Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K2 verliest opnieuw, maar is nog niet verloren
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

DSC K2 verliest opnieuw, maar is nog niet verloren Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zaterdag toog het 2e team - samen met het 4e - naar Gouda voor een belangrijke wedstrijd. Hoewel de tegenstander de koploper in de klasse was, was de opdracht om matchpunten te halen. DSC2 staat immers onder de degradatiestreep en de tijd begint nu echt te dringen..

Aanvankelijk was het tweede dan ook op volle oorlogsterkte, en kon uw verslaggever - een van de prutsers - uitgeleend worden aan het 3e. Echter, op zaterdagochtend bleek JP door ziekte helaas niet in staat te zijn om te spelen, dus moest er snel geschakeld worden: gelukkig bleek Simon Dirkse bereid in te vallen, en zo werd uw verslaggever toch weer naar het eigen team doorgeschoven.

Aanvankelijk zag het er niet slecht uit. Sten had op het eerste bord iets op het bord wat hij goed kende, en bereikte vrij eenvoudig een gelijk eindspel tegen de sterke kopman van de Gouwenaars. Verder leek Onno een lekker initiatief te hebben, waarna zijn tegenstander een pion gaf voor tegenvallende compensatie. Op de andere borden leek de situatie prima onder controle, al was er her en der wat achterstand op de klok, en was het bij Bram een beetje chaos. Hij had een pion buitgemaakt, maar ik vond het er link uit zien. Volgens Bram zelf was er sprake van een plusje!

Helaas kwamen we echter wel op achterstand, omdat Joram matgezet werd door Peter Ypma. Aanvankelijk leek er weinig aan de hand, maar volgens eigen zeggen dacht hij te lang na, en soms ook weer te kort. Zo koos hij met weinig tijd op de klok voor een variant die niet kon, en mat als gevolg had.

Ook Sebastiaan ging ten onder. Zelf dacht ik juist dat hij met zwart gelijk gemaakt had en wellicht het initiatief kon pakken. Aangezien de beslissende fase gelijk viel met een fase waarin ik zelf onder tijdsdruk stond, laat ik Sebas zelf aan het woord: "Door wat zetverwisselingen moesten zowel ik als mijn tegenstander veel tijd investeren in de opening. Juist op het moment dat ik wat sneller wilde gaan spelen en kort rokeerde, had ik stukkenruil kunnen afdwingen met pionwinst en plus op de lange termijn. Het vervolg speelde ik niet helemaal nauwkeurig en bovendien niet snel genoeg, waarna het in tijdnood mis ging op de lange diagonaal". Helaas!

Daar tegenover stond dat uw verslaggever DSC2 ook op het scorebord kon zetten. Een openingsexperiment werd door zwart wat passief opgevangen, zodat wit het initiatief kon pakken. Nadat er eerst een sterk paard op c4 kwam te staan, ging het andere paard naar g5. Zwart dwong deze met ..h6 tot een verklaring, waarna wit het heft in handen nam met een offer op f7:



Als zwart na 15..Kxf7 16.e5 b3 17.Db1 zijn paard probeert te redden, dan dachten wij beiden dat het mat loopt na 17..Pd5 18.Lh5+ Kg8 19.Dg6, maar blijkbaar kan zwart zich nog redden met het koele 19..Th7!



Zwart had dit ook niet gezien en gaf in plaats daarvan het stuk terug met 16..Thf8 17.exf6 Lxf6. Nu had ik groot voordeel kunnen pakken met 18. Dh7!, waarna wit alle troeven in hand heeft:



Dat was de kroon op een mooie partij geweest, maar ondanks dat ik wel naar het thema 'witte velden' aan het kijken was, zag ik het niet. Mijn 18.Le3 was ook nog wel een goede zet. Ik bleef wel in het voordeel, maar nam vrij veel risico, miste wat kansen en nam nog meer risico. Uiteindelijk pakte dit goed uit toen eerst een kwaliteit moest geven, en daarna onnodig een stuk blunderde, maar had ook verkeerd kunnen aflopen. Al met al een gedenkwaardige wedstrijd, want hoewel alles achteraf niet zo correct bleek te zijn, kan ik me niet herinneren dat ik ooit in een lange partij op dergelijke wijze een kwaliteit geofferd heb (!), en het punt zo zelf ging halen...

Vlak daarna kwamen er snel wat andere uitslagen, waarbij de spanning er goed in bleef. Zo had Bram een halfje toegevoegd. Zijn plusje werd in eerste instantie wat groter, toen zijn tegenstander een onhandige afwikkeling koos. Bram koos echter voor dameruil, en een toreneindspel met een plusje, dat zijn ervaren tegenstander goed verdedigde.
Verder wist Talitha tegen haar oude club haar eerste volle punt te scoren van het seizoen. Aanvankelijk dacht ik dat ze wat minder stond, maar wel alles onder controle had. Wit had wat meer ruimte, maar had ook meer zwaktes. Met de druk van de klok in haar voordeel kwam er een tactische variant op het bord, waarvan beide spelers taxeerden dat die voor henzelf gewonnen was. Talitha bleek gelijk te hebben...

Helaas bleek Martine dan weer het onderspit te hebben moeten delven. Met zwart leek ze de boel goed onder controle te hebben, al had wit een betere pionnenstructuur. Maar toen wit - voor mijn gevoel - een wat nonchalante variant koos met Lh7+ leek het langzaam in haar voordeel te keren. Martine speelde het actief en het stuk op h7 leek in gevaar. Maar ze had wel veel tijd verbruikt, en schijnbaar ging in tijdnood toch mis...

Toen resteerden nog Sten en Onno. Sten had aanvankelijk wat ruimte weggegeven, maar uiteindelijk de torens weten te ruilen, waarna er een ongelijk lopereindspel weten te bereiken. Scheeren had wel het initiatief, maar het zou zeker remise moeten zijn. Helaas blunderde hij op zet 40 - zonder tijdnood - zijn a-pion weg, waarna het ineens lastig werd.

Onno speelde voor de winst, want nadat hij het zwarte initiatief door een afruil had gestopt, behield hij de pluspion. In het eindspel waren er flink wat onnauwkeurigheden. Zo kon Onno volgens Joram een stuk winnen; wat Onno miste, ondanks dat hij zei daar al de hele tijd op gespeeld te hebben. Nu was Joram van mening dat het remise zou worden, daar alle pionnen op 1 vleugel waren. Gelukkig miste zwart daarna een kans om de pluspion terug te winnen, waarna Onno zelf pionnen kon snoepen en de winst toch nog binnen kon halen.

Helaas mocht dit alles niet baten, omdat Sten inmiddels onder de druk bezweken was. Nadat hij die pion was kwijtgeraakt, was het waarschijnlijk nog wel binnen de marge, maar hij werd teruggedrongen, en uiteindelijk was het zwart's a-pion die een doorbraak wist te forceren. Zo was er de nipst mogelijke nederlaag, en lieten we eigenlijk een matchpunt liggen.

Tijdens het gezellige eten - samen met het winnende DSC4 - bij de plaatselijke Mexicaan bleek dat de andere uitslagen goed waren gevallen: ook Zukertort en Oegstgeest hadden verloren en bleven zo binnen schootsafstand. DSC2 zal de laatste 2 wedstrijden gewoon moeten winnen, al is het niet meer in eigen hand. Te beginnen in ronde 8 tegen de rode lantaarndrager Axel Landau, die op papier gewoon gelijkwaardig zijn, dus het zal geen eitje worden...

 Messemaker 18472182-DSC221154½ - 3½
1IM Peter Scheeren2389-Sten Goes22261 - 0
2FM Peter Ypma2315-Joram op den Kelder22851 - 0
3FM Wim Heemskerk2193-Bram van der Velden2166½-½
4Ed Roering2179-Sebastiaan Smits21291 - 0
5Erik Hennink2149-Onno Verbaken21080 - 1
6Henk-Jan Evengroen2140-Martine Middelveld20441 - 0
7Jan Evengroen2085-Martin Glimmerveen20080 - 1
8Ben van Geffen2008-Talitha Munnik19520 - 1

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Ted on 18-03-2019 at 12:12.

17-03-2019 16:48 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller