Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Novelty Destroyers veel te sterk voor DSC6
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Simon Broos Simon Broos is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 47

Novelty Destroyers veel te sterk voor DSC 6 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Novelty Destroyers heeft veruit het sterkste team in klasse 1a van de HSB. Maar ze staan desondanks niet bovenaan. Dat staat Scheve Toren uit Pijnacker, van welk team wij in december maar nipt hadden verloren.
Zouden we dan een kans maken tegen deze octrooibeoordelers uit Rijswijk? Het antwoord kwam snel. In no time stonden we met 0-3 achter. Bij Albert Kemeling, Simon Broos en Theo Rekveldt gingen de stukken binnen 20 zetten de doos in. Tevens bleek ook Kees Korving niet best te staan. Hij stond een kwaliteit achter en moest halverwege de avond opgeven. Het leek Willem II – PSV wel!
Vervolgens ging de aandacht uit naar het eerste bord, waar Rob Smits met zwart een buigen-of-barsten partij speelde tegen een 2100+ speler. Rob’s stelling leek finaal op instorten te staan. Er dreigde van alles. Maar toen besloot Rob - met veel meer tijd op de klok, dat wel – een pion te schnabbelen en stoomde hij zelfs nog op met zijn e-pion. Toen die geslagen werd was het plots chaos, beide maakten zich op voor een mataanval. Was het onder de tijddruk of was het al verloren? Hoe dan ook, Rob trok aan het langste eind: de eer van het team was gered.
We hadden theoretisch dus nog een kans op een gelijkspel. De tegenstander van invaller Henk van den Belt bood remise aan, maar als teamleider verzocht ik Henk om door te spelen. Dat liep uiteindelijk niet goed af en ook René Gelpke kon het niet bolwerken tegen een oud DSC-lid. Alleen Gerard Bilars sleepte nog een halfje binnen.
Ondanks dit teleurstellende resultaat kunnen we toch tevreden zijn. Zelfs bij verlies in de laatste ronde zullen we niet degraderen.
In die laatste (gemeenschappelijke) ronde spelen de twee koplopers, Scheve Toren en Novelty Destroyers tegen elkaar. Om het kampioenschap!


DSC6 1690 - Novelty Destroyers 1 1944 1 ½ - 6 ½
1 R.C.M. Smits 1748 - M Debard 2148 1 - 0
2 C. Korving 1692 - C.C. Fernandes João 2033 0 - 1
3 A.E. Kemeling 1726 - F. Liefrink 2083 0 - 1
4 H.T. van den Belt 1733 - D.H.M. Dekker 1924 0 - 1
5 S.J. Broos 1719 - C. Schmitt 1908 0 - 1
6 M.Th. Rekveldt 1675 - R. Lange 1800 0 - 1
7 R.F. Gelpke 1663 - G.J. Baas 1880 0 - 1
8 G.H. Bilars 1567 - C. Gruss 1776 ½ - ½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 13-03-2018 at 10:47.

13-03-2018 10:39 Simon Broos is offline Send an Email to Simon Broos Search for Posts by Simon Broos Add Simon Broos to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

This post has been edited 23 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 13-03-2018 at 18:01.

13-03-2018 12:12 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is wel erg kwistig met vraagtekens, Henk!

De6 van mij was best een prima zet en g5 was (gelukkig) geen blunder. Natuurlijk Lg4 ook overwogen ipv De6, maar het beste vervolg na Le2 Lxe2 Txe2 had ik gemist. Ik neem mijzelf wel kwalijk dat ik Dg4 niet aan heb gedurfd, dit wilde ik eigenlijk spelen (dat was het idee van het eerdere De6) en ik heb op dat moment lang genoeg nagedacht, dus ik had moeten zien hoe sterk dit was. In plaats daarvan zag ik spoken.
Dus ik speelde g5 maar omdat mijn tijd hard wegtikte en ik dacht dat dit veiliger was. Vervolgens kreeg ik een hartverzakking omdat ik dacht dat Lxg5 goed was. Pas een paar minuten later realiseerde ik me dat Lxg5 hxg5 Dxg5+ Pg7 Pf5 Dg6 Pe7+ Txe7 Dxe7 Pe6 helemaal niet zo slecht is voor zwart.
Daarna zag het er eng uit voor mij, met die open lijnen naar mijn koningsstelling, maar mijn dame op f6 verdedigde de boel uitstekend. De witte dame op c1 kon niet snel genoeg bij de aanval betrokken worden en wits koning stond ook in de weg.
In het eindspel was het voor mij makkelijker om te spelen met de dame dan voor Henk met de twee torens.
Hier de partij voor zover genoteerd/gereconstrueerd, voor wie het interesseert: https://lichess.org/2xWRG3Fo#0

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Derk Dekker on 13-03-2018 at 20:35.

13-03-2018 14:20 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja er kan hier en daar wel een vraagteken af. Maar voor mijn beleving waren het toch behoorlijk slechte zetten die met ??
Helaas is er niks tussen ? en ?? Misschien ??! of ?!?

Ik heb nu bij 23. Kh2?? een vraagteken weggehaald omdat Le2 ook niet zo best is voor wit.

19. Dc1?? krijgt een dubbele vraagteken omdat ik niet van tevoren zag dat Ph4 na h6 een stuk verliest. Weliswaar is Ph4 niet gespeeld anders was het een echte blunder geweest. Na 20. h6 dacht ik erover na om de partij op te geven. Dus Dc1 was zowat beslissend voor de partij geweest.

This post has been edited 9 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 13-03-2018 at 18:17.

13-03-2018 14:56 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ach, alles is relatief, we kunnen onszelf geruststellen met de gedachte dat we beide nauwelijks slechter hebben geschaakt dan Aronian gisteren. ;-)

13-03-2018 20:41 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller