Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K4 en LSG 3 in evenwicht
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC 4 en LSG 3 in evenwicht Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De uitwedstrijd van ons 4e bij LSG Leiden 3 heeft geresulteerd in een 4-4 gelijkspel. Dit was op zich geen verrassing gezien het overall ratingverschil van slechts 3 punten (1988 vs 1991).

Hieronder de commentaren van de spelers op hun eigen partij:

Jan (bord 5): Na de opening kreeg ik een prettig middenspel waarbij mijn koning veel veiliger stond dan die van mijn tegenstander. Maar ik maakte een belangrijke fout; ik viel te snel aan, waar ik eigenlijk de druk had moeten opbouwen door te blijven ontwikkelen. Na een paar leuke pionoffers stond ik ineens drie pionnen achter. Mijn aanval sloeg niet door zodat het materiaalverschil de partij besliste.

Ivar (bord 2); Na een passieve opening was het witte openingsvoordeel snel geneutraliseerd. Op een gegeven moment probeerde ik 2 stukken te ruilen voor een toren en 2 verbonden vrijpionnen. Dat zag mijn tegenstander niet zo zitten, maar het gekozen alternatief leverde mij pionwinst en een soepel gewonnen stelling op.

Erik (bord 6): Mijn tegenstander zette vanaf de opening een zeer solide stelling op. Na wat onnauwkeurigheden van mijn kant kwam in ik een passieve stelling, maar door een truc kwam ik eruit en won een pion. Dit was helaas niet genoeg voor de winst waardoor de partij in een remise toreneindspel eindigde.

Timo (bord 4) Ik kwam wat gedrukt uit de opening maar er was eigenlijk nog niet zoveel aan de hand. Totdat ik een simpele truc over het hoofd zag waarmee ik een cruciale pion op d5 verloor. De rest van de partij kon ik onvoldoende tegenspel bereiken en gaf ik op.

Hans (bord 3): Ik speelde tegen Jorgen Henseler, iemand waar ik 30 jaar geleden ook tegen heb gepeeld. De eerste 15 zetten werd de stelling evenwichtig opgezet. Toen dacht ik dat het tijd werd voor de geijkte doorstoot in het centrum met e5. Dat was achteraf gezien te vroeg. Er ontstond een scherpe stelling waarin ik een kwaliteit voorkwam. Maar de tegenkansen van zwart met loperpaar en koningsaanval waren dusdanig sterk dat ik blij was met herhaling van zetten en remise.

Henrik (bord 8): Mijn partij begon vrij rustig. Na een zet of 20 kwam wit opzetten met zijn centrumpionnen. Ten koste van 2 pionnen en zijn centrum kreeg wit mooi spel tegen o.a. f7. Toen hij echter niet de beste voortzetting koos kreeg hij slechts 1 pion terug. Daarna kon ik alles afruilen en was het eindspel van paard + 3 pionnen vs paard + 4 pionnen gemakkelijk gewonnen voor mij.

Willem-Jan (bord 7) is daags na zijn partij op vakantie gegaan en heb ik niet kunnen bereiken voor commentaar. Ik zag wel weer een typische Willem-Jan opening via de flanken en druk op het zwarte centrum. Toen deze even minder nauwkeurig speelde won Willem-Jan een pion op d5 en even later zelfs gevolgd door een b-pion. Helaas speelde hij het daarna minder goed uit en liet hij een eindspel met ongelijke lopers en voor hem een pluspion toe. Dit bleek niet te winnen en remise was een feit.

Ik speelde op bord 1 en kreeg een prettige openingsstelling met wit. Waar ik snel ontwikkelde en rokeerde bleef de zwarte koning heel lang op e8 staan en moest zwart zich beperken tot verdedigen en hopen op een counter. Toen ik het op een bepaald moment niet afmaakte rook hij zijn tegenkansen en kwam hij via de c-lijn mijn stelling binnen. Ten koste van een kwal (en veel bedenktijd) kon ik de aanval doorzetten en lagen er opeens weer mogelijkheden. Ik moest daarbij wel een ver opgerukte vrije a-pion in de gaten houden, want die zou nog flink wat roet in het eten kunnen gooien. In zware tijdnood miste ik een ijzersterke en wellicht winnende voortzetting. Mijn tegenstander dacht met een loperoffer nog de winst te kunnen binnenhalen, maar overzag dat ik met herhaling van zetten een halfje voor mezelf en een punt voor het team kon scoren.

Zo werd het dus 4-4 en was dit die middag de enige match tussen een team van DSC en LSG waarbij het tot het einde spannend bleef.
Het mocht de pret niet drukken bij het afsluitende gezamenlijk diner bij de Verboden Toegang, waar de analyses nog de hele avond over de tafel vlogen.
Over een paar weken staat de volgende uitwedstrijd ons te wachten. We gaan de strijd aan met Schaakhuis in Den Haag.

Gedetailleerde uitslag:
 LSG 31988-DSC419914-4
1M.W. Mol2009-L.J.P.A. van de Lisdonk2040½-½
2J.A. Hellenberg2050-I. de Hoogt21020-1
3J. Henseler2017-H.J. Stam2115½-½
4P. Tromp2000-T. Bottema20341-0
5T. Thissen1969-J. Bosma18801-0
6J.A. Tolenaar2048-E. Biemans1979½-½
7M. Wubben1969-W.J. van den Broek1896½-½
8B. van den Bosse1843-H.A. Tamerus18840-1

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Henrik on 09-10-2018 at 00:10.

07-10-2018 11:07 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

This post has been edited 16 time(s), it was last edited by Henrik on 09-10-2018 at 00:10.

08-10-2018 18:00 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

En het verslag van de tegenstander:

Quote


Er zat meer in.
Afgelopen zaterdag speelde we gelijk tegen het 4e van DSC Delft. Er had meer ingezeten gezien de gewonnen stellingen die niet gewonnen werden en de gelijke stelling die werd verloren. Alleen Marcel Wubben kwam goed weg met remise.

Patriek Tromp leek een rustige partij te gaan spelen die lang in balans zou blijven totdat zijn tegenstander een standaard trucje met een ingesloten dame (na Lc7) toe liet. Dit kostte hem zijn pion op d5 en stelling. In het vervolg wist Patriek zijn plusje steeds verder uit te bouwen en zonder verder in de problemen te komen rondde hij met een leuke combinatie af.

Thomas Thissen had een Scandinaviėr op het bord. Omdat wit alles goed deed, besloot hij lang te rokeren naar een open koningsstelling. Wit viel hem voortvarend aan en offerde wat pionnen. Die at Thomas op. Hij ging niet mat en won dus.

Jorgen Henseler speelde een Scheveninger met zwart, waarin wit voor een weliswaar bekend pionoffer koos op e5, maar niet bekend in zijn stelling. Hij kon op drie manieren een kwaliteit offeren om het initiatief te grijpen en koos niet voor de meest kansrijke variant. Hij kwam toch gewonnen te staan, maar zijn tegenstander wist in de complicaties het hoofd koel te houden en Jorgen zag niets beter dan een herhaling van zetten.

Jan Hellenberg kwam gelijk uit de opening en dat bleef een tijdje zo. Hij dacht dat een loperoffer op g4 niet kon en speelde zijn Dame naar e3 in plaats van naar h4. Het offer was dus wel goed en dat koste hem een pion en vooral de stelling. Volkomen kansloos speelde hij nog een tijdje door maar nog een zeker pionverlies en een dreigend mat en totaal geen compensatie deden hem opgeven.

Bart van den Bosse deed 28 goede zetten zonder enig tegenspel voor zwart. Daarna verzuimde hij een kansrijk kwaliteitsoffer te spelen waardoor zwart langdurig op de pijnbank plaats had kunnen nemen. In de tijdnoodfase die volgde deed hij een aantal mindere zetten wat na afruil van lichte stukken en een aanval die net niet doorsloeg resulteerde in een verloren eindspel. Hier had duidelijk meer ingezeten.

Geconfronteerd met wat hoogbejaarde LSGers het TheunisStellingBetonSysteem noemen counterde Marcel Wubben te vroeg in het centrum. Zijn telefoon zag het na afloop nog wel een beetje zitten. In de praktijk verloor hij 2 pionnen met compensatie en dat had veel erger kunnen zijn. De witspeler had bijna hetzelfde idee hoe het verder moest als de zwartspeler zodat er nog voor de 40e zet een ongelijk lopereindspel ontstond. Dat bleek vrij eenvoudig remise te zijn zodat hij met een blauw oog wegkwam.

In zijn eerste KNSB partij sinds 2004 had invaller Jan Tolenaar na achtendertig zetten een veelbelovende stelling. Hoewel niet in tijdnood gaf hij wel een pion weg. Dankzij een sterke toren op de zevende rij kon hij snel naar remise afwikkelen.

Via een Siciliaan ontstond er bij Marcel Mol een stelling met Franse trekjes, waarin zwart erg gedrongen stond. Uiteindelijk wist Marcel zich los te wurmen, en kwam zelfs een kwaliteit voor te staan. In tijdnood van zijn tegenstander, gaf hij deze weer terug. Wits een-na-laatste zet voor de tijdcontrole had hem de partij moeten kosten, maar Marcel wikkelde foutief af, en zo kon wit ontsnappen met eeuwig schaak.

12-10-2018 11:17 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller