Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K3 kansloos onderuit in Zeeland
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC-K3 kansloos onderuit in Zeeland Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 3e KNSB team is met een kansloze 1,5-6,5 nederlaag naar huis gezonden door het sterke Landau Axel. Zij staan nu ongedeeld op kop in 3G. Wij staan nu gedeeld tweede.

We hebben zelfs nog een op voorsprong gestaan na de remise van Lucien en winst van Henrik, maar hierna was voor ons de koek op. Op de meeste borden was de tegenstander eenvoudigweg beter....

Hieronder de verslagen van de spelers zelf op hun partij.


Mark

Ik kreeg te weinig op de koningsvleugel en werd vervolgens netjes opgeruimd via de dames vleugel. Precies zoals wit dat graag wil, maar leerzame partij dus voor mij.

Wim

Ik koos na de opening voor een afwikkeling van toren en 2 pionnen tegen loper en paard. Dat bleek iets minder voor mij. Op zet 25 miste ik helaas een kans op een afwikkeling die een klein plus zou hebben opgeleverd. Daarna verloor ik de pluspionnen. Mijn tegenstander maakte vervolgens geen fout meer. Rond de 40e zet kon ik verder materiaalverlies niet voorkomen en was verder spelen niet meer zinvol.

Pieter

Ik opende vrijwillig mijn g-lijn met gxf3, hopende op een aanval, maar ik vroeg teveel van mijn stelling toen ik perse het loperpaar wilde behouden. Mijn tegenstander won een kwaliteit en uiteindelijk was ik degene die mat ging.

Jan Peter

Ik speelde tegen de sterkste speler van Axel Landau. Ondanks tijdverlies in de opening door veel paardzetten bereikte ik nog wel een redelijke stelling. Na een foute damezet ging het meteen mis. Wit kon een kwaliteit winnen, maar gaf er de voorkeur aan met zijn vrije d-pion door te stomen. Met een fraaie combinatie met paardoffer liet hij mij kansloos en boekte een overtuigende overwinning.

Jouke

Ik ben volop bezig een meer bevredigend antwoord te vinden op de engelse opening. Vandaag moest ik met de billen bloot, in een variant die normaal gesproken naar een Tarrasch leidt. Wit wilde echter meer en probeerde een positioneel ijzersterke stelling te krijgen. Ik wist echter dat zwart dit kon counteren met een sterk pion offer. Als zwart al zo vroeg een centrumpion kan offeren met geforceerde dameruil, dan is het wel prettig dat je het van te voren gecheckt hebt. Zo wist ik dat ik op rozen zat. Al miste ik de beste voortzetting, mijn positie speelde heerlijk. Zelfs nadat ik een kwaliteit blunderde had ik nog volop compensatie. Mijn tegenstander wist zich echter onder alle druk uit te murwen en nam knap de bovenhand. Zelfs in tijdnood wist hij alle trucjes te omzeilen en won overtuigend.

Henk
Na de opening verloor ik het loperpaar. Mijn tegenstander opende de stelling en won door middel van een combinatie een pion. Maar dat had als nadeel dat zijn actieve toren en loper waren afgeruild. Daardoor kon ik mijn stukken op betere velden zetten waardoor ik tegenkansen kreeg. Uiteindelijk wist ik die kansen niet te benutten. Maakte in tijdnood inschattingsfouten en verloor de partij met een maf paardoffer.

Henrik
Na een rustige opening van beide kanten kwam het moment dat ik een plan moest verzinnen. Dat lukte maar helaas was het niet zo’n goed plan. Gelukkig zag ik dat nog net op tijd waardoor ik de stelling kon openen ipv rustig te verliezen. Dit ging wel gepaard met een pion offer, dat tijdelijk had moeten zijn. Helaas speelde ik daarbij het juiste plan in de verkeerde volgorde. Ik stond toen dus gewoon een pion achter, maar wel in een stelling met veel activeit voor beiden. Dit speelde ik handiger (of mijn tegenstander niet zo goed) en ik won de pion terug in een goed tot gewonnen staand eindspel. Mijn tegenstander was hierdoor zo van slag dat hij pardoes een stuk weggaf en kon opgeven.

Lucien

Mijn tegenstander wilde blijkbaar direct in de opening al de scherpe kantjes ervan af halen door te kiezen voor een bepaalde ruilvariant. Dit leidde tot een rustige opbouw van beiden waarbij er voortdurend sprake was van balans en geen van beiden voordeel had of kon verkrijgen. Na 18 zetten werd de vrede dan ook getekend.


Hier de persoonlijke resultaten:

Hugaert, A. (Arthur) - 2128Kortis, W. (Wim) 2140 1 - 0
Froeyman, H. (Helmut) 2268 - Zandwijk van, J.P. (Jan-Peter) 2072 1 - 0
Dubbeldam, C.J. (Nick)2006 - Buzing, P.C. (Pieter) 2068
1 - 0
Vliet van, D. (Dennis) 2067 - Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 2023 ½ - ½
Verhaeren, G. (Gertjan) 2067 - Belt van den, H.T. (Henk)
1754 1 - 0
Houtte van, R. (Randy) 2009 - Gosliga van, J.S. (Jouke)
1852 1 - 0
Dees, J.J. (Janco) 1902 - Tamerus, H.A. (Henrik) 1897 0 - 1
Versporten, W. (Wim) 1969 - Breton, M.R. (Mark) 1644 1 - 0
Gemiddelde Rating:
2052
Gemiddelde Rating:
1931

6½-1½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 27-11-2019 at 08:40.

24-11-2019 16:39 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

This post has been edited 13 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 24-11-2019 at 20:29.

24-11-2019 19:39 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

24-11-2019 21:18 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller