Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC K4 onderuit tegen sterk Almere 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC K4 onderuit tegen sterk Almere 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het vierde team van DSC heeft het onderspit gedolven tegen Almere 1. Met 5-3 bleven beide matchpunten helaas in Almere. Een 4-4 gelijkspel leek lang tot de mogelijkheden te behoren maar helaas ontbrak de scherpte op de beslissende momenten bij een aantal DSC'ers.

Een verslagje volgt later.
De uitslagen:


Woudsma , M. (Martijn) 2263 Stam , H.J. (Hans) 2107 1 - 0
Leusden van, D. (Dennis) 2048 Bottema , T. (Timo) 2023 0 - 1
Kabos , T.E.C. (Tobias) 2308 Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 2039 1 - 0
Klaren , D.S.Y. (Duncan) 1991 Have ten, R.H.S. (Roland) 2001 0 - 1
Hooft 't, D.L.A. (Diederic) 1972 Bosma , J. (Jan) 1903 ½ - ½
Uddin , A.T. (Ahnaf Tajwar) 1959 Biemans , E. (Erik) 1994 1 - 0
Schip van 't, R.M. (Richard) 1967 Broek van den, W.J. (Willem-Jan) 1899 ½ - ½
Kruijf , C.A. (Caspar) 1906 Breton , M.R. (Mark) 16291 - 0

Gemiddelde Rating: 2052
Gemiddelde Rating: 1949
5-3

De reacties van een aantal spelers:

Mark: Mijn partij was redelijk lastig van mijn kant. Stond al vrij snel 2,5 achter volgens de computer en dit was ook wel in materiaal met een kwaliteit zichtbaar. Daarna lang goed gespeeld waardoor ik tot 2 maal gevaarlijk leek door te komen op de koningsvleugel. De eerste keer gaf hij de kwaliteit terug, en de 2e x gaf hij zijn verbonden pionnen op a en b voor mijn g pion. Daarna had ik het gemakkelijk remise moeten kunnen houden, maar liep ik na 5 uur spelen in een domme mat aanval met toren koning.

Hans: Met wit een scherpe partij waarbij zwart steeds een tikje beter stond. Maar het evenwicht bleef behouden. Tegen het einde begon zwart te forceren en vergiste zich. Met een kwaliteitsoffer forceerde ik een vrijpion die niet meer tegen te houden was. Helaas speelde ik slordig en liet ik hem alsnog tegenhouden. Na enig gemanoeuvreerd was de kwaliteit meer voor zwart doorslaggevend en verloor ik alsnog.

Jan: Ik besloot met wit een hoofdvariant van de moderne benoni in te gaan, maar mijn tegenstander had de openingsstrijd gewonnen; hij wist me na de partij te vertellen dat hij de stelling na 16 zetten voor het eerst 29 jaar geleden tegenkwam, en nadien goed had geanalyseerd. Ik verraste echter met een onbekende zet, die niet sterk was, maar ook niet afgestraft werd. Toen we richting het eindspel gingen bood hij in een (iets) betere stelling remise aan, die ik graag accepteerde.

Timo: Ik kwam met zwart gelijk uit de opening maar deed te weinig tegen het witte plan op de koningsvleugel. Vermoedelijk kon wit wel ergens toeslaan maar het was allemaal niet makkelijk om te vinden, ook in de analyse niet. Zoals het ging kreeg werden er twee witte paarden voor een zwarte toren en twee pionnen geruild. Dat bleek zeker met weinig tijd op de klok aanzienlijk makkelijker voor mij om te spelen. Uiteindelijk gaf mijn tegenstander ook nog materiaal weg en was het helemaal gedaan.

Erik: Ik startte vol vertrouwen en ik kwam in een opening die ik voor het eerst in een normale partij speelde. Ik kwam er redelijk uit, maar toen koos ik het verkeerde plan. Mijn tegenstander offerde een pion en een kwaliteit voor een sterke aanval op mijn koningsstelling. Ik verdedigde dramatisch waardoor het snel over was.

Lucien moest het opnemen tegen ELO-kanon Tobias Kabos (rating: 2300+) die tot dan toe 100% gescoord had. Door tegengesteld te rokeren ging ik vol voor de aanval en offerde ik een pion in ruil voor ontwikkelingsvoorsprong en kansen tegen de zwarte koning. In het middenspel heb ik, zo blijkt uit de analyse met hulp van electronisch rekentuig achteraf, remise laten liggen. Dan had ik wel een dubbel stukoffer moeten spelen. Tja, verzin dat maar eens.... We hebben het beiden niet gezien. Tobias wikkelde daarna behendig af naar een gewonnen toren eindspel.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 18-12-2018 at 22:40.

16-12-2018 09:29 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller