Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Schaakmat Westland - DSC-H5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Henk Stipdonk Henk Stipdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 01-02-2019
aantal berichten: 12

Schaakmat Westland - DSC-H5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maandag 30 oktober speelde DSC5 de eerste competitiewedstrijd uit tegen Schaakmat Westland in Naaldwijk. Het had heel wat voeten in aarde om het team compleet te krijgen; aanvankelijk was sprake van vier uitvallers. Met kunst en vliegwerk van Willen Jan van der Broek kon Victor toch nog op tijd worden afgeleverd na zijn jeugdtrainigsarbeid, en met drie behulpzame invallers (Brent Dusseldorp, Hugo van der Laan en Zimo Sibbing was het team op de valreep toch compleet.

De eerste beslissingen vielen al snel bij Tom Broekhuizen, Zimo en Brent. Tom kreeg met wit aan bord 1 een scherpe Siciliaan op het bord. Toen zijn tegenstander te snel d5 doorzette kreeg Tom een koningsaanval en ging het rap bergafwaarts met hem. Tom vond een fraaie manier om de winst binnen te halen en nadat zwart met h5 nog een offer op e6 toeliet kon hij opgeven.



Ook Zimo Sibbing wist fraai te winnen. Hij speelde met zwart aan bord 8, en moest het hoofd bieden aan de Bird opening (1. f4). Het was Zimo duidelijk dat conventioneel spel hem in deze hem onbekende opening snel fataal zou worden. Hij koos voor de lange rokade en pakte met de pionnen zijn verzwakte koningsstelling aan. Was het veel te defensief spel van wit? Of toch gewoon sterk spel van zwart? De opmars lukte goed en het loperpaar + torenbatterij op de h lijn werd wit te veel. Na het afvuren van het kanon Th1+ gaf wit op. De witte pionnen op de damevleugel stonden erbij en keken ernaar.

Brents partij (bord 3) begon redelijk symmetrisch, maar na de ruil van een paard voor een loper en tegenovergestelde rokade werd de partij interessanter. Door wat gemiste kansjes van zwart kreeg Brent het betere van het spel, maar na afruilen van zware stukken eindigde hij in een slecht eindspel. Op het moment dat remise afgesproken werd stond de tegenstander eigenlijk gewonnen. Zo stond het op dat moment nog 2½-½.

Maar Schaakmat Westland kwam terug, onder andere door verliespartijen van Victor van der Kloet (bord 7) en Henk Stipdonk (bord 6). Victor kwam goed te staan, maar verzwakte onnodig zijn koningsstelling i.p.v. verder te gaan met de aanval. Hierdoor verloor hij uiteindelijk de partij. Over mijn partij wil ik het liever niet hebben, maar dat geeft geen pas. Ik kwam met zwart goed uit de klassieke BenOni, waarbij ook meteen de paarden op d5 werden geruild en wits dame vroeg op d5 kwam te staan. Die werd teruggejaagd, en uiteindelijk won ik een toren (nou ja, een kwaliteit, want dat paard op h1 kwam nooit meer weg. Wit ging alles of niets spelen, en wist mij schrik aan te jagen met een matige zet, waar ik mij toch door liet overrompelen. Even later gaf ik volkomen onnodig een toren weg, en toen was de lol eraf.

Ook Ronald Kraakman (bord 2) verloor, na een Italiaanse opening waarbij hij spoedig onder druk kwam te staan. Hij probeerde daar onderuit te komen, maar dit lukte niet, en zijn speelruimte werd steeds kleiner. Door een geforceerde poging zijn paard in het spel te brengen zag hij een paardzet van wit over het hoofd en die drong op de 22e zet Ronalds verdedigingslinies binnen, om vervolgens de gehele positie af te breken.

Cock Hazeu beleefde z’n vuurdoop bij DSC5, en hoe dan ook bij DSC. En dat ging heel aardig! Met wit aan bord 5 kon hij rond de 15e zet met een kwaliteitsoffer een stuk winnen. Maar met een paard en een loper extra tegen een toren is een partij nog lang niet gewonnen…. Z’n tegenstander spartelde goed tegen, maar toen Cock rond de 36e zet er nog een kwaliteit bij won, stond hij een volle loper voor. Voor z’n tegenstander een goed moment om op te geven. Zo stond het met nog een partij te gaan 3½-3½. Alles hing van Hugo af, die in tijdnood misgreep en een toren verloor. Eindstand 4½-½.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Corniel on 06-10-2019 at 11:36.

03-10-2019 20:43 Henk Stipdonk is offline Send an Email to Henk Stipdonk Search for Posts by Henk Stipdonk Add Henk Stipdonk to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hi hi hi eerste wedstrijd vier uitvallers. Idee voor een FC knudde strip.

05-10-2019 10:51 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie pot Tom!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

06-10-2019 11:36 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Tom Broekhuizen Tom Broekhuizen is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 24-11-2015
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dankjewel, volgende week een vervolg tegen Schaakhuis.

07-10-2019 12:52 Tom Broekhuizen is offline Send an Email to Tom Broekhuizen Search for Posts by Tom Broekhuizen Add Tom Broekhuizen to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik begrijp die team indeling niet. Waarom speelt Tom niet in H4 en Tjerk niet in H3.

Het lijkt mij logisch om spelers met dezelfde speelsterkte in een team te zetten.

07-10-2019 15:58 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Ik begrijp die team indeling niet. Waarom speelt Tom niet in H4 en Tjerk niet in H3.

Het lijkt mij logisch om spelers met dezelfde speelsterkte in een team te zetten.


We proberen leuke teams te maken voor de HSB-competitie. Daarbij is speelsterkte een element, maar zeker niet het enige.

Inderdaad een leuk potje Tom! Dat mag je in de volgende wedstrijd herhalen Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

07-10-2019 17:35 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller