Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Interne competitie (N3): In de schaduw van de externe competitie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N3): In de schaduw van de externe competitie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep werden 6 partijen gespeeld, ondanks dat DSC-H1 externe verplichtingen had. Richard Oranje klom op de ranglijst door van Henk van den Belt te winnen. Luciën van de Lisdonk debuteerde in de interne van dit seizoen met een overwinning op Jouke van Gosliga.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Henk van den Belt-Richard Oranje0-1
2Jouke van Gosliga-Luciën van de Lisdonk0-1
3Rob Smits-Arjan Drenthen1-0
4Willem-Jan van den Broek-Simon Broos1-0
5Corniel Nobel-Tjerk Albregtse½-½
6Jorick Laan-Wybe Evenhuis1-0


In de B-groep waren het de zwartspelers die de klok sloegen. Aan de eerste 5 borden won de zwartspeler. De eerste witspeler die won was Antoon Frehe, die na een periode van afwezigheid we weer op de club mochten begroeten.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1René Poots-André van der Weijde0-1
2Ronald Kraakman-Jan van de Donk0-1
3Victor van der Kloet-Hugo van der Laan0-1
4Ferdinand Schreuder-Pieter Goossens0-1
5Gerard Bilars-Raymond Thomas0-1
6Antoon Frehe-Henk Stipdonk1-0
7Theo Rekveldt-Jan Frissen1-0
8Zimo Sibbing-Arzhang Davazdahemami0-1
9Ed Eveleens-René Weerts1-0


In de C-groep won Eric Wagter op het eerste bord met wit van Shiraz Alhasen, maar net als in de B-groep domineerden de zwartoverwinningen in deze groep. Liefst 6 van de 9 partijen warden door zwart gewonnen.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Eric Wagter-Shiraz Alhasan1-0
2Stijn Berghout-Sachin Singare½-½
3Paul van Riet-Jan Torenstra0-1
4Herman Zonderland-Edgar Huisman0-1
5Ernst Hanewald-Bert van der Willik0-1
6Bart van Cleef-Simon Dirkse0-1
7Wim Meijer-Dolf Mulder0-1
8Jan van der Kolk-Christophe Smet0-1
9Aad de Jong-Ankie Verhaart1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 25-09-2019 at 12:43.

24-09-2019 09:15 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De afgelopen jaren heb ik niet heel veel potjes gespeeld in de interne, zeker niet in het najaar. Maar aangezien ik met toch graag eens wil handhaven in de A-groep heb ik bedacht dat ik dan ook maar zoveel mogelijk (liefst goede) partijen moet spelen, anders gaat het mij nooit lukken.

Gisteren mocht ik het tegen Tjerk proberen. Ik kwam redelijk goed uit de opening, Tjerk verslikte zich, maar vond een goede verdediging (en ik miste de voortzetting die wel een stuk won), en het dubbel-toreneindspel dat restte was lastig. Natuurlijk had ik met een pion meer winstkansen, en doordat Tjerk het ook verre van perfect speelde kreeg ik (uiteindelijk) zelfs een eenvoudig gewonnen stelling, maar met nog een mooie verdedigings­truc wist Tjerk mij een halfje af te snoepen.

Ik ben nadrukkelijk heel erg benieuwd hoe anderen dit toren­eindspel zouden hebben aangepakt. Ik vond het (mede door mijn gebrekkige ervaring ermee) heel erg lastig.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 24-09-2019 at 11:01.

24-09-2019 09:23 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Toreneindspelen vind iedereen lastig. Na 29 ..,Ke5 zou ik eerst een schaakje geven met 30 Te7+, en daarna de 2e rij beschermen met 31 Te2. Dan kan je koning in het spel komen. Dat is geen garantie voor winst natuurlijk, maar de veilige manier met maar 2 mogelijke resultaten (remise of wit winst). Maar het lijkt me belangrijk de 2e rij te claimen, want ik geloof niet meer in winst nadat zwart met 30 ..,Td2 de 2e rij claimt. Ook na 30 Tf2 is zwart inderdaad behoorlijk actief met 30...,Ke4.

N.B.:Laatste opmerking in je partij "57 Ta8+ en wit wint de toren" is waarschijnlijk "57Ta8+ en wit heeft niks meer dan remise" ?

24-09-2019 10:00 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Corniel, wat ben je heerlijk uit de opening gekomen tegen deze Siciliaan.
Misschien moet ik maar eens een coaching-sessie boeken, want je openingspel met wit levert regelmatig prettige stellingen op!

In het vroege eindspel had ik denk ik de toren naar de 2e rij teruggehaald. Zodra de b-pion gepakt wordt, gaat het moeilijk worden om de pionnen in beweging te brengen later..
mede door de inschatting dat de stelling met extra c-pion remise zou zijn mits door mij gespeeld met wit (en hopelijk objectief ook)..maar het blijft lastig..

Als de c-pion geruild wordt voor de h-pion (de zet 35 suggestie) is het een "eenvoudige" remise door de activiteit van de zwarte toren, die kan de witte monarch op de onderste rij houden en/of een stortvloed aan schaakjes geven met een permanente dreiging op h2.

h tegen g-pion ruilen levert een verdediging op waarbij het altijd remise is met eigen toren op de 8e rij en koning op g8, waarbij je alleen even moet zorgen dat je oppositie houdt als wit probeert via h6-h7 binnen te komen (Tg7 schaak om koning van g8 te dwingen, dan dus naar h8, niet f8).

een rule-of-thumb als je koning niet voor de pion kan komen/blijven: koning aan de korte kant (pion tot rand van bord) en toren aan de lange kant is het vaak ook nog remise.

g+h pion is extreem moeilijk om te winnen als de koning voor de pionnen staat; hier zijn vele paginas aan gewijd in eindspelboeken. gelukkig begon de koning afgesneden.
Een mogelijk winstplan is toren naar de g-lijn (Tg5 op zet 47) en koning altijd achter toren schuilend voor de schaakjes. De pionnen wandelen wel..

24-09-2019 11:02 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Jouke: de viewer heeft moeite met mijn PGN. Ik heb een stukje tekst weggehaald, en nu zie je hoe ik het bedoeld had.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

24-09-2019 11:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een mooie avond - i.h.b. ook vanwege de fraaie partijen in de wedstrijd DSC1 - Schaakmat Westland 1. Zelf speelde ik met wit tegen Simon Broos; na 25. Lg6 stond het als volgt:



Wit is zo'n drie zetten onderweg in een lange combinatie: zijn witte loper is de laatste zetten van g2 via f3 en h5 op g6 gekomen. In de tussentijd heeft zwart met 23. Tb8 en 24. c3 de druk op de damevleugel verhoogd. Bijzonder is de positie van zwarte loper op d4: sterk in de aanval maar zwak in de verdediging. Hij staat er al vanaf de 11e zet; ik kon aansturen op ruil maar besloot 'eromheen te spelen'.

Volgens mijn computer was 24. ... c3 (hoe logisch ook) de beslissende fout - na 24. ... Db7 (je moet er maar op komen!) had wit weliswaar een soortgelijke aanval als in de partij gehad maar meer dan eeuwig schaak had er niet ingezeten (ik laat het aan de lezer over om dit zelf na te gaan).

Zwart kan in de diagramstelling niet pakken op g6: 25. ... hxg6 26. hxg6 en wat zwart ook speelt: hij loopt mat na 27. Dh5. Hij koos voor 25. ... Pd6 (het beste alternatief was fxg5 27. hxg5 maar ondanks een ruime keus (bijvoorbeeld 26. ... h6 of cxb2 of c2) lijkt zwart het ook dan niet droog te houden. Na 26. Dh5 h6 27. gxh6 gxh6 (Kg8 28. hxg7 Dxg7 29. Lh6 etc.) 28. Lxh6 Kg8 29. bxc3 stond het als volgt:



Wit wint ten minste een kwaliteit; zou hij echter niet in de aanval winnen dan zou het nog spannend kunnen worden: zijn witte loper is in het eindspel niet zo best.

Er volgde 29. ... Lxc3 30. Lxf8 Txf8 (enige zet: Dxf8 31. Dh7 mat en Kxf8 31. Dh8 mat) 31. Tg1 Ld4 32. Tg2 La8 (ook ander zetten verliezen direct) 33. Pe2



Het is hier mat in enkele zetten, bijvoorbeeld 33. ... Lxe4 34. Lf7++ zoals in de partij of niet veel later na 33. ... Dg7 34. Lh7+ Kh8 35. Txg7 Kxg7 36. Dg6+ Kh8 37. Lg8! Tf7 (Txg8 38. Dh6 mat) 38. Lxf7 en de toren deelt de beslissende tik uit.

25-09-2019 11:51 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Ivar de Hoogt
Corniel, wat ben je heerlijk uit de opening gekomen tegen deze Siciliaan.
Misschien moet ik maar eens een coaching-sessie boeken, want je openingspel met wit levert regelmatig prettige stellingen op!


Hoe zie je dat voor je? Ik bedoel, ik profiteer wellicht soms van mijn tegenstanders, maar die spelen op een lager niveau dan jij, dus wellicht valt het tegen. Knipoog

Quote

In het vroege eindspel had ik denk ik de toren naar de 2e rij teruggehaald. Zodra de b-pion gepakt wordt, gaat het moeilijk worden om de pionnen in beweging te brengen later. (..)

een rule-of-thumb als je koning niet voor de pion kan komen/blijven: koning aan de korte kant (pion tot rand van bord) en toren aan de lange kant is het vaak ook nog remise (..)

Bedankt voor de tips. Hopelijk kan ik ze in mijn oren knopen.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-09-2019 12:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed gespeeld Corniel. 11. Pd5 in de opening heb ik volledig over het hoofd gezien. Daarna kwam je goed te staan en speelde je het erg nauwkeurig.

Ik denk dat 36. ..., Ke4 nog wel goed is. In plaats van 37. ..., Kf3 had ik eerst schaakjes met de toren moeten geven. Je moet dan met je koning naar e1, anders is het remise. Als ik dan pas op c3 neem, dan kom ik beter te staan dan in de partij omdat g3 niet meer gedekt is.

Volgens de computer is de echte blunder 38. ..., Txc3. In plaats daarvan had ik nog Tg2+ kunnen doen, maar ik had weinig tijd om dat alles te berekenen.

Quote

Originally posted by Corniel
Auw. Ik heb het thema eerder gezien, en toen ik mijn koning lost liet zag ik
het oppeens. Het gebrek aan ervaring met toreneindspelen breekt me hier op.


Ik denk niet dat dit ligt aan een gebrek aan ervaring. Je blitzt in de stelling met g- en h-pion voorsprong met 50 minuten op de klok net zo snel als ik met 1 minuut op de klok. Dan is de kans dat je zo'n trucje over het hoofd ziet gewoon aanwezig.

__________________
Erro ergo sum.

29-09-2019 16:12 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller