Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Rekenvout 127: Onderschatting van de tegenstander
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Rekenvout 127: Onderschatting van de tegenstander Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Wit aan zet. Kruis aan wat in deze stelling van toepassing is.

0 Er zit voor wit niet meer in dan eeuwig schaak door Kg3
0 Wit houdt winstkansen door Kf3

Grootmeester F.J. Marshall, een van de vijf oorspronkelijke grootmeesters, was een begaafd tacticus. Meer dan wie dan ook in zijn tijd zag hij tactische mogelijkheden. In zijn memoires schrijft hij over een partij van hem tegen Lasker. Hij zag een verborgen truc en liet het daarop aankomen. Lasker doorzag de stelling, verhinderde de combinatie en won de partij. In zijn boek meldt Marshall dan ook: Ik vrees dat ik mijn tegenstander - de wereldkampioen! - wel een beetje onderschat heb!

Op maandag mochten Richard Oranje (wit) en ik (zwart) tegen elkaar spelen. Voor de partij haalden we herinneringen op aan het schoolschaak, toen we van de meeste openingen niet meer dan vijf zetten kenden. Dat inspireerde ons op deze avond tot het spelen van een buitenissige opening. Ik vermoed dat al na zes zetten de stelling nimmer in de grootmeesterpraktijk is voorgekomen.
Richard kwam met een gevaarlijke koningsaanval, die om een of andere reden niet doorsloeg. Toen was het de beurt aan de verdediger om de partij over te nemen. En in plaats van een eindspel met onduidelijke winstkansen, koos ik liever voor een stelling waarin een fraaie truc zat. Of ik nu de beste tacticus van de club ben, is een andere zaak, maar ik zie wel veel en Richard, die in de Interne competitie nog geen enkele remise had staan, zou mijns inziens in de diagramstelling zeker kiezen voor Kg2-f3.
Op Kg2-f3 heb ik namelijk Le6-d5+, want na Pe3xd5 staat Tf1 ongedekt door overbelasting van Pe3! Ik schreef in gedachten de overwinning al bij.

Richard Oranje speelde a tempo Kg2-g3. Na Th3+ en Th2+ mochten we een remise bijschrijven.
Ik vrees dat ik mijn tegenstander - ook niet mis - wel een beetje onderschat heb!

Wat betreft de Multiple-choice vraag: beide antwoorden worden goed gerekend.
De winstkansen van wit zijn na Kf3 onmetelijk veel kleiner dan zijn kansen op verlies, maar een kniesoor die daarop let.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by winfvdm on 01-11-2018 at 11:58.

01-11-2018 11:47 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bolletje 3:

0 Wit houdt winstkansen na Kg2-g3. Ja!

Zwart heeft namelijk de wereldtruc Th2-h3+ en dan slaan op e3!
Geweldig! Als wit terugslaat op e3, schaakje op d5 en dan slaan op f1; stuk gewonnen.




Als wit Tf1xh1 slaat; Ld5+ en dan na Kh2, Te8 met het geniepige Te8-h8+ om de volle toren op h1 op te halen. Wederom stukwinst!



Laatste variantje:
Th3xe3, Kg2xh1, Le6-d5+, Kh1-g1, Te3-h3. Dubbele aanval! dreigt mat op h1 en de toren op b7 gaat verloren.



Helemaal rijkgerekend speelt zwart dus Th3xe3, om vervolgens met schaamrood op de kaken naar de bar te lopen zodra men ziet dat na Kg2xh1, Le6-d5+, Kh1-h2! een leuk antwoord is.
Overigens lijkt de stelling na Kg2xh1 Re3-e2 me remise-achtig. Dus toch gratis om te proberen, dat Rh3xe3. Grijns

Verder is ook zonder alle diepgaande trucs, de stelling nog niet uitgespeeld. Zwart lijkt na Th2-h3+; Th1-h2+; g5! een winstplan te hebben.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Ivar de Hoogt on 01-11-2018 at 15:11.

01-11-2018 15:04 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hihihi! Hoe is het nu toch mogelijk, dat ik bij beperkte bedenktijd die wending gemist heb. Te8 is echt mooi!
Kh2 ligt overigens meer voor de hand, wegens inderdaad zwart Th3.
Leuk dat je dat gevonden hebt.
... g6-g5 na Th3+ en T1h2+ zal wel gewoon Tb7-b4 als antwoord geven. Kom je dan nog verder?

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by winfvdm on 02-11-2018 at 20:39.

02-11-2018 13:14 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller