Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC9 geen cliche
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Rene Poots Rene Poots is a Male
DSC bestuur




geregistreerd: 05-10-2005
aantal berichten: 197

DSC 9 geen cliché Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Vol goede moed zette het negende gisterenavond koers naar de Residentie om DD 6 te bestrijden. DD bivakkeerde op de laatste plaats en wij op de derde, dus leek de toekomst er redelijk zonnig uit te zien. Halverwege de avond echter trokken donkere onweerswolken samen boven de velden en hoofden van onze moedige mannen.
René, zeer positief uit de opening gekomen door een toevallig net bestudeerde variant op het bord te krijgen, stortte halverwege de partij in, zette alle sluizen open, ging vrijwillig paarden en andere stukken weg- en de pijp aan Maarten geven.
Fred die de verkeerde afslag leek te hebben gekozen, stond zwaar onder druk en Edgar kwam met materiaalachterstand uit de opening. Omdat Herman ook aan de verliezende hand was en Tjerk een pion achter, stond het virtueel al 5-2 voor de heren uit Den Haag, want Simon en Antoon deden hun plicht en verdedigden de eer. Op bord 1 moest Jan hard vechten om een remise uit het vuur te slepen.
Echter, de goden lijken ons goed gestemd dit jaar. Terwijl Fred en Herman het niet meer konden keepen en het onderspit delfden, dacht Edgar monter: "Kom laat ik eens met mijn Koning op stap gaan." Deze stond toch al geheel onvrijwillig in zijn blootje in het midden van het bord een vrijpion te beschermen en werd daar geheel tegen de verwachting in door de tegenstander een beetje aan zijn lot overgelaten. Die ging liever pionnen snoepen. Hierop ruilde Edgar kordaat een verdedigende toren af en stapte met vrijpion en Koning onbedreigd richting 8e lijn om daar glorieus te promoveren.
Hierdoor was het tij gekeerd: Tjerk haalde een niet verwachte remise binnen (altijd fijn als spelers en teamcaptains niet op het teambelang letten en remise accepteren terwijl zij eigenlijk voor het volle punt tot het bittere eind moeten doorvechten) en Jan zette zomaar de boel op z'n kop door te winnen!
Altijd gezellig bij DD als je wint: mooi gebouw, leuke barman. Zelfs Heineken smaakt dan lekker. Het 9e stelde zich gisterenavond niet op als een clichéteam, maar toonde zich weer eens van zijn beste kant: veerkrachtig, strijdlustig en, toen de winst eenmaal binnen boord was, humorvol en dorstig.

PS: bovenstaand verslag is geschreven als oefening in clichématig taalgebruik. Ik tel er 30.

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Rene Poots on 15-12-2017 at 15:03.

15-12-2017 13:57 Rene Poots is offline Send an Email to Rene Poots Search for Posts by Rene Poots Add Rene Poots to your Buddy List
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De woorden zijn heel mooi uit je digitale pen gevloeid, geen letter te veel geschreven. Oeps, nog twee clichés.
Het was inderdaad een heerlijke avond. Over mijn partij kan ik niet meer zeggen dan dat ik wellicht iets beter uit de opening kwam, had een aardige stelling. Maar op een moment van misplaatst opportunisme schoof ik mijn h-pion iets te enthousiast twee velden naar voren en hielp daarmee vakkundig mijn eigen stelling om zeep. Ik troost me met de gedachte dat ik een sterke tegenstander trof, dus links- of rechtsom, de kans was niet groot dat ik deze man zomaar even van het bord zou vegen.

__________________
www.zonderland.nl Prodent

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Zonderland on 15-12-2017 at 17:15.

15-12-2017 17:09 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Op verzoek van Edgar. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

16-12-2017 10:21 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Redelijk soepel. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik speelde met wit tegen Rein de Ruiter. We stelden onszelf aan elkaar voor alsof we onbekenden waren. Niet zo heel lang geleden speelde ik ook tegen hem maar wanneer was dat? Eenmaal thuis kwam er snel duidelijkheid. Het was tijdens een invalbeurt bij DSC8. Dat was een lastige maar uiteindelijk erg prettige partij. Zie hier het verslag van die partij.

Vanavond ging het iets soepeler. De opening kwam mij volkomen onbekend voor. De enige houvast was gezond verstand. Ik was best tevreden dat ik weer eens een opening zonder kleerscheuren had overleefd toen zwart op de 12e zet een vrij dubieuze keuze maakte. Er zat vast een plan achter maar ik kon het niet ontdekken. Mogelijk dat hij aanstuurde op volledige afruil. Maar ook dan zou wit wel beter staan in mijn optiek.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

16-12-2017 12:59 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat is wel een bijzondere overwinning, Edgar Glimlach
En netjes gespeeld door Antoon. Bedankt voor de fragmenten!

17-12-2017 09:14 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eens met Martins statements. Mooi resultaat, heren!

Wel grappig dat de tegenstander van Edgar niet nog even een door speelde. 41. Pc5 en dan even afwachten wat er gebeurt. 41. ... c3?? en wit staat weer gewonnen. 41. ... Kxa3! 42. Kf1 c3?? en remise. na 43. Ke2 c2?? Zelfs weer goed voor wit.
Dan kan je na 42. ... Kb4! alsnog opgeven. Vroeg zat.

19-12-2017 12:46 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller