Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Rekenvout 126: Ongewone varianten
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Rekenvout 126: Ongewone varianten Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een bijzondere, ongewone variant van een schaakopening was ooit te zien bij de wedstrijd tussen Paris, de schaakvereniging van het Delftsch Studenten Corps, en een team van Delftse TU-docenten (professoren).
Die wedstrijden, gespeeld om de Steen der Wijzen, vonden immer plaats in de Bibliotheek van de societeit, een zaal met veel oude boeken in goede staat, gemakkelijke stoelen, een vredige atmosfeer, en goed gedempt licht. Ik zal niet beweren dat je geen hand voor ogen kon zien, maar het licht was wel erg stemmig.

Na de vijfde zet van wit stond de volgende, weinig voorkomende stelling op het bord. Ik had die stelling desondanks jaren geleden goed geanalyseerd.





Zwart verraste zijn tegenstander hier met 5... Lf8-b4!! Deze zet geef ik twee uitroeptekens: een voor de kracht en een wegens het verrassingseffect. Die zet stond niet in het schaakboek en dus niet in mijn analyse, dat weet ik zeker. Slik. Lekkere analyse!

Gelukkig 'zag' ik, dat ik de pion met 6. Lf1-d3 kan dekken. Na 6..., Dd8xd4 had ik 7. Ld3-b5+, c7-c6 8. Dd1xd4, Lb4xc3+ 9. Dd4xc3, c6xb5 10. Dc3xc8 mat.
"Ik had gemist, dat de c-lijn open is" sprak de zwartspeler snaaks, onder verwijzing naar het gedimde licht.



Ongewone gambieten zijn een bron voor interessante, weinig voorkomende stellingen. Het zelden gespeelde Kilkenny gambiet (1. d4, Pf6; 2. g4!?), bijvoorbeeld, was afgelopen zomer goed voor een verfrissende Zomeravond schaak. Je kunt toch niet alle openingsvarianten onthouden! Onderstaand een andere Rara avis opening waarbij spectaculaire wendingen op het bord kunnen komen.
Kijk maar eens naar de onderstaande stelling. Durft U pion a5 te nemen, ondanks de mogelijke penningen?





De witspeler was misschien onzorgvuldig, maar wel moedig. Pb3xa5, zwart antwoordde Ke7-d6?!; waarop kwam c4-c5+!, Db6xc5; Pa5-b7+ uit!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by winfvdm on 22-10-2018 at 16:28.

22-10-2018 15:29 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller