Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K3 verliest regioderby van Rijswijk
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

DSC-K3 verliest regioderby van Rijswijk Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, Rijswijk was vandaag de sterkste. Hoewel het bij ons meer tegen dan mee zat. Dat begon al met captain Richard die te laat kwam omdat hij geen parkeerplek kon vinden.
Jouke (8) speelde een sterke pot maar liet zich plotseling trucen, waarna zijn tegenstander een tactisch remiseaanbod plaatste.
Ook Walter (7) was goed bezig en won een stuk. Maar daarna wist zijn tegenstander de stelling nog zo te compliceren dat Walter door zijn vlag ging!
Peter (6) kreeg een gambietpion cadeau en verdedigde zich daarna goed, maar kwam uiteindelijk toch in een eindspel met twee minpionnen.
Jan-Peter (5) kreeg een optisch voordeeltje na een Engels-achtige opening, maar de vrede werd snel getekend.
Pieter (5) won met een lange combinatie een pion en uiteindelijk ook het eindspel. (Zie onder.)
Wim (3) leek dwars door zijn tegenstander heen te gaan, maar op wonderbaarlijke wijze hield hij slechts een (remise) toreneindspel met f+g tegen f-pion over.
Richard (2) werd feitelijk overspeeld. Hij gaf zelf zijn dubieuze opening de schuld Glimlach
Ted (1) leek ijzersterk te spelen door twee pionnnen te winnen, maar zijn tegenstander verdedigde het net zo ijzersterk.

Rijswijk - DSC Delft 3: 5 -3

Helvoort van, R.A. (Rob) 2135 Barendse , T.J.M. (Ted) 2060 z-w ½ - ½
Liempt van, M. (Michael) 2068 Oranje , R. (Richard) 2098 w-z 1 - 0
Bulthuis , J. (Jelle) 2016 Kortis , W. (Wim) 2109 z-w ½ - ½
Ruiter de, T.O.M. (Thomas) 1961 Buzing , P.C. (Pieter) 2027 w-z 0 - 1
Gallardo Banez , A. (Alfonso) 2017 Zandwijk van, J.P. (Jan-Peter) 2063 z-w ½ - ½
Cupido , A. (Alexander) 2072 Lode , P. (Peter) 1918 w-z 1 - 0
Hoynck van Papendrecht , F. (Frans) 1962 Anema , W.J. (Walter) 2009 z-w 1 - 0
Leezer , R. (Roel) 1948 Gosliga van, J.S. (Jouke) 1824 w-z ½ - ½
Gemiddelde Rating: 2022 Gemiddelde Rating: 2014

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Pieter Buzing on 04-11-2018 at 10:18.

04-11-2018 10:01 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Over mijn partij..:
Ik probeer mijn repertoire uit te breiden met een nieuwe opening, en gelukkig kwam ik in een zijvariant terecht waar ik wel wat ideëen had. Wit had niet meteen een antwoord op mijn spel, en dat kostte hem al vrij vroeg een pion. Mijn tegenstander voelde echter geen enkele stress die dag dankzij betablokkers, en speelde rustig door. De positie was echter niet meer te houden, en ik kon alweer een volgende pion winnen. Een overwinning, zo dacht ik, was nu wel veilig. En stockfish staat inderdaad te springen op -4. Totdat ik een zet later zomaar een paardoffer toe liet op mijn koningsvleugel. Naast me ging Walter net door de vlag, en ik moest een keuze maken of ik de complicaties aandurfde of toch het remiseaanbod accepteerde. Als ik rustig was gebleven had ik toch wel moeten kunnen concluderen dat er meerdere oplossingen waren waarbij ik voordeel behoudde. Maar zonder betablokkers zag ik in lichte paniek maar één uitweg: remise aannemen!

04-11-2018 10:51 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

en het verslag van de tegenstander:

Quote


Rijswijk 1 wint fortuinlijk van DSC3

Zonder Stijn, die belangrijker verplichtingen had, dus met Frans, traden we tegen een compleet DSC3 aan. Van te voren moeilijk in te schatten, altijd een lastige tegenstander DSC en dat bleek al snel te kloppen. Na zo’n twee uur spelen scoort Alfonso zijn standaard remise. Hij heeft met zwart de witte opstelling met c5 en e5 bestreden en heeft in deze omgekeerde Siciliaan na zo’n zet of 20 een prettige stelling. Nadat de lichte stukken zijn geruild en wit ook nog de dames gaat ruilen, wordt de vrede getekend. Het ziet er verder niet goed uit, Rob moet een latente koningsaanval gaan pareren en wit begint daar met 16. g4 ook daadwerkelijk aan. Michael heeft een moeilijk te beoordelen stelling, Jelle staat gedrukt heeft een slechte loper en verliest twee pionnen. Thomas had een gelijke stelling maar komt na een vervelende tussenzet in een slecht eindspel terecht. Alexander heeft een prettige stelling en ruime compensatie voor zijn geofferde pion. Frans had een sterke opening, maar zijn veel tijd gebruikende tegenstander vindt het goede tegenspel en wint een stuk, een nederlaag lijkt plotseling onafwendbaar. Ook bij Roel is het mis, zijn tegenstander heeft een pion gewonnen en heeft de veel betere stelling. Het lijkt af te gaan op een ruime nederlaag.

Maar binnen een kwartier kantelt de wedstrijd. Frans heeft met zijn stuk minder een aantal lastige dreigingen tegen de witte koningsstelling en ook de witte loper op c1 loopt gevaar. Al zoekende naar een doeltreffende verdediging gaat wit door zijn vlag. Roel deelt in ons fortuin want met Pxh5 heeft hij een correct stukoffer. Aanname betekent verlies van een ongedekte toren op de onderste lijn, bij weigering heeft wit herhaling van zetten! Waar ik dus rekende op twee nullen hadden we opeens 1,5 punt in de tas.

Michael wint daarna in een goed uitgevoerde aanval en brengt ons op 3-1.

Thomas verliest het op het bord gekomen pionneneindspel op instructieve wijze, waardoor de spanning enigszins terugkomt. Het lukt Rob daarna om met behulp van zijn sterke loperpaar het zijn tegenstander zo lastig te maken dat wit , ondanks twee pionnen voorsprong, moet berusten in zetherhaling.

Alexander scoort daarna in een goed gespeeld eindspel het volle punt waarmee de stand op 4,5-2,5 komt!

Jelle heeft inmiddels 1 pion teruggewonnen en weet het toreneindspel met 3 tegen 2 pionnen op een vleugel makkelijk remise te houden. Eindstand 5-3 dus, een fortuinlijke ontsnapping vandaag!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 05-11-2018 at 16:22.

05-11-2018 16:22 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller