Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC2 wint geflatteerd van SHTV 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Bram Bram is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 27-09-2010
aantal berichten: 29

DSC 2 wint geflatteerd van SHTV 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was nog spannend wie we op zouden kunnen stellen in onze wedstrijd tegen SHTV. Sowieso wisten we van tevoren al dat we geen beschikking zouden hebben over Sebas en Martine, maar gelukkig bleek supersub Walter bereid ons bij te staan. Daarnaast voelde Joram zich flink beroerd op vrijdag. Allerlei noodplannen werden bekokstoofd in de DSC2-appgroep, maar gelukkig voelde Joram zich op zaterdag ‘net goed genoeg’ om te spelen.

De trein van Leiden naar Delft bleek een groot contingent schakers te bevatten. Sten zag ik al eerst. Hij was nog druk bezig met zijn laptop om de laatste hand te leggen aan zijn voorbereiding. Wat een professional is die jongen toch.

Het was mijn eerste thuiswedstrijd in vier jaar en ik had er veel zin in. Er is dan ook eigenlijk weinig mooier dan de aanblik van een grote groep schakers net voor de start van een KNSB-wedstrijd. Die licht gepijnigde en getergde blikken van mensen die met hun hoofd allang in de wereld van de 64 velden zijn, maar in de tussentijd nog enige practicalia moeten afwerken zoals het bestellen van koffie, het begroeten van teamgenoten en het voeren van een gesprekje, ik kan er geen genoeg van krijgen. Voor de klokken aangingen, bleek overigens dat de wedstrijdleiders overgegaan waren op een nieuwe stap in hun eeuwigdurende kruistocht tegen de mobieltjes: terwijl één van hen de auditief ingestelden mondeling erop wees dat het gebruik ervan strikt verboden was, hield een andere een groot pictogram omhoog dat hetzelfde trachtte te over te brengen aan de wat meer visueel georiënteerden.

Dan de wedstrijd! Teamleider Talitha had voor mij zwart op bord één bedacht. Ik kreeg een variant op het bord waarin ik ruimte kon winnen op de damevleugel, maar wit aan een koningsaanval kon beginnen. Ik dacht dat het nog allemaal theorie was, op één onbelangrijk detail na. Dat detail bleek uiteraard juist van het grootste belang te zijn, en mijn tegenstander miste dan ook rond zet twintig een kans om me hardhandig van het bord te vegen. Dat hadden hij en ik ook gemist in de analyse achteraf, maar toen ik daarna de partij nog aan wat anderen liet zien, werd ik door ongeveer de hele club op de meest hartverscheurende manieren mat gezet. Grappig hoe dat werkt: omdat je tijdens de partij denkt dat je nog normale stelling op het bord hebt, vergeet je goed te kijken naar wat er nu werkelijk aan de hand is. In de partij verzuimde mijn tegenstander te profiteren en uiteindelijk wist ik een paar pionnetjes te pakken en de aanval over te nemen. Het geluk is met de dommen.

Mijn gestuntel viel nog meer op door het contrast met de modelpartij van Sten op bord twee. In een scherpe theoretische variant wist hij zijn tegenstander al snel een kwaliteit afhandig te maken en hij schoof het daarna behendig en secuur uit. Die jongen is veel te goed voor de derde klasse, alleen al voor hem zou het goed zijn als we dit jaar weten te promoveren.

Op bord drie speelde Martin. Hij kwam met wat positionele voordeeltjes uit de opening, waarvan hij in het middenspel niet optimaal wist te profiteren. Er kwam uiteindelijk een dame-eindspel met een gelijk aantal pionnen op het bord en de partij leek op remise af te stevenen. Toen gaf Martin echter een pion weg, wat vrees bracht in onze harten. Zijn tegenstander wikkelde toen echter af naar een pionneneindspel waarin zijn koning niet binnen het vierkant van Martins c-pion stond. Puntje voor ons dus.

Op bord vier was er voor mij (ik heb de partijen niet diepgaand bestudeerd, excuus aan mijn teamgenoten als ik het allemaal fout gezien heb!) weinig te merken van Jorams ziekte. Zijn tegenstander speelde één van die varianten die objectief dubieus zijn, maar wel heel moeilijk om te weerleggen. Dat lukte Joram heel goed, en hij kwam dan ook met een pluspion de opening uit. Het puntje volgde een paar uur later.

Ik heb helaas weinig meegekregen van de remisepartij van Onno op bord vijf: misschien kan hij het verslag nog aanvullen met zijn bevindingen. Hetzelfde geldt voor de remise van Walter op bord zeven. Wel weet ik dat we heel veel aan hem hebben als invaller: hij staat op 1,5 uit 2 tot nog toe.

Over de partij van Talitha op bord zes weet ik wel meer. In de opening kon haar tegenstander kiezen voor een stukoffer of het accepteren van een klein minnetje. Hij koos voor het stukoffer. Het zag er allemaal gevaarlijk uit, maar Talitha wist het allemaal te keepen en won solide. Wel was er nog een opvallend moment net na de tijdcontrole, toen Talitha aan zet was in een gewonnen eindspel. Haar tegenstander zei opeens: “ik claim de partij!”, een paar seconden later gevolgd door “we hebben de 40e zet al gespeeld, neem me niet kwalijk, excuses”. Dat was natuurlijk wel even schrikken.

Het was JP (bord acht) die me er nog even aan hielp herinneren dat we onze openingsvarianten niet prijsgeven in dit verslag. Toekomstige tegenstanders zouden zich immers kunnen voorbereiden op onze nieuwtjes, bij kaarslicht gevonden in het holst van de nacht. Daarom zal ik zijn partij extra cryptisch bespreken, ook omdat hij theoretisch zeer interessant was. De kenners waren namelijk verbaasd over de snelheid waarmee hij in een gesloten Taiwanees zijn vierkante dreefboor driemaal rond de grote sloot zigzag rond wist te vervlechten. Met deze manoeuvres wist hij ook al snel een grote tijdsvoorsprong te verkrijgen. Zijn tegenstander had hier echter op geanticipeerd en het mocht dan ook niet baten dat JP zijn vergulden maliënkolder op j12 wist te posteren. Een terechte remise was het resultaat. 6,5-1,5 derhalve. Een verdiende overwinning, maar de cijfers vielen wel erg rooskleurig voor ons uit.

Bij de Italiaan overheerste niet de blijdschap maar de melancholie. Gezamenlijk dachten we terug aan de tijden dat we—onbelemmerd door relaties en/of werk—nog af en toe toernooien speelden, onze openingsrepertoires bijhielden, en dat elke ratinglijst reden voor vreugde was in plaats van droefenis. Dat komt nooit meer terug.

Op een gegeven moment besloot ik wijselijk om de aftocht te blazen, maar via eerdergenoemde appgroep kon ik de verdere verwikkelingen van die avond volgen. Op mijn scherm verschenen beelden van grof drankmisbruik en verhalen waarvan de betamelijkheid verlangt ze niet verder te beschrijven. Die wedstrijdspanning moet er natuurlijk uit, maar of dit dan de manier is...

Hoe het ook zij: we staan eerste! Over drie weken wacht Sliedrecht uit. Op papier te doen, maar we moeten scherp blijven.


Velden van der, A.J.L. (Bram) - Togt van der, A.H.C. (Twan) 1 - 0
Goes , S. (Sten) - Verbaan , B.M. (Bart) 1 - 0
Glimmerveen , M.A. (Martin) - Segers , J.C.M. (Hans) 1 - 0
Kelder op den, J.M. (Joram) - Stolte , M.J. (Maarten) 1 - 0
Verbaken , O.P. (Onno) - Noordkamp , H.W. (Wouter) ½ - ½
Munnik , T. (Talitha) - Hut , A.A. (Alex) 1 - 0
Anema , W.J. (Walter) - Vorstermans , P.A.W. (Peter) ½ - ½
Vos , J.P. (Jan-Pieter) - Pauw , S.A. (Sander) ½ - ½

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Bram on 05-11-2017 at 15:22.

05-11-2017 15:18 Bram is offline Send an Email to Bram Search for Posts by Bram Add Bram to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nette overwinning mensen!
En leuk verslag Bram!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

06-11-2017 10:54 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag van de tegenstanders:

Quote


Op 4 november jl. mocht SHTV 1 weer aantreden in de KNSB, dit keer uit naar koploper DSC2. Het was full house in het DuWo Denksportcentrum 'Sebastiaansbrug’ met de wedstrijden van DSC1, 2 en 3 samen. Aan onze zijde verving Maarten Stolte de afwezige Stijn Gieben. De tegenstander trad ook niet op in het basisteam, maar gezien de hogere ratings voor zowel basisspelers als mogelijke vervangers was het bij voorbaat op papier een moeilijke missie. Maar de wedstrijd wordt in de schaakarena gespeeld en niet op papier, dus iedereen ging er eens goed voor zitten.

De eerste twee resultaten werden aan de staartborden genoteerd. Sander Pauw, dit keer op tijd bij aanvang, gebruikte zeeën van tijd. Met nog 25 zetten te gaan voor de tijdscontrole liep de klok inmiddels de laatste twintig minuten al zichtbaar af. De tegenstander met drie kwartier meer op de klok bood remise aan op een vol bord aan. Met de tijdnoodnederlaag in de vorige ronde nog in het achterhoofd werd deze remise aangenomen. De remise bij Peter Vorstermans volgde niet veel later. Beide spelers zagen geen muziek meer in de stelling.

Een uurtje later, rond 16.00 uur, werd er door Bart Verbaan een nul genoteerd. Al vroeg in de middag mopperde Bart al dat hij stom had gespeeld, er bleek een kwaliteit te zijn ingeleverd. Bart keepte wat hij kon, maar zijn sterke tegenstander speelde het goed uit en het was helaas een kwestie van tijd.

Bij Alex Hut geen rustig potje, met volle overtuiging pleegde hij een stukoffer en als je vanaf de zijlijn meerekent (door de roze bril) dan ziet dat er veelbelovend uit. Tenminste als zijn tegenstandster had mee gewerkt, maar ze was precies op tijd met haar stukken bij de verdediging en kwam met materiaalwinst uit de rookwolken en speelde het eindspel goed uit.

Dat was een domper, 3-1 achter in plaats van 2-2. Ik maakte mijn roze bril maar even goed schoon en keek naar de resterende vier borden.

Op bord 1 zat Twan van der Togt rustig achter het bord en was al een tijdje richting de vijandelijke koning bezig. Het was wat te complex voor mij om dit goed te beoordelen, gemakshalve reken ik bij Twan gewoon altijd op een punt. Op bord 3 speelde Hans Segers een dame-eindspel met initiatief en op de 40e zet met pionwinst. Mijn oordeel was een halfje, misschien een heel punt. Maarten op bord 4 speelde al tijden een ingewikkeld eindspel tegen de sterkste speler bij de tegenpartij. Kon het paard van Maarten het redden tegen de loper van de tegenstander die ook nog een pion meer had? Misschien een halfje. En dan nog Wouter Noordkamp, die was inmiddels in een paardeneindspel beland, daar moest wel een halfje in zitten. En die kwam ook binnen. Maar de andere drie borden leverden maar liefst drie nullen op. Twan’s aanval zette niet door en zijn aanvallende stukken moesten mee verdedigen, maar er was plots geen houden meer aan. En Hans, die de touwtjes in handen leek te hebben, ruilde de dames af voor een gewonnen pionneneindspel, maar dat bleek verloren te zijn. Auw!

En ten slotte Maarten, die met dat paard het hele bord heeft gezien en samen met zijn koning de loper en koning van de tegenstander moest afhouden. De nederlaag was echter niet te vermijden. Met een ruime 6,5-1,5 nederlaag vertrokken we naar Peking Wok (prima tip, Talitha!), volgens het verslag van DSC een geflatteerde uitslag. Daar moeten we dan maar hoop uit putten. Nu volgen twee belangrijke thuiswedstrijden in Kijkduin, supporters van harte welkom!

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

13-11-2017 11:34 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller