Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC K1 verslaat Wageningen met 7-3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

DSC K1 verslaat Wageningen met 7-3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na de laatste twee wedstrijden te hebben verloren was het zaak voor het eerste om in ieder geval uit de degradatiezone te blijven. Hiervoor mochten we aantreden tegen Wageningen, een team waar we in het verleden vaak moeite mee hebben gehad.

Bij aanvang bleek dat de topman van Wageningen, Jan Timman, niet aanwezig was. Mooi voor onze uitgangspositie maar toch ook weer jammer, het is altijd leuk om tegen zo'n grootheid te spelen.

In het begin liep de wedstrijd voorspoedig. Al snel was Dennis klaar: "In een Pirc wist ik met wit de zwartveldige lopers snel te ruilen en met tegengestelde rokades snel een aanval op de koningsvleugel op te zetten. Zwart moest al snel materiaal geven en niet veel later was het punt binnen."

Niet veel later won Matthieu zeer eenvoudig van de nummer twee van Wageningen: "Tegen Sander van Eijk liet ik een nieuwe opening debuteren. Sander koos voor een rare opstelling (die Dennis in 2007 ook al had bedacht)... na 10 zetten waren de goede zetten al op en onstond een soort zugzwang. Niet onverdienstelijk met zwart nota bene. Sander koos voor een pionoffer dat - to say the least - niet werkte. Ik had een pion meer en de compensatie. Het geheel werd afgemaakt door een thematisch stukoffer zodat op zet 24 de 0-1 genoteerd kon worden."

Wageningen deed al snel wat terug tegen Bob, die zijn draai dit seizoen helaas nog niet gevonden heeft:
"Na de opening stond het gelijk. Ik slaagde er niet in een goed plan te bedenken. Mijn tegenstander opende de g-lijn en hield deze goed onder controle. Ik had last van zwakke pionnen en mijn stelling werd onhoudbaar. Ik verloor een pion en toen was het uit."

David kreeg een goed voorbereide tegenstander tegenover zich en moest het al vroeg op eigen kracht doen. Dit terwijl zijn tegenstander frivool stukken en pionnen (tijdelijk) in de aanbieding deed. David wist z'n stelling aardig bij elkaar te houden en stond op het punt zijn ontwikkeling te voltooien. Dat vertrouwde zijn tegenstander niet en die koos dan ook voor een snelle zetherhaling.
Voor David was het extra jammer om niet te kunnen winnen, hij heeft namelijk nog maar enkele ratingpunten nodig voor zijn felbegeerde IM-titel.

Tot zover de partijen die voor de tijdnoodsfase beslist werden. Mijn beeld was wel dat we er goed voor stonden. Niet bij mijn eigen partij, maar ik zag op een hoop andere borden dat we beter stonden. In tijdnood kwamen we verder op voorsprong:

Chiel: "In de opening verminkte mijn tegenstander mijn pionnenstructuur, waar tegenover stond dat ik het loperpaar had. Het lukte me niet om actief te spelen (zo had ik niet echt overwogen om zelf een pionruil te initiëren, terwijl achteraf blijkt dat ik dat wel een actieve opvolging had kunnen geven), en ik belandde in een slechter toreneindspel. Dit werd remise."

Lisa: "Bij mijn partij werden er in de opening al vrij veel stukken geruild, zodat we een gesloten stelling overhielden met zware stukken en ik een paard tegen een loper van mijn tegenstander. Voor de verandering stond ik de hele partij ruim voor in tijd. Toen mijn tegenstander flinke tijdnood had, werd de stelling langzaamaan complexer en gaf hij een stuk weg, waardoor het direct afgelopen was."

Dat was 4-2, en op de borden van Marijn en Gert stonden we gewonnen. Een goed vooruitzicht dus.

In mijn eigen partij moest ik beslissen of ik op de Berlijnse muur in zou gaan. Dat deed ik vroeger vaak, ook vaak met goede resultaten, maar dat lag meestal niet aan mijn spel/begrip van de opening zelf. Toch wilde ik het weer eens proberen. Het vervolg laat zich raden: ik bereikte niets, kwam met een vaag pionoffer voor wat spel omdat ik geen ander plan zag, en moest gelijk een mindere stelling keepen. Dit lukte vrij goed, tot vlak voor de tijdcontrole. Ik week af van de logische zet Th8 omdat ik dacht subtiel eerst wat schaakjes te kunnen geven om mijn tegenstander te descoördineren, echter had hij (winnend) met zijn koning naar binnen kunnen wandelen. Gelukkig (voor mij) misten we dit beiden, waarna ik de stelling makkelijk hield.

Smaranda maakte met zwart keurig remise tegen Yochanan Afek. In het Siciliaans hield zij haar solide stelling goed overeind.

Gert won overtuigend, en haalde hiermee de winst binnen:
"Met zwart wist ik na een doorschuiffransman redelijk snel gelijk spel te bereiken. Tot de 30e zet bleef het gelijk. Toen wist ik in zijn tijdnood door beter manouevreerwerk en met gebruikmaking van een penning een stuk te winnen. Daarna was het niet moeilijk meer."

Tot slot was Marijn aan een zeeslang bezig. Marijn was prettig uit de opening gekomen. Na een beetje duwen blunderde zijn tegenstander een kwaliteit. Marijn verzaakte de winst meteen binnen te halen en moest een nog een lastig eindspel uitmelken. Uiteindelijk kon het punt wel getekend worden.

Met 7-3 hebben we overtuigend gewonnen, waardoor we weer in de middenmoot staan. Op naar de volgende wedstrijd!

Kerkhof van, D. (David) 2389 - Jonker , A.B. (Fred) 2129 z-w ½ - ½
Michielsen , J.R. (Joost) 2418 - Franssen , J. (Jeroen) 2166 w-z ½ - ½
Freeke , M.F. (Matthieu) 2338 - Eijk van, J.H.A. (Sander) 2371 z-w 1 - 0
Ruijgrok , D.A. (Dennis) 2269 - Torn , L.H. (Bert) 2174 w-z 1 - 0
Oosterom van, C.D. (Chiel) 2387 - Oorebeek , E. (Erwin) 2225 z-w ½ - ½
Padurariu , I.S. (Iona Smaranda) 2136 - Afek , Y. (Yochanan) 2239 w-z ½ - ½
Hartog den, M.F. (Marijn) 2241 - Eekhout van, D.A. (David) 2134 z-w 1 - 0
Hortensius , L.M. (Lisa) 2126 - Verwoert , J. (Jef) 2069 w-z 1 - 0
Legemaat , G. (Gert) 2232 - Herwaarden van, A. (Arjen) 2060 z-w 1 - 0
Voogt , B. (Bob) 2140 - Stap , C.R.M. (Kees) 2051 w-z 0 - 1

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 26-11-2018 at 00:31.

24-11-2018 22:37 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller