Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC4 - Schaakmat Westland 2 5-3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

DSC4 - Schaakmat Westland 2 5-3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de HSB Promotieklasse heeft DSC4 ook zijn tweede wedstrijd gewonnen, ditmaal thuis tegen Schaakmat Westland 2.

Walter Anema scoorde als eerste een remise tegen Ard Dekker, Peter Lode won zijn partij tegen HSB-erelid Johan Voorberg (1½ - ½); daarna voegde Kees van der Meer een halfje toe enTed Barendse won van Gerben van Leeuwen (3 - 1); vervolgens deed Arno Wiersma er een remise tegen Johan 't Hart bij, maar Pieter Goossens verloor verrassend vanuit betere stelling (3½ - 2½); de beslissing kwam van invaller Jan Bosma: hij zorgde voor de stunt van de avond door de sterkste schaker van Schaakmat Westland 2, Menno Pietersma, te verslaan; uiteindelijk besloot Martin Glimmerveen de wedstrijd met een remise: 5 - 3.

Het team staat dus nog steeds bovenaan.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Henrik on 25-10-2017 at 19:27.

25-10-2017 16:55 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij was heel lang weinig tot niets aan de hand, en was het evenwicht niet verbroken. Het remiseaanbod rond de 20ste zet van mijn tegenstander was dan ook volledig terecht.

Maar het was gewoon een spannende strijd, met nog weinig duidelijk betere stellingen voor ons, dus speelde ik uiteraard door!

Pas in het verre eindspel van dame + paard en wat pionnen aan beide kanten deed Gerben een passieve zet, en stond direct verloren. 5 zetten later kon hij opgeven.

Geen overtuigende overwinning maar wel een nuttige voor het team, wegens de 3-1.

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 30-10-2017 at 09:10.

26-10-2017 16:42 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Met de hakken over de sloot Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was een spannende avond. Halverwege was ik eigenlijk vrij ongerust. Bij Ted gebeurde inderdaad vrij weinig, maar dat leek me een stelling waar een onverantwoorde winstpoging best mogelijk was. Zelf had ik vermoedelijk een pionzetje teveel gedaan in de opening (die ik al een hele tijd niet meer op het bord had gehad) en had de grootste moeite om uit de opening te komen. Tevens dacht ik dat Pieter zo goed als verloren moest staan, en ook Arno leek onder druk te staan.

Daar tegenover stond dan een stelling van Peter met meer materiaal, maar onduidelijke kansen; en een mooie stelling van Walter, waar hij wat lichtzinnig leek te offeren. Tenslotte waren er nog spannende stellingen voor invaller Jan Bosma en Kees van der Meer, waar laatsgenoemde wel een enorm voordeel op de klok had (iets van een klein uur tegen luttele minuten). Al met al dus niet echt om over naar huis te schrijven als je op papier de favoriet bent. Daarom meldde ik in de bar: "Volgens mij moet Kees winnen, als we vanavond wat willen".

Dit werd daarna enigszins gelogenstraft, omdat de eerste 3 uitslagen ons niet nadelig gezind waren. Allereerst wist Peter Lode zijn kwaliteit voorsprong uit te bouwen naar een volle toren; en daarna leek het omzeilen van tegenspel ineens vrij soepel te gaan (1 -0). Ook de tweede uitslag ervoer ik als gunstig. Zoals gezegd had Walter eerst leuke, ietwat originele stelling met aanvalskansen, maar hij offerde denk ik te snel met Lxa6. Nu kon zwart het mat vrij simpel voorkomen, en stonden de extra pionnen van Walter eigenlijk in de weg. Ik denk dan ook dat Walter enigszins geluk had dat het daarna op zetherhaling kwam. Ik zag ook niet direct hoe zwart verder moest komen, maar met een stuk meer was ik daar wel bang voor. (1,5 - 0,5). Daarna bleek Ted toch een stuk handiger dan zijn tegenstander. Die had tot dan toe vrij eenvoudig een gelijke stelling gehouden, en ik vond de stelling van Ted heel langzaam ietsje minder worden (potentiėle verste vrijpionnen voor wit). Maar in het eindspel mocht Ted heel actief binnen komen en was het ineens gedaan. (2,5 - 0,5)

Dat voelde toch een stuk lekkerder. Gesterkt door die wetenschap kon ik mijzelf enigzins herpakken. Mijn tegenstander had weliswaar de gambietpion met rente teruggepakt, maar daarna kon ik hem even dwingen tot achteruit schaken. In de tussentijd had Arno een remiseaanbod gekregen. Naar mijn smaak stond Arno duidelijk slechter, en leek het mij verstandig om het aan te nemen, maar dat kon ik natuurlijk niet zeggen. Dus maar tegen Arno (die zelf interim-captain was overigens) gezegd dat ie het zelf kon beslissen en dat-ie gezien zijn tijdsvoorsprong wel even kon wachten op resultaten van andere borden. Nadat de voorprong op het scorebord kwam, nam Arno de remise dus alsnog aan (3 - 1). In de tussentijd had Pieter Goossens de koningsaanval wonderbaarlijk overleefd en zelfs 2 pionnetjes meegesnoept. Maar net toen ik het punt al wilde gaan tellen ging hij toch wat veel risico nemen. Het verbaasde mij daarom ook niet toen Arno een tijdje later kwam melden dat Pieter een stuk had weggegeven. Jammer, dus toch een nul. (3 - 2)

De tegenstander van Kees moet een aantal hachelijke momenten hebben beleefd, aangezien hij geruime tijd met ongeveer een minuut op de klok moest doen. Zeker toen Kees over de a-lijn binnen leek te komen had ik even hoop, maar ik vermoed dat het objectief allemaal niet zoveel was. Op een gegeven moment was de stelling helemaal dichtgeschoven, en kon Kees met zijn lopers niet zoveel meer. Alleen de dame was de vijandelijke stelling binnengedrongen, maar dat was niet genoeg. Kees bood dus remise aan. (3,5 - 2,5). Toen waren alleen invaller Jan Bosma en ondergetekende nog bezig.

Jan leek met wit wel lekker uit de opening te zijn gekomen tegen de sterkste tegenstander van de Westlanders, Menno Pietersma (2160). Echter, in het middenspel leek het voor hem lastig om zijn stelling te verbeteren. Daarom was ik daar toch niet helemaal gerust op. Maar ineens hoorde ik dat Jan had gewonnen, naar verluidt met een minorpromotie! (4,5 - 2,5). En dat na het dameoffer in zijn eerste partij voor DSC; blijkbaar heeft hij een abonnement op mooie slotfases Glimlach Wellicht is het weer een diagrammetje waard?

Dat punt van Jan was maar goed ook. In de fase van initiatief kon ik mijn pion achterstand weer goedmaken. Maar daarmee zou ik wel mijn initiatief kwijtraken... Omdat het alternatief ook niet veel leek, besloot ik mij maar materialistisch in te stellen en pakte de pion. Maar daarna ging het vrij snel van kwaad tot erger. Waarschijnlijk heeft mijn tegenstander een paar keer een winnende voortzetting gemist. Ik bleef er enigszins in hangen, en op een gegeven moment schrok hij van een verdedigende manoeuvre die hij niet gezien had. Met niet alteveel tijd leek hij even in paniek, ruilde de dames en deed een remise aanbod. De verdedigende manoeuvre had denk ik niet afdoende moeten zijn; waarschijnlijk was het objectief nog steeds een heel lastig eindspel, maar had ik wat mazzel met de situatie op zijn klok. (5 - 3).

28-10-2017 12:52 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

TIjdgebruik Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn tegenstander zal de opening en de overgang naar het middenspel niet goed gekend hebben. Hij speelde het zorgvuldig en nauwkeurig, maar wel langzaam.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik tegen half tien 's avonds meer dan een uur bedenktijd meer had dan mijn tegenstander!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

29-10-2017 09:18 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

RE: Met de hakken over de sloot Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Martin
Zoals gezegd had Walter eerst leuke, ietwat originele stelling met aanvalskansen, maar hij offerde denk ik te snel met Lxa6. Nu kon zwart het mat vrij simpel voorkomen, en stonden de extra pionnen van Walter eigenlijk in de weg. Ik denk dan ook dat Walter enigszins geluk had dat het daarna op zetherhaling kwam. Ik zag ook niet direct hoe zwart verder moest komen, maar met een stuk meer was ik daar wel bang voor.

De offer was in principe correct, maar dan had ik wel tussendoor met Lxd6 schaak zwarts paard moeten ruilen. In dat geval had ik na Dxa6 (matdreiging op a7) tijd om Da6-b5 te spelen, gevolgd door a5-a6. De pionnen op a6/b6 zouden dan dodelijk zijn geweest.
Zoals ik het speelde was niet goed, want zwart speelde snel het paard weg van d6. Met Pd6-e4 ipv Pd6-c4 zou zwart beter (ik vrees gewonnen) staan, nu kon ik inderdaad nog vluchten in zetherhaling.

29-10-2017 10:55 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller