'elektronica' veel vreemder.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Sander on 20-12-2019 at 16:06.

20-12-2019 16:03 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vind het al vreemd dat toeschouwers zijn toegestaan. Vaak kan je aan de gezichten van de toeschouwers al aflezen wat ze van de stelling vinden. En zelfs al heeft iemand een pokerface dan geeft de tijd dat hij bij je bord staat al informatie. Bijvoorbeeld als je totaal verloren staat of het is een eenvoudige remise dan blijven ze niet lang toekijken.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 20-12-2019 at 16:33.

20-12-2019 16:30 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Ik vind het al vreemd dat toeschouwers zijn toegestaan. Vaak kan je aan de gezichten van de toeschouwers al aflezen wat ze van de stelling vinden. En zelfs al heeft iemand een pokerface dan geeft de tijd dat hij bij je bord staat al informatie. Bijvoorbeeld als je totaal verloren staat of het is een eenvoudige remise dan blijven ze niet lang toekijken.


En niet alleen toeschouwers. Bij het haags weekendtoernooi kon ik aan het gezicht van mijn directe concurrent in de B groep exact aflezen hoe hij dacht over mijn stelling. (Niet dat ik dat zelf niet kon zien, maar toch.)

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

20-12-2019 17:45 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zag trouwens afgelopen maandag een van onze leden in de interne ook met een dergelijke koptelefoon op. Ik had daar ook (om de hier genoemde argumenten) enige bedenkingen bij.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

20-12-2019 20:05 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De regels die er zijn zijn er zoals gezegd om valsspelen te voorkomen en ik neem aan om ook overlast (als mensen muziek luisteren) te voorkomen.

De vraag lijkt mij: kan er met enige betrouwbaarheid worden vastgesteld dat er geen misbruik van wordt gemaakt? Een legitiem gebruik van een koptelefoon heb ik zelf geen enkele moeite mee.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Sander on 20-12-2019 at 20:17.

20-12-2019 20:15 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie zo'n koptelefoon vaker. Ik ken meerdere spelers die ze gebruiken. Volgens mij geven ze het van te voren aan bij de scheidsrechter, die het vervolgens altijd toestaat. En ik hoop dat ze dat blijven doen, want ik heb er totaal geen problemen mee.

21-12-2019 10:28 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mensen die zo'n koptelefoon gebruiken worden meestal snel afgeleid door omgevingsgeluid of bepaalde soorten geluid. Ik heb er zelf geen problemen mee als iemand met oordoppen zich af probeert te schermen van omgevingsgeluid.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

21-12-2019 13:56 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Mensen die zo'n koptelefoon gebruiken worden meestal snel afgeleid door omgevingsgeluid of bepaalde soorten geluid. Ik heb er zelf geen problemen mee als iemand met oordoppen zich af probeert te schermen van omgevingsgeluid.


Heb je het al meegemaakt in competitiewedstrijden dat er iemand met een koptelefoon aan je vroeg of hij die mocht gebruiken? En hoe reageer je daar dan op?

Het zijn er nu nog niet heel veel, maar ik verwacht echt dat dit aantal gaat toenemen. Een koptelefoon heeft toch wel grote voordelen boven oordoppen:

1) ze zijn veel comfortabeler.
2) de ANC van die hoofdtelefoons leidt echt tot een bijna volmaakte stilte. Dat kan ik van oordoppen niet zeggen, daarbij hou je altijd een soort constante laagfrequente ruis over.

Zoals gezegd: ik begrijp de zorgen op dit punt volledig. Toch denk ik dat dit soort technologie een enorme aanwinst kan zijn voor de schaaksport, zeker op akoestisch wat minder gelukkige speellocaties.

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Sander on 21-12-2019 at 14:32.

21-12-2019 14:17 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller