Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC3 wint ruim van De Amstel
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC 3 wint ruim van De Amstel Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 3e team van DSC heeft met 6-2 gewonnen van het eerste achttal van de Amstel uit Amsterdam.
Hoewel we vrij snel op een 1-0 achterstand kwamen was de overwinning geen moment in gevaar.

Door deze winst blijven we meedoen in de top van het klassement in 3D.

Pieter: Ik kwam door ietwat traag spel van mijn tegenstander lekker uit de opening. Daarna werd het prijsschieten op de vijandelijke koningsstelling.

Richard: in een zwaar positionele opening resteerden er zware stukken en ongelijke lopers. Ik had door de ongelijke lopers een veelbelovend initiatief. Mijn tegenstander blunderde pion h6 weg waarna mat onvermijdelijk was. Wel leuk dat het met een torenoffer ging.

Erik: Mijn tegenstander leek de opening niet te kennen waardoor ik heel wat tempi cadeau kreeg. Toen hij zijn koningsstelling verzwakte kon hij alle dreigingen niet meer aan en was het punt binnen.

Wim: Mijn tegenstander zetten een breed pionnencentrum op; er kwam een scherpe opening die wit aanvalskansen kan geven tegen de zwarte koning. Daarna speelde hij vooral degelijke zetten en kwam er geen koningsaanval. Na kleine onnauwkeurigheden over en weer stond wit iets beter door ruimtevoordeel. Ik moest nauwkeurig verdedigen om niet in het nadeel te komen. Al na 17 zetten volgde zetherhaling en nam ik remise aan. Ik had immers nog steeds een iets mindere stelling.

Jan Peter: Ik kreeg de opening op het bord die ik in het laatste zomervarianten toernooi had uitgelegd. Zoals vaker in die variant offerte zwart een pion voor positionele compensatie door het loperpaar. De pion won ik terug waarna er een gelijke stelling ontstond. Na wederzijdse geweigerde remise-aanboden bleek het paars vs loper eindspel toch echt niet te winnen.

Lucien: het openingsexperiment van de vorige ronde werd opnieuw op het bord gebracht en leverde me een prettige aanvalsstelling op de zwarte koning op. Piet (die ik goed ken als ex-collega) offerde een pion in de verwachting een tegenaanval te kunnen lanceren. Een onnauwkeurige koningszet kostte hem vervolgens nog een pion. Piet wachtte de verdere grote afruil niet af en gaf op.

Roland speelde een partij in snel tempo en richtte zijn pijlen op de koningsvleugel. Wit deed hetzelfde op de damevleugel waar de zwarte koning zich veilig dacht te voelen. Helaas bleek de witte aanval toch sneller en sterker te zijn zodat hier het enige verliespunt voor DSC3 moest worden genoteerd.

Willem-Jan tot slot viel zeer verdienstelijk in en won. Hoe hij zijn partij ervaren heeft kunt u hieronder nalezen, inclusief een partijfragment.


De persoonlijke scores:

Kortis , W. (Wim) 2182 Hendriks , T.R. (Theo) 1954 ½ - ½
Oranje , R. (Richard) 2111 Lommel van, P.R. (Patrick) 2025 1 - 0
Zandwijk van, J.P. (Jan-Peter) 2049 Konst , R. (Rik) 2053 ½ - ½
Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 2034 Geertsema , P.J. (Piet) 1941 1 - 0
Buzing , P.C. (Pieter) 2044 Brugge , J.J. (Jan) 1873 1 - 0
Biemans , E. (Erik) 1990 Snijders , J. (Jasper) 1853 1 - 0
Have ten, R.H.S. (Roland) 2002 Kok , C.H. (Carel) 1898 0 - 1
Broek van den, W.J. (Willem-Jan) 1850 Hoorn van, Y.A. (Ysbert) 1831 1 - 0


Gemiddelde Rating:

2033 vs 1929

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 05-11-2017 at 17:00.

05-11-2017 12:37 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

The great escape! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



W.J. van den Broek - Y. van Hoorn, Delft, 4 november 2017, stelling na 45. Kg1-h1

Zwart heeft de partij, weliswaar ten koste van veel tijdgebruik, tot dusver werkelijk voortreffelijk gespeeld. Van tijdnood is nu echter geen sprake meer want we hebben er beiden zojuist een half uur bijgekregen. Hij had de partij nu direct kunnen beslissen, het snelst met 45. ... De5 (dreigt 46. ... Th2+ Kg1 47. Dd4+ met mat) 46. Lg2 Ta1 47. Txa1 Dxa1+ 48. Lf1 Pf2+ met damewinst. Ook 45. ... Th2+ is voldoende voor de winst hoewel zwart zich dan nog taai kan verdedigen.

Zwart speelde echter 45. ... Pf2+??????? waarbij wit's enige dreiging fantastisch tot zijn recht komt: na 46. Txf2 is er geen tijd om terug te nemen; het zou dan met 47. Dc8+ in één zet mat zijn aan de ander kant van het bord. De stukwinst was mij wel besteed: de torens werden geruild, tevens onder opoffering van een pion de dames waarna het eindspel van Lpp tegen pppp gewonnen was. Dat ik na 46. ... Da1+ vergat met 47. Tf1 de dame te winnen was echter een grove schoonheidsfout.

05-11-2017 15:02 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag van de tegenstanders:

Quote


Amstel 1 verliest met 6 - 2 van DSC3

Een nieuwe krachtinspanning van ons eerste bleek niet genoeg om een punt weg te snoepen uit Delft. Ook al speelde Delft met een aantal invallers (immers hun eerste en tweede moet ook steeds op dezelfde dag aantreden), het gemiddelde ratingverschil was meer dan 100 punten.

In het begin leek het erop dat rating er niet toe doet: Carel versloeg zijn tegenstander die precies zoveel rating punten meer heeft als het verschil van de gemiddelden van de teams. Volgt u mij nog? Vervolgens vond Theo het weer nodig zijn befaamde remise aanbod te doen in een += stelling. Wim vertrouwde het niet helemaal, vond dat hij moest oppassen en accepteerde het aanbod. Natuurlijk was ik tevreden, immers het lukt me niet vaak een remise te pakken tegen een bijna 2200 speler.

Helaas speelde daarna het rating-spook daarna wel op. Patrick pareerde alle diepe dreigingen, maar zag een eenvoudige dreiging over het hoofd en moest opgeven. Jan Brugge verloor ook vrij snel, ik heb niet gezien hoe... Als captain was ik nog steeds positief gestemd omdat een 4 - 4 uitslag nog tot de mogelijkheden behoorde. Rik stond minimaal gelijk en Ysbert en Piet hadden goeie kansen, zo leek het. Helaas vergat Piet een kwaliteit te winnen, waarmee hij het spel prima gaande had kunnen houden. Zijn tegenstander zou dan wel voldoende compensatie hebben gehad, maar alles was nog mogelijk geweest. In plaats daarvan speelde Piet het subtiele Kg7 om via de h-lijn te gaan aanvallen met zijn toren(s). Helaas kwam het daar niet van omdat zijn tegenstander de aanval overnam, dameýs ging ruilen en twee gezonde pionnen over hield. Piet hield het daarom snel voor gezien.

Omdat ook Jasper door zijn tijd en stelling ging was ons verlies een feit. Maar wat leuk was, was het gevecht op bord acht van Ysbert. Ook al had hij tussen de 30e en 40e zet steeds tussen de één en twee minuten bedenktijd, hij kwam steeds beter te staan. Toen de tijdcontrole was gehaald, had Ysbert 'alle tijd' om rustig de (veel) betere stand te gaan verzilveren. Toen het bijna zover was, speelde onze man echter te impulsief en kon zijn tegenstander - die zich aan een laatste strohalm vasthield: een kwaliteitsaanbieding die giftig was wegens een vervelend mat (bestaat dat?) op de onderste rij ý de partij naar zijn hand zetten. Ysbert leverde het paard waarmee hij de kwaliteit wou winnen in en verloor het eindspel, waarin zijn twee extra pionnen uiteindelijk niet opgewassen waren tegen de witte loper. Ysbert was nog taai, maar helaas, het mocht niet baten.

Aan het eind kunnen we dan toch weer concluderen dar rating niets zegt, want we hadden volgens de statistieken 2.88 punt moeten halen en werden afgescheept met 2... We staan nu op de gedeeld 7e plek met HWP Haarlem 2. Wij hebben de nummers één en twee al gehad, onze drie concurrenten kunnen dat nog niet zeggen... we houden daarom de moed er gewoon in !!! Wel spelen we tegen nummer drie de komende ronde...

Theo Hendriks

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 06-11-2017 at 10:08.

06-11-2017 09:45 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller