Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Interne competitie (N11) Gert Legemaat verstevigt koppositie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N11) Gert Legemaat verstevigt koppositie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep versloeg koploper Gert Legemaat met de zwarte stukken Martin Glimmerveen. Achtervolger Ted Barendse kwam na een spannende partij tegen Bram van der Velden niet verder dan remise. Ook Bob Voogt en Kees van der Meer, en Simon Broos en Corniel Nobel deelden het punt.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Martin Glimmerveen-Gert Legemaat0-1
2Bram van der Velden-Ted Barendse½-½
3Bob Voogt-Kees van der Meer½-½
4Rob Smits-Henk van den Belt0-1
5Simon Broos-Corniel Nobel½-½
6Arjan Drenthen-Evert van den Hooven1-0


In de B-groep won koploper Raymond Thomas een keer niet; Maarten Kwaaitaal hield hem op remise. Achtervolger Pieter Goossens won wel en verkleinde het gat met Raymond. Theo Rekveldt versloeg Hugo van der Laan, waardoor Hugo naar de vierde plaats zakte. Sander van Gennip speelde na vele jaren van afwezigheid weer een partij in de interne competitie. Hij was het duidelijk nog niet verleerd: Sander won van Henk Stipdonk.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Raymond Thomas-Maarten Kwaaitaal½-½
2Victor van der Kloet-Pieter Goossens0-1
3Theo Rekveldt-Hugo van der Laan1-0
4Gerard Bilars-Ronald Kraakman1-0
5Cock Hazeu-Ferdinand Schreuder1-0
6Sander van Gennip-Henk Stipdonk1-0
7Zimo Sibbing-Eric Wagter0-1


In de C-groep won koploper Eric Wagter en verstevigde daarmee zijn koppositie. Hij zag namelijk hoe concurrent Ed Eveleens onderuit ging tegen Simon Dirkse, en Shyam Balasubramanian kwam niet in actie. Lars Visser boekte alweer zijn vierde overwinning. Ditmaal was Michael Stoops het slachtoffer. Mees van den Berg debuteerde in de interne, en was daarbij zeer succesvol. Hij versloeg meteen Sumit Ganguly.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Simon Dirkse-Ed Eveleens1-0
2Stijn Berghout-Hans Hendriks½-½
3Bert van der Willik-Christophe Smet0-1
4Bart van Cleef-Joop van Ham1-0
5Lars Visser-Michael Stoops1-0
6Ankie Verhaart-Gabe Hoekstra1-0
7Mees van der Berg-Sumit Ganguly1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-12-2019 02:15 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Weer een memorabele partij Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik mocht, met zwart, spelen tegen een van de vele Grootmeesters van DSC. In deze partij had ik mijn best gedaan om een vijandelijk pionnetje op e5 te verwijderen, en dat was gelukt. Er was een scherpe stelling ontstaan. Ik geef een paar kernstellingen van de partij als op een geborduurd wandtapijt, een variant van het Tapis de Bayeux (P.S. Het Tapis de Bayeux geeft een geborduurd verslag van de Slag bij Hastings, 1066). We beginnen met Stelling 1.



Stelling 1

De verdediging van de loper op e5 door de dame op b5 is wankel. Mijn collega-Grootmeester van DSC bekeek dan ook de sterke zet 28. a2-a4!, verontrust de zwarte dame. Op 28..., Db5-e2; volgt 29. Td1-e1, en wit wint de loper.
Maar nee; als je nauwkeurig rekent, zie je dat zwart vervolgt met 29..., De2xe1+; 30. Pf3xe1, Tf4-e4; en er dreigt mat op e1 en ook damewinst op g3 (zie Stelling 2): zwart wint zelfs!



Stelling 2

Maar nee; wit heeft hier 31. f2-f4! De witte dame staat niet meer aangevallen en de dame dekt meteen het paard! Gaat wit nu toch winnen?
Maar nee; er komt 31..., Le5xf4; 32. Dg3-c3, de dame gaat weg van het veld waar ze aangevallen werd, dekt het paard en dreigt tegelijk mat. Het zwarte antwoord is dus gedwongen - en sterk. 32..., Lf4-e5; 33. Dc3-d2, Le5-f4; Jawel! (Zie stelling 3).



Stelling 3

Als wit het paard wil blijven dekken - en wat moet je anders - kan iets volgen als 34. Dd2-d1, Lf4-e3+; 35. Kg1-h2, Tf8-f1; wit geeft hier eeuwig schaak.

Het is een lange variant. Lasker schreef: Long variation - wrong variation. Maar het lijkt te kloppen. Het zijn voor de hand liggende, nagenoeg gedwongen zetten. Mijn collega-Grootmeester van DSC gaf na afloop van de partij aan, dat hij een en ander gezien had. Hij is een sterke Grootmeester van DSC!

Hij speelde dan ook niet 28. a2-a4, maar 28. Td7xb7. Het berekenen van varianten had veel tijd gekost, en met weinig bedenktijd bood wit later remise aan.
Een memorabele partij. Ook daar zie ik weer met genoegen op terug.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by winfvdm on 12-12-2019 at 16:54.

12-12-2019 14:36 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kreeg tegen Simon Broos een halfje meer dan waar ik recht op had. Ik kwam iets beter de opening, maar ik overschatte mijn voordeel en kwam daarna langzaam iet slechter te staan. In Simons tijdnood miste ik een enorme dreiging en daarna stond ik totaal verloren. Simon wist de weg naar winst in ernstige tijdnood (gelukkig voor mijn) niet te vinden.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-12-2019 20:26 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller