Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K5 ten onder in Schiedam
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Evert


geregistreerd: 06-06-2011
aantal berichten: 5

DSC-K5 ten onder in Schiedam Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op een mooie zomerdag . . .

Vol goede moed vertrok het merendeel van ons team per fiets naar Schiedam. Andre had er zoveel zin in dat hij onderweg op een bankje een sigaartje rookte. De jeugd, Michael en ik, gingen met de
auto. Gert vond het zo mooi weer dat hij dacht dat de speelzaal in Vlaardingen lag. Zijn stoel bleef angstvallig lang leeg. Totdat hij steigerend van de adrenaline aanschoof en een puike partij op bord
legde. En gedecideerd won.
Ik dank mijn overwinning aan Arno. Want hij heeft mij voor het eerst in een van de zeldzame vluggertjes wegwijs had gemaakt in de Kalasnikov verdediging. Toen mijn tegenstander eindelijk
dacht een centrumpion terug te pakken verloor die plotsklaps een loper.
Michael speelde als zijn naamgenoot die daarmee wereldkampioen was geworden. Al vroeg plaatste hij een speculatief offer dat waarschijnlijk alleen door een computer weerlegt kon worden. Maar ja, hij speelde nu eenmaal tegen een mens en niet tegen een foutloze computer.
Kees wist een hele houthandel aan stukken te verzamelen totdat hij in een gemeen matnet terecht kwam. Zijn tegenstander ging een goed weekend tegemoet toen hij besefte dat hij van een hele
sterke tegenstander gewonnen had. Toch had ik het gevoel dat er bij eerdere verdediging meer in gezeten had voor Kees.
Andre bleek volgens eigen zegge kans op meer gehad te hebben. Helaas was good old Ben Riksen ervaren genoeg om het resterende eindspel af te maken. Zijn praatjes na afloop waren niet te tellen.
Arno zat in een te donker hoekje om iets zinnigs over zijn partij te vertellen.
Rene werd volgens hem zonder pardoes van het bord gespeeld.
Victor moest ook het onderspit delven tegen een sterkere tegenstander.
Al met al had ik op prestatie een 4-4 verwacht, wat op zich een prachtig resultaat tegen een op
papier sterkere tegenstander geweest zijn.
Daarna ging het volledige team uit eten in het Oude Raedthuys. En dat beek een schot in de roos te
zijn. In een uiterst sfeervolle gelegenheid werden we verwend met de lekkerste gerechten en
drankjes. De baas bleek ook een vermakelijke schaker te zijn en wist zelfs tijd te vinden om mooie
verhalen te vertellen. Andre probeerde hem nog over te halen om bij ons lid te worden maar op
maandag speelde hij al bridge. Voldaan vertrokken wij weer huiswaards.

Tot slot de volledige uitslag:

Fianchetto DSC-5
1 Guido Blankenstein 2090 Arno Wiersma 1965 1-0
2 Martin van der Hidde 1928 Kees Voorberg 1987 1-0
3 Erik Smeekes 1928 Evert van den Hooven 1873 0-1
4 René Mersch 1806 Gert Dijkstra 1759 0-1
5 Ben Riksen 1792 Andre van der Weijde 1640 1-0
6 Jaco van Leeuwen 1747 Rene Poots 1520 1-0
7 Kees van Toor 1678 Michael Stoops 1586 0-1
8 Bela Hlavay 1655 Victor van der Kloet 1496 1-0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 04-11-2018 at 09:30.

04-11-2018 09:21 Evert is offline Send an Email to Evert Search for Posts by Evert Add Evert to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En het verslag van de tegenstander:

Quote


Fianchetto 1 wint van DSC Delft 1 in de 5e klasse van de KNSB

Ons zaterdag team heeft vandaag weer gewonnen, maar vanzelf ging dat niet.

Bij Kees werd al na een paar zetten een Loper geoffert op f7. Hij vond de weerlegging niet en verloor na een lange, voortdurende aanval van zijn tegenstander.

Gelukkig wist Ben Riksen de stand even later weer gelijk te trekken met winst via combinatiespel rond een promoverende pion.

Jaco van Leeuwen en Bela Hlavaj kwamen goed terug uit een wat mindere stand en wisten ook te winnen.

Erik en René stonden ondertussen iets minder, maar er bleef goede hoop op een resultaat.

Guido kwam goed uit een ouderwetse Ben Oni opening en wist te winnen.

Daarna verloren Erik en René toch.

Bij gelijke stand moest de partij van Martin van der Hidde nu de beslissing brengen.

Zijn aanval liep liep echter vast en ook hij kwam in de tijdnoodfase minder te staan.

In een soort wanhoopsaanval offerde hij veel en met twee Torens minder wist hij zijn tegenstander tot ieders verrassing toch mat te zetten.


En nog een linkje naar een analyse van het eind van de partij van Kees: https://schaakverenigingmaassluis.blogsp...itdrukking.html

05-11-2018 16:28 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller