Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K3 wint weer en stijgt naar de tweede plaats
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC-K3 wint weer en stijgt naar de tweede plaats Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na de kansloze nederlaag in de vorige ronde werd de volgende Zeeuwse tegenstander wel verslagen. Goes 1 werd met 5-3 naar huis gestuurd. De twee invallers, Walter en Henk, deden het voortreffelijk en wonnen beiden.

Hieronder de persoonlijke verslagen.

Henk (7)

Na de opening gingen de dames aan de zwier. Maar het ijs bleek te dun.
Daarop werden alle zware stukken van het bord verwijderd. Remise leek onvermijdelijk.
Mijn paard sloeg op de vlucht en rende naar de stal van mijn tegenstander.
Tezelfdertijd verloor ik een pion en kreeg een vrijpion tegen die niet te stoppen leek.
Vervolgens gaf mijn tegenstander twee pionnen weg. Minstens een teveel.
De dames werden weer op het bord gezet en er even later weer vanaf gehaald.
Met een pion minder en zijn koning buitenspel gaf mijn tegenstander het op.

JP (5)

Ik speelde met zwart op bord 5. Er werden snel een aantal stukken geruild. Even leek het erop dat ik wat druk op de witte stelling kreeg. Dat bleek een illusie en wit had met zijn vrije d-pion voldoende tegenspel. Remise dus.

Jouke (4)

Ik speelde een tamme wedstrijd. De opening kostte me veel tijd om te doorgronden. Uiteindelijk had ik een gunstige pionnenstructuur maar mijn stukken kon ik niet goed activeren. Toen de zware stukken geruild werden op de enige open lijn bood mijn tegenstander remise aan. Ik nam het aan in de veronderstelling dat de stelling in evenwicht was. Achteraf bezien had ik het eindspel door kunnen/moeten spelen, want ik overschatte de kracht van het loperpaar in de slotstelling.

Mark (8)

Speelde een hele rare partij. Was te overmoedig door dat mijn tegenstander de indruk gaf niet te kunnen schaken. Won na 7 zetten een paard, (6...Pxe4 7 Da4+) en mijn tegenstander had toen al 30 minuten verbruikt. Toen ik te agressief door ging gaf ik te veel compensatie waardoor ik uiteindelijk zelf onder grote druk kwam te staan. Uiteindelijk kwam ik zelfs verloren te staan, maar toen gaf mijn tegenstander ook nog haar dame weg in tijdnood, waardoor ik na wat winst kansen te missen alsnog remise speelde.

Pieter (1)

Ik kwam ongeveer gelijk uit de opening, maar gaandeweg werd ik een beetje weggespeeld. Mijn tegenstander miste één tactische winst en daarna vlakte het wat af. Ik had toen al voldoende tegenspel, maar toen hij even niet oplette mocht ik met mijn dame en loper binnenkomen waarna mijn tegenstander op kunstige wijze zelf eeuwig schaak moest afdwingen. Remise dus.

Wim (3)

Ik speelde een openingsvariant waarmee ik nog nauwelijks praktische ervaring had. Wit offerde een pion waar ik niet goed op reageerde. Ik probeerde nog af te wikkelen naar een eindspel maar dat werd tactisch weerlegd. Daarna was er geen houden meer aan.

Walter (6)

Ik kwam goed uit de opening en wilde gelijk naar de koning. Ik deed het ergens verkeerd, en zwart kwam sterk terug. Met een kleine truc won ik een pion. Helaas gaf ik deze snel terug en zwart had kunnen toeslaan. Hij koos echter voor dameruil, en het eindspel was eenvoudig voor mij gewonnen.

Lucien (2)

Ik kwam redelijk goed uit de opening en ik hield de druk op de zwarte koning via de d-lijn. Daar werd uiteindelijk de d-pion buitgemaakt en daarbij bezorgde ik mijn tegenstander ook nog een dubbele f-pion. Ik wikkelde af naar een dubbel toren-eindspel met pluspion dat vrij eenvoudig won.


De persoonlijke resultaten waren:

DSC Delft 3 Goes 1
Buzing, P.C. (Pieter) 2068 Kaap van der, J. (Jos) 2185 z-w ½ - ½
Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 2023 Clercq le, M. (Maxim) 2018 w-z 1 - 0
Kortis, W. (Wim) 2140 Grochal, J. (Joey) 2318 z-w 0 - 1
Gosliga van, J.S. (Jouke) 1852 Nieuwenhuijse, L.C.J. (Louis) 1936 w-z ½ - ½
Zandwijk van, J.P. (Jan-Peter) 2072 Burgerhoff, M.J. (Rinus) 1882 z-w ½ - ½
Anema, W.J. (Walter) 2012 Feijter de, C.E. (Niels) 1741 w-z 1 - 0
Belt van den, H.T. (Henk) 1754 Welten, J.S.P. (Hans) 1786 z-w 1 - 0
Breton, M.R. (Mark) 1644 Jong de, C.W.E. (Eliza) 1622 w-z ½ - ½
Gemiddelde Rating: 1946 Gemiddelde Rating: 1936 5-3

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 17-12-2019 at 08:40.

14-12-2019 23:08 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

This post has been edited 14 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 17-12-2019 at 11:08.

15-12-2019 20:16 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En hierbij het verslag van de tegenstander, niet wetende wie bij ons de echte invallers waren.....

Goes 1 heeft zichzelf in de voet geschoten door met 5-3 te verliezen van DSC Delft 3. Het leek erop dat we de wedstrijd mogelijk zouden gaan winnen maar veel goede stellingen werden verpest.

Zoals te zien valt hadden beide teams de nodige invallers waardoor er op voorhand sprake was van een gelijke strijd. Ben te lui om de gedateerde KNSB-ratings van augustus aan te passen ondanks dat de NOSBO site claimt dat deze van november zijn. Nota bene kloppen de ratings op het gedrocht van een site van de schaakbond wel maar goed het veranderd weinig aan het beeld... Voor ons was Eliza, die in Rotterdam studeert, er weer eens bij. Dit betekende ook dat Goes 2 zich niet nog verder zou moeten verzwakken. Het last minute wegvallen van Remco hielp in ieder geval niet... Het is allemaal nog niet direct ons seizoen om het voorzichtig uit te drukken en dat bleek ook deze wedstrijd wel weer:

Uw verslaggever had zichzelf toch voorgenomen eens een potje te winnen na een onthutsend slechte reeks op het niveau derde klas: 1,5 uit 5 en sinds maart niet gewonnen... Daar zat natuurlijk wel een belachelijke nul bij en 2 remises tegen ok tegenstanders maar goed. In ieder geval werd aan het derde bord gehakt gemaakt van Wim Kortis (2054). De tegenstander ging voor een Ben-Oni opzet met Pe7 maar kwam nooit aan de follow-up ...f5 toe. In plaats daarvan ging hij, na het witte Lf4, voor het andere typische idee g6-g5 gevolgd door Pe7-g6 en dan een Paard of Loper naar e5... Probleem was alleen dat wit zelf e5! speelde voordat zwart daar een stuk kon zetten... Een pionoffer dat ook Stockfish helemaal fantastisch vind... In het vervolg bleken de witte velden, mede omdat zwart Lg4xf3 had gespeeld, veel te zwak in het zwarte kamp... In een al verloren stelling probeerde zwart zijn problemen met f5 op te lossen maar dat resulteerde alleen maar in snel mat.

Eindelijk eens een steuntje in de rug voor het team dat mocht ook wel eens een keer... Maxim kon dat steuntje duidelijk goed gebruiken want hij ging in de opening de mist in tegen Lucien van Lisdonk (2065). Er resteerde een hele lastige stelling zonder dames waarbij Maxim, om de druk op zijn koning te verlichten, wel een pion moest geven. Verder ook nog een lelijke dubbelpion op de f-lijn. Geen fijne situatie. Maxim vocht nog hard en kreeg zelfs nog iets van kansjes omdat wit het dubbel toreneindspel niet helemaal handig speelde met c4?! maar de stelling was gewoon te slecht. Maxim wist nog f en h te bereiken wat theoretisch remise is... Als alles goed staat. Alleen de koning en toren konden nooit hun posities innemen.... Een gelijke stand dus.

Louis ondertussen kwam remise overeen met een van de invallers Jouke van Gosliga (1922). De stelling was er ook bepaald niet naar om door te spelen... Althans voor zwart. Louis had een krakkemikkige loper in een eindspel met lichte stukken. Had ik met wit altijd doorgespeeld maar de invaller was duidelijk content met remise. Toegeven er was heel wat nodig voor geweest voor wit om te winnen maar goed.. Zo dus een gelijke stand met 5 partijen bezig.
Nu was de stelling van Niels geen pretje te noemen maar de overige 4 partijen leken toch eigenlijk allemaal de kant van Goes op te gaan. Dat kwam dus niet uit...

Dat Niels niet goed stond wel... Hij verloor inderdaad van Walter Anema (2056). Niels stond vanaf de opening gedrongen. Wit had de vrije hand en kon naar hartenlust prikken. Het ging pas echt mis bij zwart toen hij zijn paard eindelijk op e4 positioneerde. Wit kon dat paard afruilen tegen de witveldige loper en vervolgens tactisch een pion winnen. Niels probeerde nog actief te worden maar zijn stelling was veel te slecht.

De eerste partij die net niet onze kant op viel was die van Rinus. Hij kreeg in een eindspel D+T vs D+T de kans met een gevaarlijkere vrijpion tegen Jan-Peter van Zandwijk (2118). Volgens Rinus had hij 1 echte kans maar die werd niet gepakt waarna het toch allemaal remise bleek te zijn...
2 blunders beslisten eigenlijk de match. Of eigenlijk 3.... Allereerst Jos... Die voelde zich heel erg slecht tegen Pieter Buzing (2080) maar dat belette hem niet de tegenstander weg te spelen... In een stelling met zware stukken en ongelijke lopers leek het niet goed te gaan met zwart. Dat klopte ook maar Jos miste een opzichtige winst met torenoffer op g7... In het vervolg liet Jos geheel onnodig een zwarte invasie toe tegen de witte koning. Hij dacht wel eerst mat te geven maar de zwarte koning stond betrekkelijk veilig op f8... Dat had wit zich niet gerealiseerd. Stellingsgeluk was dat een torenoffer op g8 nog eeuwig schaak betekende... Hierbij had zwart dan weer de mazzel dat hij nog net Ke8-e7 heen en weer kon doen want Ke6 had zelfs nog verloren met een toren meer... Maar toch een verspilt halfje....

Bij invalster Eliza kwam er een bizarre partij op het bord tegen Mark Breton (1787). 2 invallers dus het niveau toch net wat lager hier wellicht. Eliza ontbrak het wellicht wat aan ritme en zo gaf ze al in de opening zomaar een stuk weg Pxe4?? werd simpel beantwoord met Da4+... In het vervolg gooide zwart de koningsvleugelpionnen brutaal naar voren en raakte wit totaal de kluts kwijt. YT had even gemist dat Eliza een stuk achter stond tot veel later in de partij, daar reken je niet op..., en dacht dat Eliza een sterk offer had gebracht. Wit zag het niet meer en verloor zijn stuk terug met rente... Vervolgens gaf hij ook nog een volle toren weg voor wat rommelkansen tegen de witte koning (lees een paar schaakjes) In totale paniek met 2 seconden op de klok speelde Eliza Kd6?? ipv Kf6 wat haar een volle dame kostte in plaats van 'wit geeft op'. Nu stond wit weer dik voor... Maar die was nu aan de beurt om te gaan knoeien en wist vakkundig zijn eigen koning in een matnet te helpen. Het won nog net voor wit maar in tijdnood zag de Delftenaar dit niet en gaf een toren prijs. Per saldo hielden we een eindspel D vs TL over... Alle resterende pionnen gingen eraf... Remise dus. Ongetwijfeld de enige correcte uitslag van deze partij. Maar we hadden toch wel een beetje op een vol punt gerekend toen Eliza een volle toren voor stond...

En daarmee was de wedstrijd wel een beetje gaan vliegen want Hans had zijn winnende voordeel om zeep geholpen tegen de ratingloze Henk van den Belt (1754N). De stelling leek in balans totdat Hans met zijn koning naar een eenzaam zwart pionnetje op de damevleugel kon lopen en met de opmars van de b-pion kon beginnen. Hij deed het echter niet helemaal goed op de koningsvleugel en kon zo zwart tegenspel niet verhinderen... YT zat al helemaal te praten over de 'Troitzkylijn' en dat de 3 (!) zwarte pionnen die zwart over zou gaan houden veel te ver waren tegen de 2 witte paarden... Alleen Hans ging helemaal niet voor dit eindspel maar speelde het bizarre Ka7??-b8-c7 in plaats van een stuk te cashen... Een alles of niets poging ongetwijfeld al zei Hans dat hij het eindspel niet had zien aan komen... In ieder geval verloor hij door dit tijdverlies zelfs de partij nog omdat de zwarte pionnen te ver waren...

Een volkomen onnodige nederlaag waarbij Goes de kansen niet afmaakte en een beetje voor sinterklaas speelde voor de thuisclub. Minimaal een gelijkspel had toch zeker behaald moeten worden. Zo wordt het, op de gedeeld laatste plaats met 3 andere teams, nog een heerlijk 2020 deel van het seizoen...

17-12-2019 08:51 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller