Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K3, de ups en downs van de TC
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

DSC-K3, de ups en downs van de TC Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC-K3 's teamleider had de lat vooraf op 6 BP gelegd. Dat had best mogelijk geweest ,ware het niet dat we tot aan het laatste bord aan toe het 2e MP nog moesten binnenharken.

We stonden al redelijk rap op ½ BP tegen ½
Walter had remise op 4. Richard won op 5, Jouke op 8 en Peter op 7 ook . Richard kreeg een bekend idee in het Frans tegen zich, wit offerde een pion voor een mooie stelling. Echter de TC verdedigde zich vindingrijk en wist de Amsterdamse Leidenaar tot een stukoffer te verleiden. Dat werd simpel opgevangen en even later het punt.

Naast de TC speelde Peter en dat zag er even heel beroerd uit zijn enthousiast neergezette pionnenfront op de damevleugel werd vernietigd door dame en paard. Met creatief spel wist Peter er zowaar nog wat van te maken en uiteindelijk vergaloppeerde zwart zich. Punt voor Peter.

Dan onze Jouke. Vanuit de opening kreeg hij een mooi initiatief bekroond met een schijnoffer en kapotte stelling van de tegenstander.

Kortom wat kon ons nog gebeuren? Ok, Jan Peter stond niet best , maar Wim, stond ok, Ted ook en Pieter leek toch te gaan winnen. Prognose TC 6½-1½.

Maar toen storte Wim ineens in , verloor een dame en kon gelijk opgeven. 3½-1½. Ted stond wel iets beter, tijdelijk een pion voor maar moest in remise berusten, 4-2, 1e MP binnen. Dan zijn Jan Peter met een sloot pionnen minder in een dame plus paard eindpspel en Pieter loper tegen paard, pion meer nog bezig. Pieter zou dit toch moeten winnen leek me en Jan Peter wellicht kansje op eeuwig schaak. Maar niets van dit alles. Jan Peter verloor kansloos, 4-3 en Pieter miste de winstweg en moest in remise berusten (verkeerder kleur loper met randpion en bovendien nog een Paard bij de tegenstander.

Aangezien de koplopers Rijswijk en Promotie geen fouten maakten blijven we in de achtervolging. Met 2 MP achterstand en de volgende wedstrijd tegen Prmotie hebben we nog een kleine kans. Rijswiijk staat op BP achter Promotie maar treft nog de nummers 9 en 10 en lijkt de te kloppen ploeg.

Gedetailleerde uitslag:
 DSC Delft 32010-Philidor Leiden 219004½-3½
1Buzing , P.C. (Pieter)2056-Sharshov , W.Y. (Wadim)1929½-½
2Barendse , T.J.M. (Ted)2126-Wooter , R.E.E. (Robin)1979½-½
3Zandwijk van, J.P. (Jan-Peter)2067-Briemen van, W.J. (Willem)19640 - 1
4Anema , W.J. (Walter)2003-Zeven , F.O. (Frank)1954½-½
5Oranje , R. (Richard)2030-Koes , R. (Richard)19071 - 0
6Lode , P. (Peter)1887-Kohlbeck , A.J.W. (Ton)18281 - 0
7Kortis , W. (Wim)2088-Knaap van der, J. (Jan)18130 - 1
8Gosliga van, J.S. (Jouke)1826-Veen van, M. (Maarten)18251 - 0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Untagonklik on 10-02-2019 at 22:17.

10-02-2019 12:11 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag van de tegenstander:

Quote

DSC3 – Philidor 2
Door Frank Zeven

Zaterdag 9 februari moest Philidor II proberen een matchpunt te pakken tegen het sterke DSC III. Het zou een hele opgaaf worden, hoewel we slechts één invaller nodig hadden. Jan v.d. Knaap mocht ons nog een keer versterken. En met recht “versterken” want Jan zou die dag een vol punt binnenhalen!

Ik zelf was als eerste klaar. Een remise door zetherhaling. Toch had ik beter moeten kijken en rust moeten nemen. Ik had met zwart een loper geofferd op h3 voor twee pionnen en dacht een beslissende aanval te krijgen. Dat lukte helaas niet omdat wit nét een tempo had om mijn dame aan te vallen met Pg2. Mijn dame moest dan van h4 naar h3 en dan speelde wit weer Pf4, waarna mijn dame weer naar h4 terug moest. Afwijken zou verlies voor mij betekenen. Thuis analyserend bleek ik heel goed gestaan te hebben en had ik het offer moeten uitstellen. Direct gewonnen was het niet, maar een vol punt behoorde zeker tot de mogelijkheden. Zonde.

Maarten speelde met zwart en stelling die ik al eens eerder had gezien bij hem! Toen leverde die stelling een punt op. Nu moest Maarten erkennen dat er een lek zat in zijn berekeningen. De witte stukken vielen binnen op f7. Einde oefening.

Ton had met zwart een prima stelling opgebouwd en kreeg een remiseaanbod. Met de informatie achteraf had ik moeten toestaan, maar op dat moment liet ik Ton voorzichtig op winst spelen: we stonden immers achter. Ton kwam even beter te staan, maar de afwikkeling die volgde zorgde ervoor dat het eindspel toch minder was. Ton kwam in een matnet terecht. Jammer!

Toen volgde er ook nog een 1! Van Jan vd Knaap! Stond lang goed, maar leek beetje bij beetje minder te komen staan. Dan moet je Jan hebben! Hij combineerde heel actief en offerend, wat resulteerde in damewinst. Tegenspartelen hielp niet meer: winst!

Richard speelde een scherpe partij met in de opening een pionoffer. Ook een stelling die ik bij hem al eens eerder gezien heb! Toen volgde er een punt na een vernietigende aanval, maar nu was Richard niet bij machte om met activiteit en dreigingen van lopers het de zwarte koning moeilijk genoeg te maken. De activiteit verslapte en de pion kwam niet meer terug. Helaas een nul.

Wadim vertelt zelf iets over zijn stelling aan bord 1: “ik kreeg de verdediging van Aljechin tegen mij en na een ruil van de witveldige lopers werd het een spannende partij. Ik probeerde te drukken op het zwakke c6 en mijn tegenstander tastte het centrum aan. Uiteindelijk werden er veel zware en lichte stukken geruild en had ik een vrijpion op de a-lijn en mijn tegenstander een vrijpion op de d-lijn. Het werd een eindspel, waar ik een wat zwakker paard had en mijn tegenstander een sterkere loper. Ik verdedigde dapper, maar het was niet te voorkomen dat de zwarte stelling mijn stelling zou binnenkomen, de vraag was hoeveel pionnen ik met mijn paard mee kon snoepen, voordat ik hem moest offeren. Ik ontsnapte met geluk, toen ik mijn paard op f4 had gezet, denkend dat hij goed gedekt stond door de pion op g3, maar na de zwarte zet pionzet h4, zou ik het niet meer kunnen keepen. Maar gelukkig werd die zet niet gespeeld en toen kon ik de vervelende d-pion opeten en het enige wat ik nog moest doen was om mijn paard te geven tegen de g-pion, omdat mijn tegenstander een verkeerde (hoek)kleur loper had. Zo werd het paar zetten later remise”.

Ook Robin vertelt over zijn partij: “Aan bord 2 speelde Wooter met zwart tegen Ted Barendse. In de eerste 15 minuten van de partij gebeurde er niet zo veel want Wooter was een beetje laat. Wat daarna volgde was een hele interessante strategische partij. Dit korte stukje doet geen recht aan de spannende partij. Het begon als een Engelse opening met g3. Barendse speelde vrij snel e4 wat resulteerde in een soort gesloten Siciliaan. Nadat er wat pionnen op de damevleugel werden geruild en zwart e5 en f5 speelde, kwam de kritieke stelling op het bord. Er stond een structuur op het bord die veel weg had van een KID. Echter had wit veel progressie gemaakt op de damevleugel (open a en c lijn). Wooter durfde het centrum niet te sluiten met f4 omdat hij dacht dat zijn koningsaanval te traag zou zijn (wit had loper op g2 i.p.v. e2) dus sloeg hij f5xe4. Dit resulteerde in een mindere stelling voor Wooter dat duurde tot in het verre eindspel. Echter liet hij zien dat hij het eindspel veel beter inschatte dan zijn ervaren tegenstander. Hij offerde een pion in het toren+loper(Wooter) tegen toren + paard(Barendse) eindspel. Met 3-2 pionnen op dezelfde vleugel hield Wooter in het loper tegen paard eindspel makkelijk remise (de torens werden even later geruild met een slimme combo direct na het pionoffer)”.

Een echte vechter was vandaag ook Willem Jan! Na de opening had hij het centrum in handen en zwart twee vrijpionnen als compensatie. Wit won een kwaliteit, maar gaf die weer terug om de zwarte vrijpionnen onschadelijk te maken. Dat resulteerde in eens stelling met een pion meer en nog steeds een ijzersterk centrum. Zwart kan daardoor nauwelijks iets ondernemen en werd langzaam weggespeeld.

Alle rook is opgetrokken en daar was het kleinst denkbare verlies. Wat zonde. Nu was het weer interessant wat de mededegradatiekandidaten hadden gedaan. “s avonds bij de India-er kwamen we erachter dat Almere met ruimere cijfers had verloren dan wij. Daardoor hebben wij de laatste plaats verlaten. LSG4 en Caissa verloren ook. Als wij komende wedstrijden Almere verslaan, als LSG en Caissa elkaar verslaan, en wij pakken ergens nog 1 matchpunt, dan hebben we kans op behoud. Een heel smal weggetje, maar hij is er…

http://www.philidor.nl/dsc-3-philidor-2/

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

19-02-2019 14:12 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller